Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
1507685_0001.png
Hjemmelsoversigt i kontrolsager.
Der er udarbejdet nedenstående oversigt over gældende regler og hvilke udvidelser lovforslaget medfører. Det bemærkes, at der er tale om
komplicerede juridiske begreber – der er således tale om en meget forenklet fremstilling. Ved ”registersamkøring” forstås elektroniske opslag og
krydstjek i flere registre på samme tid. Dette kan ske i en enkeltsag eller i flere sager på en gang. Ved ”enkeltopslag” forstås behandling af en enkelt
sag og opslag i et register ad gangen.
Gældende regler
Kontrol af kommunale ydelser (fx
kontanthjælp, sygedagpenge)
Hvad må kommunerne
Registersamkøring: Kommunen kan foretage registersamkøring
– af ikke-følsomme og følsomme personoplysninger (jf. bl.a. §
54 i Lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.) – vedrørende
ydelsesmodtageren, dennes ægtefælle eller sambo, dog ikke
for andre 3. parter (fx tidligere samlever).
Enkeltopslag: Kommunen kan foretage enkeltopslag i registre
og indhente oplysninger – både følsomme og ikke-følsomme
personoplysninger, såfremt der er tale om nødvendige
oplysninger i sagen.
Viderebehandle anmodninger fra UDK – dvs. foretage konkret
sagsbehandling, fx indkalde borgeren til et møde. UDK træffer
herefter afgørelse i sagerne. Kommunerne må ikke få at vide
hvad udfaldet af afgørelserne har været.
Hvad må UDK
Intet
Kontrol af UDK-ydelser (fx
pension, familieydelser)
Registersamkøring: UDK kan foretage
registersamkøring af ikke-følsomme
personoplysninger – også for 3. parter (fx
tidligere samlever).
Udveksling af oplysninger ml.
kommunen og UDK i
kontrolsager
Enkeltopslag: UDK kan foretage enkeltopslag i
registre og indhente oplysninger – både
følsomme og ikke-følsomme personoplysninger,
såfremt der er tale om nødvendige oplysninger i
sagen.
Der må udveksles alle slags oplysninger, som er nødvendige og proportionale i forhold til grundlaget for den ydelse
der modtages. Det vil som hovedregel være ikke-følsomme personoplysninger. Der må ikke udveksles oplysninger
om indholdet i afgørelser, selvom borgeren modtager ydelser efter ensartede kriterier fra begge myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507685_0002.png
Lovforslaget
Kontrol af kommunale ydelser (fx
kontanthjælp, sygedagpenge)
Hvad må kommunerne som noget nyt
Ikke noget nyt.
Hvad må UDK som noget nyt
Registersamkøring: UDK kan foretage registersamkøring af ikke-
følsomme personoplysninger – også for 3. parter (fx tidligere
samlever).
Der indføres pligt for Post Danmark til at udlevere
registeroplysning om postadresser til UDK, som kan indgå ved
registersamkøring, men kun i relevante sager.
Der kan samkøres ikke-følsomme oplysninger fra udenlandske
myndigheder.
UDK kan bistå kommunerne med at indhente oplysninger fra
udlandet ved enkeltforespørgsler.
Der indføres pligt for Post Danmark til at udlevere
registeroplysning om postadresser til UDK, som kan indgå ved
registersamkøring, men kun i relevante sager.
Der kan samkøres ikke-følsomme personoplysninger fra
udenlandske myndigheder.
Kontrol af UDK-ydelser (fx pension,
familieydelser)
Udveksling af oplysninger ml.
kommunen og UDK i kontrolsager
Den eksisterende pligt til at udveksle oplysninger til kontrolformål mellem UDK og kommunen om ydelsesmodtagere,
ægtefæller, samlevere og husstandsmedlemmer udvides til også at omfatte formodede samlevere og formodede
husstandsmedlemmer i de sager, hvor det er nødvendigt og relevant.
Der må udveksles alle slags oplysninger, som er nødvendige og proportionale i forhold til grundlaget for den ydelse der
modtages. Det vil som hovedregel være ikke-følsomme personoplysninger.
Kommunerne og UDK vil kunne slå oplysninger op i et it-system om, at der er påbegyndt en kontrolsag vedr. en ydelse hos
den anden myndighed. Dette er en ikke-følsom oplysning. Der må udveksles oplysninger om afgørelser, for borgere der
modtager ydelser både hos UDK og kommunen efter ensartede kriterier (fx enligstatus, udlandsophold).