Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 150
Offentligt
1518739_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har den 10. april 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 5 (L150), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 5
Vil ministeren beskrive muligheden for, at virksomheder, der er nævnt i bilag 5 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi i
2014-2010, bliver omfattet af lovforslagets tilskudsordning gennem
ændringsforslag til lovforslaget? Vil ministeren herunder forholde sig til, om den
nye del af lovforslaget kan træde i kraft på en senere tidspunkt, når en afklaring
med Kommissionen om statsstøtteelementet til disse virksomheder foreligger,
således at den foreliggende del af lovforslaget ikke forsinkes, men kan træde i
kraft som hidtil påregnet?
Ministeren
15. april 2015
J nr. 2014-2300
/
Svar
Lovforslaget (L 150) er en udmøntning af den politiske aftale af 14. juli 2014 om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO. Det blev blandt aftalens parter
besluttet, at tilskudsordningen skulle målrettes virksomheder i de sektorer, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Aftalens parter besluttede, at netop denne målgruppe skulle omfattes af
tilskudsordningen, da det blev prioriteret, at ordningen skulle kunne
statsstøttegodkendes hurtigst muligt.
Såfremt lovforslaget udvides til at omfatte bilag 5-virksomheder, vil det føre til
væsentlige udfordringer med at få tilskudsordningen gennemført så hurtigt som
forudsat. En række administrative udfordringer vedrørende bl.a. el-intensitetskriteriet
skal løses, før der kan lovgives om en udvidelse af støttekredsen, ligesom der skal
opsættes et strengere kontrolelement i ordningen. En udvidelse af ordningen ud over
bilag 3 kræver også, at en række statsstøtteretlige problemstillinger drøftes og
afklares med Europa-Kommissionen, hvilke i væsentligt omfang vil forsinke den
statsstøtteproces, der foregår p.t.
Alt i alt er det Energistyrelsens vurdering, at hvis ordningen udvides, skal lovforslaget
revideres på væsentlige punkter. Statsstøtteprocessen skal derfor starte forfra, da
Europa-Kommissionen skal forholde sig til, om der kan gives statsstøtte til flere og
andre virksomheder end de, der er omfattet af bilag 3, som efter
statsstøtteretningslinjerne umiddelbart er støtteberettigede. Det er Energistyrelsens
vurdering, at tilskudsordningen forsinkes og muligvis ikke kan træde i kraft i
indeværende år, hvis kredsen af tilskudsberettigede virksomheder udvides. Det vil
L 150 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om muligheden for, at virksomheder, der er nævnt i bilag 5 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi i 2014-2010, bliver omfattet af lovforslagets tilskudsordning gennem ændringsforslag til lovforslaget, og om den nye del af lovforslaget kan træde i kraft på en senere tidspunkt, når en afklaring med Kommissionen om statsstøtteelementet til disse virksomheder foreligger, således at den foreliggende del af lovforslaget ikke forsinkes, men kan træde i kraft som hidtil påregnet, til klima-, energi- bygningsministeren
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
påvirke danske virksomheder, samlet ca. 1.400 produktionsenheder, som siden den
politiske aftales indgåelse har set frem til lempelser af PSO-betalingen allerede i
2015.
Jeg skal i øvrigt henvise til, at der i den politiske aftale fra 14. juli 2014 er afsat 100
mio. kr.. årligt fra 2017-2020 til yderligere PSO-lempelser målrettet el-intensive
virksomheder, hvor aftaleparterne er enige om i relevante sammenhænge at
afdække mulighederne for at målrette de 400 mio. kr. til yderligere PSO-lempelser til
energiintensive virksomheder. Mit ministerium er i gang med drøftelser med
Kommissionen om denne puljes anvendelse, hvor bl.a. bilag 5 virksomheder kan
komme i spil.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen