Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Femern A/S ikke har anvendt den af
OECD anbefalede model til vurdering af brandrisici i tunneller.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”For jernbanen skal vurderingen af risici i jernbanetunneler ske i overens-
stemmelse med regulativ (EC) No 352/2009 af 24. april 2009. Dette regulativ
foreskriver brugen af en fælles metodik (Common Safety Method CSM-RA) til
risikovurderingen.
Femern A/S har fulgt retningslinjerne i dette regulativ og sikret, at de opstille-
de acceptkriterier vil blive overholdt, herunder de kriterier, der kan udledes af
kravene opstillet i TSI (Technical Specifications for Interoperability). Det skal
bemærkes, at alle risici indgår i disse modeller – ikke kun risici i forbindelse
med brand.
For vejdelen er der af Femern A/S’ rådgivere opstillet en lignende model, der
baserer sig på de samme CSM-principper, som gælder for jernbanedelen.
De væsentligste trin i udviklingen og gennemførelsen af risikoanalyserne er:
Indsamling af relevant baggrundsinformation samt opstilling af en
række relevante antagelser set i lyset af det aktuelle projekt.
Identifikation af relevante ulykkesscenarier med tilhørende foreløbig
vurdering af, hvor ofte de vil indtræde, og hvad konsekvenserne er.
Etablering af risiko-acceptkriterier.
Detaljerede analyser og evaluering af alle de valgte scenarier.
Udregning af bidrag fra alle scenarier og sammenligning med henblik
på opfyldelse af acceptkriterierne.
Eventuelle forslag til risikoreducerende foranstaltninger.