Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175
Offentligt
1517990_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. april 2015
2015-2097
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L175 - Forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedriv-
ning af den eksisterende Storstrømsbro, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. marts 2015 fra Orehoved og
omegns Beboerforening, jf. L 175 - bilag 1.
Svar:
Det er korrekt, at der i området mellem den nye og den eksisterende dæmning
kan forekomme ophobning af organisk materiale, som rigtig nok vil kunne
medføre lugtgener, som Orehoved og omegns Beboerforening anfører. Lugtge-
nerne vil dog afhænge af vind, strømforhold og vejr.
Det er i området mellem den nye og den eksisterende dæmning som udgangs-
punkt ikke forudsat, at der skal ske landopfyldning, da området allerede i dag
har forringede forhold for bunddyr og bundplanter på lavt vand og det er vur-
deringen, at den nye dæmning ikke vil medføre væsentlige forringelser for
bundflora og fauna.
I lovforslaget er det dog anført, at forligskredsen bag aftalen om en ny Stor-
strømsbro senere i projektet vil tage stilling til, hvorvidt der skal fyldes op mel-
lem de to dæmninger.
Skal der ske opfyld mellem de to dæmninger, vil det i givet fald først ske, når
den eksisterende bro er revet ned, da oversiden af den eksisterende dæmning
vil skulle anvendes til opfyld mellem de to dæmninger. En beslutning om op-
fyld af området vil således have sammenhæng med en evt. beslutning om at
rive oversiden af den eksisterende dæmning ned.
Som Orehoved og omegns Beboerforening anfører, kan en løsning på proble-
met med eventuelle lugtgener også være at lade broen fæste på land, så der ikke
etableres en dæmning på Falstersiden ved etablering af den nye bro men bro-
piller i stedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517990_0002.png
For eventuelt at mindske både barrierevirkningen af en dæmning og eventuelt
også generne ved stillestående vand mellem de to dæmninger, vil det derfor
under detailprojekteringen blive drøftet med entreprenørerne, om der inden
for anlægsbudgettet vil være mulighed for at forkorte dæmningen og i stedet
etablere en eller flere bropiller.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke