Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 13:
I rapporten ”Fehmarnbelt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study of 2002 –
Annex” (de tyske konsulenter Intraplan og BVU for Femern A/S, 2014) angives
på s. 3 for basisåret 2011, at der via Storebælt passerede 713.000 personbiler til
/fra den dansk-tyske grænse, svarende til 1953 personbiler pr. dag. Ministeren
bedes i den forbindelse gøre rede for, hvilke trafikanalyser, trafiktællinger m.v.
der dokumenterer, at et sådant trafikniveau over Storebælt rettet mod Tysk-
land, rent faktisk har fundet sted i 2011.
Svar:
Det fremgår af den af Femern A/S offentliggjorte rapport ’Fehmarnbelt Fore-
cast 2014 – Update of the FTC-Study of 2002’, afsnit 2.1.3 ’Traffic development
2000-2012’ side 51 og frem, at 9,6 millioner personbiler i 2011 benyttede Sto-
rebæltsforbindelsen. Femern A/S har oplyst, at de tyske konsulentfirmaer
Intraplan og BVU, der har udarbejdet rapporten, har beregnet, at ca. 8 pct. af
disse 9,6 millioner personbiler udgøres af trafik mellem Sjælland/Skandinavien
og Tyskland/kontinentet. Dette svarer til 713.000 personbiler. Intraplan og
BVU oplyser, at de 713.000 personbiler er fremkommet med basis i en række
forskellige analyser, herunder analyser af trafikanternes startsted og slutdesti-
nation, deres rutevalg, nummerpladescanninger samt analyser af transaktions-
data på Storebælt. Sidstnævnte er udarbejdet af A/S Storebælt, mens de reste-
rende analyser i udgangspunktet er udarbejdet af DTU med basis i blandt andet
dataindsamling udført af de to danske konsulentfirmaer COWI og Tetraplan.
Disse oplysninger er tilgået Intraplan og BVU, der har indarbejdet dem i deres
trafikmodel.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke