Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
1420242_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. november 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. oktober 2014 fra Landlig-
gersammenslutningen Gribskov Vest, jf. L 20 – bilag 3.
Svar:
Landliggersammenslutningen Gribskov Vest kommenterer i sin henvendelse på
de foreslåede ændringer af reglerne om administration af veje i sommerhusom-
råder. Den del af lovforslaget er en del af regelforenklingen på vejlovsområdet.
Først og fremmest er der kritik af, at forslaget er fremsat sammen med et for-
slag til ny vejlov og ikke som et selvstændigt ændringsforslag.
Vejlovgivningen – lov om offentlige veje og lov om private fællesveje – er kom-
pleks lovgivning, og de to love hænger sammen med mange krydshenvisninger.
Derfor fremsættes ændringsforslagene til privatvejsloven sammen med det nye
forslag til vejlov, så der er sikret en samlet ikrafttræden og ingen utilsigtede
retlige huller, hvis det ene skulle blive forsinket.
Lovforslaget har desuden været i offentlig høring på høringsportalen i alt tre
gange. I de to sidste høringer, henholdsvis den 28. august 2012 og 1. juli 2014,
var ændringerne i sommerhusreglerne en del af lovforslaget. Som det fremgår
af høringsnotatet og de indkomne høringssvar, har ministeriet modtaget en del
bemærkninger til forslagene om ændringer af privatvejsloven fra andre organi-
sationer og virksomheder. Jeg er derfor ikke enig i, at proceduren har udgjort
et demokratisk problem.
Derudover er Landliggersammenslutningen uenig i forslaget om, at private
fællesveje i sommerhuse fremover skal behandles efter byreglerne. Private fæl-
lesveje burde efter Landliggersammenslutningens opfattelse i det mindste be-
handles efter landreglerne.
Private fællesveje på landet er forbeholdt de trafikanter, der har vejret til vejen.
Det vil typisk være de ret få personer, der bor ved vejen. På private fællesveje i
sommerhusområder minder trafikken oftest om forholdene i bymæssige områ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420242_0002.png
der. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, at administrationen af sommerhus-
områderne ligner administrationen af de bymæssige områder.
I lovforslaget foreslås ret store forenklinger i administrationen af landreglerne.
Det skyldes netop, at der i landzonerne ikke er så meget trafik, og at den dagli-
ge administration af vejene fremover koncentreres om at sikre, at vejene holdes
i god og forsvarlig stand.
Regelforenklingen nødvendiggør derfor, at sommerhusområderne administre-
res efter byreglerne. Hvis private fællesveje i sommerhusområder fremover
skulle administreres efter landreglerne, ville en lang række af de konflikter, der
i dag bliver håndteret gennem den kommunale administration, skulle løses
privatretligt. Det mener jeg ikke er hensigtsmæssigt i forhold til borgerne i
sommerhusområderne.
Landliggersammenslutningen nævner eksplicit vintervedligeholdelse. Allerede
efter de gældende regler om vintervedligeholdelse af private fællesveje – uanset
om de administreres efter landreglerne eller byreglerne – er forholdet det, at
kommunalbestyrelsen kan bestemme, at disse veje skal vintervedligeholdes, og
at denne beslutning træffes efter forhandling med politiet. Der sker således
ingen ændringer i dette ved, at sommerhusområder overføres til at blive admi-
nistreret efter byreglerne.
Landliggersammenslutningen foreslår, at der laves et helt særskilt regelgrund-
lag for sommerhusområder. Hertil vil jeg bemærke, at hensigten med den del af
lovforslaget, der vedrører privatvejsloven, primært drejer sig om regelforenk-
ling, foruden naturligvis at sikre overensstemmelse mellem det fremsatte vej-
lovsforslag og den eksisterende privatvejslov.
At indføre endnu et sæt regler, som kommunerne skal kunne administrere ef-
ter, vil formentlig have den stik modsatte effekt. Jeg mener derfor ikke, at det
vil være hensigtsmæssigt at indføre endnu et regelsæt for administration af
private fællesveje.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke