Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. april 2015
2015-2195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 162 – Jernbanelov, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for og vurdere, om det er lovligt, i overensstemmelse
med EU-reglerne og ikke mindst hensigtsmæssigt at lade Jernbanenævnet se-
kretariatsbetjene af Trafikstyrelsen? Burde man ikke have vandtætte skotter
mellem de to enheder, så man undgår evt. beskyldninger om indspisthed og
inhabilitet?
Svar:
Det skal først og fremmest bemærkes, at organiseringen af Jernbanenævnets
sekretariatsbetjening hverken følger af gældende jernbanelov eller forslag til ny
jernbanelov (L 162), men er fastsat ved bekendtgørelse.
EU’s regler om organiseringen af det nationale tilsynsorgan, i Danmark Jern-
banenævnet, er fastsat i artikel 55 i direktiv 2012/34/EU. De relevante be-
stemmelser har følgende ordlyd:
1. Hver medlemsstat opretter et enkelt nationalt tilsynsorgan for
jernbanesektoren. Dette organ skal være en særskilt myndighed,
som organisatorisk, funktionelt, hierarkisk og med hensyn til be-
slutningstagning er retligt adskilt fra og uafhængigt af enhver
anden offentlig eller privat enhed, jf. dog stk. 2. Det skal også
med hensyn til organisation, finansieringsbeslutninger, retlig
struktur og beslutningstagning være uafhængigt af enhver infra-
strukturforvalter, ethvert afgiftsorgan og tildelingsorgan og en-
hver ansøger. Det skal desuden være funktionelt uafhængigt af
enhver kompetent myndighed, der tager sig af tildelingen af en
kontrakt om offentlig tjeneste.
2. Medlemsstaterne kan oprette tilsynsorganer, som er kompe-
tente for flere regulerede sektorer, hvis disse integrerede tilsyns-
myndigheder opfylder de krav om uafhængighed, der er nævnt i
nærværende artikels stk. 1. Tilsynsorganet for jernbanesektoren