Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 153
Offentligt
1526648_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
6. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 16 ad L 153 stillet af Erhvervs-, Vækst-og
Eksportudvalget den 30. april 2015 efter ønske fra Lennart Damsbo-
Andersen (S)
Spørgsmål:
En REMA 1000-butik i Lumsås har fået afslag på dispensation fra lukke-
loven selv om butikken ligger i et område, hvor der er langt til andre ind-
købsmuligheder, og selv om lukkeloven i dag giver mulighed for dispen-
sation i sådanne situationer. Erhvervsstyrelsens begrundelse for afslaget
er, at butikkens omsætning er for høj. Synes ministeren, herunder set i
lyset af det fremsatte lovforslag, at det er rimeligt, at butikkens omsæt-
ning indgår som kriterium i sådanne sager, selv om det ikke fremgår di-
rekte af lovbestemmelsen?
Svar:
Formålet med ændringen af lukkeloven i L 153 er at skabe større fleksibi-
litet i butikkernes åbningstider i forbindelse med afholdelse af særlige
arrangementer, og derved at give mulighed for øget økonomisk aktivitet i
de lokale samfund. Jeg mener, at det er et generelt hensyn, som bør hol-
des for øje ved fortolkningen af lukkeloven.
Erhvervsstyrelsen oplyser, at REMA 1000-butikken i Lumsås har søgt
om dispensation fra lukketidsreglerne og fået afslag efter dispensations-
bestemmelsen i § 6 i lov om detailsalg fra butikker m.v. (lukkeloven).
Bestemmelsen giver mulighed for, at Erhvervsstyrelsen kan dispensere
fra lukketiderne for ”den sidste dagligvarebutik” i et område.
Styrelsen har endvidere oplyst, at det tidligere har været opfattelsen, at
det ikke var hensigten med bestemmelsen, at butikker med en omsætning,
der væsentligt overstiger den fastsatte omsætningsgrænse på 33,2 mio. kr.
kan opnå dispensation fra lukketiderne, jf. den daværende erhvervsmini-
sters besvarelse af spørgsmål 16 til L 21, fremsat den 5. oktober 2000. Af
svaret fremgik det dog ikke præcist, hvad der forstås ved ”væsentligt”.
Siden år 2000 er der sket en udvikling dels inden for e-handel, som også
er i vækst inden for detailhandelsområdet, dels i forhold til behovet for at
se på vilkårene i udkantsområder, herunder at sikre adgang til nødvendig
infrastruktur, også på detailhandelsområdet. Det er hensyn som også er
relevante at inddrage i forbindelse med fortolkningen af dispensationsbe-
stemmelsen i lukkeloven. Samtidig vurderes det dog også rimeligt, at der
ved vurdering af ansøgninger om dispensation ses på størrelsen af butik-
kens omsætning i forhold til omsætningsgrænsen på 33,2 mio. kr., som er
fastsat i lovens § 5. Det vurderes ikke at have været hensigten med
dispensationsbestemmelsen, at der skal gives dispensation til meget store
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 153 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om en REMA 1000-butik i Lumsås som har fået afslag på dispensation fra lukkeloven selv om butikken ligger i et område, hvor der er langt til andre indkøbsmuligheder, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
varehuse, selvom sådanne varehuse måtte være sidste butik i et område.
Ud fra en samlet afvejning af dette hensyn i forhold til hensynet til at
sikre indkøbsmuligheder i udkantsområder vurderes det, at butikkens
omsætning må siges
væsentligt
at overstige omsætningsgrænsen, hvis
omsætningen er mere end dobbelt så høj som denne grænse.
Med en sådan mere fleksibel administration af dispensationsbestemmel-
sen vil det være muligt for styrelsen at tilgodese butikker som i Lumsås,
og samtidig undgå, at der gives dispensation til meget store varehuse.