Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
1510890_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Femern A/S ikke har anvendt den af
OECD anbefalede model til vurdering af brandrisici i tunneller.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”For jernbanen skal vurderingen af risici i jernbanetunneler ske i overens-
stemmelse med regulativ (EC) No 352/2009 af 24. april 2009. Dette regulativ
foreskriver brugen af en fælles metodik (Common Safety Method CSM-RA) til
risikovurderingen.
Femern A/S har fulgt retningslinjerne i dette regulativ og sikret, at de opstille-
de acceptkriterier vil blive overholdt, herunder de kriterier, der kan udledes af
kravene opstillet i TSI (Technical Specifications for Interoperability). Det skal
bemærkes, at alle risici indgår i disse modeller – ikke kun risici i forbindelse
med brand.
For vejdelen er der af Femern A/S’ rådgivere opstillet en lignende model, der
baserer sig på de samme CSM-principper, som gælder for jernbanedelen.
De væsentligste trin i udviklingen og gennemførelsen af risikoanalyserne er:
Indsamling af relevant baggrundsinformation samt opstilling af en
række relevante antagelser set i lyset af det aktuelle projekt.
Identifikation af relevante ulykkesscenarier med tilhørende foreløbig
vurdering af, hvor ofte de vil indtræde, og hvad konsekvenserne er.
Etablering af risiko-acceptkriterier.
Detaljerede analyser og evaluering af alle de valgte scenarier.
Udregning af bidrag fra alle scenarier og sammenligning med henblik
på opfyldelse af acceptkriterierne.
Eventuelle forslag til risikoreducerende foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510890_0002.png
Det skal bemærkes, at der i PIARC/OECD-regi er opstillet en model for vurde-
ring af risici i forbindelse med farligt gods med tilhørende beskrivelse af repræ-
sentative risikoscenarier. De relevante scenarier indgår i risikoberegningerne
som beskrevet ovenfor.
Det er derudover ikke Femern A/S bekendt, at der i OECD-regi skulle være
opstillet andre modeller, hvorimod det er velkendt, at der i OECD-regi er fore-
taget en række reviews af, hvad der på tværs af medlemslandene foretages i
forbindelse med risikoberegninger af denne karakter.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke