Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 17
Offentligt
1418575_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. november 2014
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 17 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalget den 24. oktober 2014 efter ønske fra Steen Gade (SF)
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder man fremover har for at
kontrollere og gribe ind over for fødevarevirksomheder inden for de kon-
krete lovgivningsområder, herunder navnlig hvilke muligheder de enkelte
love giver for fratagelse af retten til at drive fødevarevirksomhed, når
man ikke længere kan anvende næringsbrevsordningen.
Svar:
De enkelte myndigheders egen lovgivning gælder fortsat, når nærings-
brevsordningen ophæves. Det vil sige, at fødevarevirksomheder stadig
skal overholde reglerne på fødevareområdet, skatte- og afgiftsområdet,
arbejdsmiljøområdet og alkoholområdet, og at der vil fortsat ske kontrol
og sanktionering efter disse regler.
Myndighederne har gode sanktionsmuligheder i deres egen lovgivning,
herunder også sanktioner, der kan forhindre en fødevarevirksomhed i at
fortsætte sin aktivitet.
For så vidt angår spørgsmålet, om hvorvidt ressortmyndighederne har
frakendelsesbestemmelser i egen lovgivning, kan jeg for det første oply-
se, at for restaurationer med alkoholbevilling gælder det, at restauratio-
nerne kan få frakendt bevillingen (dvs. retten til at servere alkohol) ved
domstolene. Bevillingen kan endvidere i visse tilfælde fratages admini-
strativt af bevillingsmyndigheden eller kommunalbestyrelsen.
Derudover har de enkelte ressortmyndigheder oplyst følgende i forbindel-
se med udarbejdelse af lovforslaget og evalueringen af næringsbrevsord-
ningen, som jeg kan henholde mig til:
Fødevaremyndighederne: Fødevareloven giver dels mulighed for at frata-
ge autorisation henholdsvis registrering, dels hjemmel til at nedlægge et
helt eller delvist forbud mod drift eller mod bestemte fødevareaktiviteter.
Både fratagelse af autorisation/registrering og driftsforbud kan ske admi-
nistrativt, hvilket indebærer, at sanktionsmulighederne får umiddelbar
virkning.
SKAT: En virksomhed skal som udgangspunkt være registreret i henhold
til de skatte- og afgiftslove, som virksomhedens aktivitet påkræver. Hvis
en virksomhed ønsker at blive registreret for en pligt, fx moms eller A-
skat, kan SKAT, under visse betingelser, pålægge virksomheden at stille
en sikkerhed mod den ønskede registrering. Stilles den pålagte sikkerhed
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418575_0002.png
2/2
ikke, kan SKAT nægte virksomheden at blive registreret som ønsket.
Tilsvarende har SKAT, under visse betingelser, mulighed for at pålægge
en allerede registreret virksomhed at stille sikkerhed mod fortsat registre-
ring. Hvis en sådan sikkerhed ikke stilles, kan SKAT inddrage virksom-
hedens registrering. Inddragelsen kan omfatte én af flere pligter, som
virksomheden er registreret for, eller samtlige pligter, som virksomheden
er registreret for. Dette afhænger af den konkrete virksomheds forhold.
SKATs mulighed for at nægte og inddrage en virksomheds registrering,
er reguleret i Opkrævningsloven, og er en del af SKATs restanceforebyg-
gende arbejde
Arbejdstilsynet: Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at frakende retten
til at drive virksomhed. Arbejdstilsynet har dog mulighed for at afgive
reaktioner i forbindelse med arbejdsmiljøovertrædelser. Arbejdstilsynet
har hjemmel til at give påbud med frist, strakspåbud og forbud, således at
virksomheden skal foretage de nødvendige ændringer i arbejdet, inden
det pågældende arbejde kan fortsættes.
Overordnet kan jeg desuden oplyse, at der endvidere gælder den generelle
rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79. Efter denne be-
stemmelse kan den, som udøver virksomhed, som kræver en særlig of-
fentlig autorisation eller godkendelse, ved dom for strafbart forhold fra-
kendes retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller til at
udøve den under visse former, såfremt det udviste forhold begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen. Der kan også ske frakendelse
af retten til at udøve anden virksomhed end den pågældende, når særlige
omstændigheder taler for det, og der kan efter samme regel ske fraken-
delse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i lan-
det eller i udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksom-
hedens forpligtelser. Frakendelsen sker på tid fra et til fem år, regnet fra
endelig dom, eller indtil videre.
Myndighederne har således i deres egen lovgivning sanktionsmuligheder,
der gør det muligt at forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin
aktivitet. Endvidere er der mulighed for at bruge den generelle rettigheds-
frakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79.
Det kan afslutningsvist bemærkes, at myndighederne ikke i forbindelse
med evalueringen af ordningen og høringen af lovforslaget har efter-
spurgt nye sanktionsbestemmelser.