Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
1514867_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for, om den besparelse på 22 mio. kr. som ændringerne
af lovforslaget forventes at medfører, er inkl. de udgifter der vil være for kom-
munerne ved at gennemgå de månedlige undringslister?”
Lovforslaget er delt op i to hovedelementer, hvor de økonomiske konsekvenser
er opgjort separat. Det ene hovedelement, der vedrører overflytningen af de fem
sagsområder fra kommunerne til Udbetaling Danmark, er det opgjort, at der vil
kunne opnås en besparelse på 22 mio. kr. årligt (ved fuld indfasning efter 9 må-
neder) fratrukket udgifterne til implementering. Den anførte besparelse vedrører
således alene effektiviseringsgevinster som følge af opgaveoverførslen.
Det andet hovedelement vedrører etableringen af en dataenhed i regi af Udbeta-
ling Danmark, der skal sikre et bedre grundlag for kontrol med sociale ydelser,
herunder på de kommunale ydelsesområder. Lovforslaget indeholder en opgø-
relse af omkostninger til den løbende drift af dataenheden samt til it-udvikling
og drift af de tekniske løsninger, som er skønnet til at udgøre 14,0 mio. kr. i
2015 og fra 2016 og frem 16,7 mio. kr. årligt.
Det fremgår af lovforslagets økonomiske bemærkninger, at ”Den styrkede kon-
trol med udbetalingerne forventes på sigt at medføre offentlige mindreudgifter,
som imidlertid er vanskelige at kvantificere præcist. Der er derfor ikke i opgørel-
sen af lovforslagets økonomiske konsekvenser indregnet konkrete virkninger af,
at denne indsats reducerer fejludbetalinger af ydelser og tilskud hos de myndig-
heder som lovforslaget vedrører.”
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
I forhold til de administrative konsekvenser skal det bemærkes, at det allerede
efter gældende regler er kommunernes ansvar at gennemføre kontrol med egne
ydelsesområder, og at bistå Udbetaling Danmark med oplysning af konkrete
sager på Udbetaling Danmarks sagsområder.
Lovforslaget forventes på den ene side at medføre, at kommunerne modtager
flere sager via Udbetaling Danmarks registersamkøring, som skal undersøges for
mulige fejludbetalinger.
På den anden side må det også forventes, at lovforslaget vil bidrage til at reduce-
re kommunernes ressourceanvendelse i arbejdet med kontrolsager på to måder:
Dels ved at kontrolarbejdet bliver mere effektivt og dels ved at fjerne nogle af de
lovgivningsmæssige barrierer, der er for samarbejdet mellem kommunerne og
Udbetaling Danmark. Fx vil automatiserede registersamkøringer i forhold til ar-
bejdskrævende manuelle opslag og stikprøver føre til en effektivisering af kon-
trolindsatsen.
Endelig bemærkes det, at der vil blive stillet krav om opgørelse af effekten af
indsatsen, således at både kommunerne og Udbetaling Danmark kan se effekten
af indsatsen, og således at der samlet set vil kunne opgøres et resultat af enhe-
dens arbejde.
Manu Sareen
/Bent Nielsen