Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 195
Offentligt
1530328_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
18. maj 2015
Kontor:
Asyl- og Visumkontoret
Sagsbeh: Marie-Louise Vindahl An-
dersen
Sagsnr.: 2015-0037-0128
Dok.:
1602703
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Euro-
dacforordning) (L 195), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 11. maj 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen
(DF).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 195 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor oplysninger modtaget fra det centrale Eurodac-system ikke må stilles til rådighed for lande, der ikke er tilsluttet den Europæiske Union, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodacforordning) (L 195):
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor oplysninger modtaget
fra det centrale Eurodac-system ikke må stilles til rådighed for
lande, der ikke er tilsluttet den Europæiske Union?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 58 c, stk. 3, må
personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodacsystem i medfør
af Eurodacforordningen, ikke videregives eller stilles til rådighed for inter-
nationale organisationer, private institutioner eller lande, der ikke er tilslut-
tet EU.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører artikel 35 i den nye Eurodacfor-
ordning, hvorefter personoplysninger, som en medlemsstat eller Europol
får fra det centrale system i henhold til forordningen, ikke må videregives
eller stilles til rådighed for tredjelande, internationale organisationer eller
private enheder, der er etableret i eller uden for Unionen.
Det følger af betragtning nr. 41 til den nye Eurodacforordning, at baggrun-
den for forbuddet er at sikre retten til asyl og at beskytte ansøgere om in-
ternational beskyttelse mod at få deres oplysninger videregivet til et tredje-
land.
2