Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 22
Offentligt
1423862_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
21. november 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 14. november 2014, stillet mig følgende spørgsmål,
nr. 2 (L 22), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. november 2014 fra
Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, jf. L 22 – bilag 3”
Svar:
SAML giver i sin henvendelse af 14. november 2014 blandt andet udtryk for bekymring
for, om de ikke-kommercielle elektroniske medier fremover kan løfte opgaven med at
inddrage, informere og oplyse borgerne i lokalsamfundet.
SAMLS bekymring skyldes, at der ifølge sammenslutningen skæres drastisk i antallet
af programtilladelser og risikoen for, at sendeområderne ændres, således at der i
fremtiden vil være en række kommuner, hvor der ikke findes en ikke-kommerciel radio-
eller tv-station.
SAML er dog enige i intentionerne, der ligger bag kravet om ”lokalt indhold”, lokal
tilstedeværelse samt at der ikke kan ydes driftsstøtte til produktionsselskaber samt i
intentionerne om en højnelse af kvaliteten på de enkelte radio- og tv-stationer.
Det foreslås dog, at begrebet ”lokalt indhold” omformuleres til ”lokal forankring”, da
fortolkningen af begrebet lokalt indhold efter sammenslutningens opfattelse er for
subjektiv, for snæver og samtidig forhindrer mediesvage grupper i at komme til orde.
Det er SAMLs opfattelse, at højnelse af kvaliteten ikke sker ved at skære i antallet af
programtilladelser. Højnelse af kvaliteten, både journalistisk og teknisk, sker
udelukkende ved uddannelse af stationernes medarbejdere.
Dok. nr. 2426360
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
For så vidt angår den i lovforslagets bemærkninger nævnte undersøgelse af
mulighederne for, at de ikke-kommercielle elektroniske medier på sigt udelukkende
distribueres via internettet er det SAMLs opfattelse, at dette vil betyde døden for de
ikke-kommercielle elektroniske medier – med mindre der findes en løsning, således at
det kan sikres, at disse medier ikke ”drukner” på internettet.
SAML anbefaler afslutningsvis i sin henvendelse, at der findes løsninger for, hvordan
de ikke-kommercielle elektroniske medier også fremtidigt primært er æterbårne
samtidig med, at deres tilstedeværelse på og brug af de nyere elektroniske platforme
styrkes, og peger på, at løsningen kunne være tilførelse af flere ressourcer til disse
medier.
Der er i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag og i det tilhørende kommenterede
høringsnotat nøje redegjort for baggrunden for den besluttede nyordning af lokal
radio/tv-området, herunder for de forhold, som er omtalt i SAMLs henvendelse. Jeg
tillader mig derfor at henvise dertil samt til mit svar af 17. november 2014 på
spørgsmål nr. 1, hvori jeg kommenterede en tidligere henvendelse fra SAML om
lovforslaget.
For så vidt angår de konkrete kritikpunkter i SAMLs henvendelse kan jeg supplerende
oplyse følgende, idet jeg indledningvist gerne vil understrege, at det foreliggende
lovforslag alene vedrørende lokalradio, mededens en del af SAMLs bemærkninger
vedrører såvel lokalradio som lokal-tv:
Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 har – som det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget - besluttet at forlænge tilladelserne til kommerciel lokalradio til udgangen
af 2019. Det blev endvidere i samme forbindelse besluttet at adskille ordningerne for
henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradiovirksomhed. Det betyder, at de
sendemuligheder, som enten helt eller delvist anvendes til kommerciel
lokalradiovirksomhed, fastholdes til denne form for lokalradiovirksomhed efter
gennemførelsen af den nye ordning for ikkekommercielle lokalradioer pr.1. januar 2016.
Dette følger af, at det som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget er hensigten, at
sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed for fremtiden alene udbydes
som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen. De sendemuligheder, som
for nærværende alene anvendes til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, vil således
også fremover blive anvendt til denne form for lokalradiovirksomhed. Det er – som der
også er redegjort for i bemærkningerne til lovforslaget - korrekt, at beslutningen om at
forlænge de kommercielle programtilladelser medfører, at der vil være kommuner i
Danmark, hvor der ikke kan udøves ikkekommerciel lokalradio-virksomhed på FM-
båndet. Kulturstyrelsen har netop iværksat en kortlægning af de nuværende
sendemuligheder til kommerciel og ikkekommerciel lokalradio i Danmark og deres
fordeling på kommuner. Kortlægningen sker med henblik på det kommende udbud af
ikkekommercielle lokalradio-tilladelser efter den nye ordning og den besluttede
forlængelse af kommercielle radiotilladelser. Der er svarfrist den 8. december 2014 og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423862_0003.png
Side 3
først herefter vil det være muligt endeligt at opgøre antallet af kommuner uden
sendemulighed til ikkekommerciel lokalradio.
SAML foreslår, at begrebet ”lokalt indhold” omformuleres til ”lokal tilknytning”, da
fortolkningen af begrebet lokalt indhold efter sammenslutningens opfattelse er for
subjektiv, for snæver og samtidig forhindrer mediesvage grupper i at komme til orde.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det et afgørende element i den
besluttede nyordning af lokal radio/tv-området, at programmerne skal have lokalt
indhold. Dertil kommer, at der også er krav om lokal tilknytning, idet programmerne
skal være produceret i lokalområdet og af tilladelseshaverens selv samt at
tilladelseshaveren skal have hjemsted i det område, hvor programtilladelsen gælder.
Jeg finder ikke anledning til at foreslå dette ændret.
For så vidt angår spørgsmålet om uddannelse af de lokale radio- og tv-stationernes
medarbejdere følger det af medieaftalen for 2015-2018, at den eksisterende
støtteordning til uddannelsesaktiviteter for stationeres medarbejdere videreføres på
uændret niveau i den kommende aftaleperiode.
For så vidt angår SAMLs bemærkninger om evt. overgang til internetbaseret
distribution af de ikkekommercielle lokale medier tillader jeg mig at gøre opmærksom
på, at dette ikke er omtalt i det foreliggende lovforslag.
For så vidt angår spørgsmålet om tilførelse af flere ressourcer til lokal radio/tv-området
fremgår det af medieaftalen for 2015-2018, at den eksisterende tilskudsordning til
ikkekommercielt lokalradio og tv videreføres på uændret niveau i den kommende
aftaleperiode, og at der herudover i medfør af tillægsaftale nr. 3 til medieaftalen for
2012-2014 af 9. oktober 2012 om fordeling af overskydende licensprovenu fra 2013 og
2014 afsættes i alt 2,2 mio.kr. til en forsøgsordning med produktion til og distribution af
ikkekommerciel lokalradio og –tv på internettet.
Marianne Jelved