By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 139
Offentligt
1510711_0001.png
Dato:
20. marts 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 15 ad forslag til
lov om ændring af lov om friplejeboliger, lov om almene boliger m.v., lov om social
service og lov om individuel boligstøtte (Fri adgang til plejeboligmarkedet, ophævelse
af krav om genudbud, ændring af afregningssystemet, pantsætningsforbud, forenkling
af friplejeboligordningen m.v.) (L 139). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget Pernille Vigsø Bagge (SF)
Spørgsmål nr. 15:
Hvordan vurderer ministeren de problemer med tilsyn, som Kolding Kommune beskriver i deres
henvendelse til Socialstyrelsen 22. oktober 2014, jf. L 139 – bilag 4? Hvad vil det betyde for
henholdsvis kommuner, tilsyn og beboerne i friplejeboliger, hvis certificeringen af friplejeboliger flyttes
til de enkelte kommuner? Vil det kunne løse de problemer, som blandt andre Esbjerg, oplever
problemer med tilsynet?
Svar:
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Det fremgår af henvendelsen fra Kolding Kommune til Socialstyrelsen af 22. oktober 2014, at der i
Kolding Kommune i forbindelse med et tilsyn med en friplejeboligleverandør er konstateret, at
leverandøren ikke lever op til sædvanlig god standard for ydelserne i certifikationen.
Ministeriet er efterfølgende blevet bekendt med, at Kolding Kommune på den baggrund har iværksat
skærpet tilsyn og givet en række påbud og anbefalinger. Socialstyrelsen er ligeledes opmærksom på
sagen, og har i henhold til loven også en række reaktionsmuligheder. Socialstyrelsen kan i sidste ende
fratage leverandøren certifikationen, hvis leverandøren ikke efterkommer de påbud, der er nødvendige
for at sikre, at hjælpen leveres i overensstemmelse med afgørelsen, eller hvis leverandøren ikke
opfylder betingelserne for certifikation.
Det fremgår af henvendelsen af 22. oktober 2014, at Kolding Kommune finder, at det er vanskeligt at
føre tilsyn og vurdere den generelle kvalitet i tilbuddene, når Socialstyrelsen i den konkrete sag ikke
har fastsat vilkår vedrørende målgruppe, personalets faglige profil, stedets pædagogik m.v. Det
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremgår endvidere, at Kolding Kommune finder, at det er uforståeligt, at tilbud som friplejeboliger, der
modtager særdeles sårbare borgere, ikke skal leve op til de samme kvalitetskrav, som er tilfældet for
institutioner, der er omfattet af lov om socialtilsyn.
Det følger af lov om friplejeboliger, at den, der ansøger om certifikation, skal kunne sandsynliggøre, at
den pågældende vil kunne øve friplejeboligvirksomhed forsvarligt og i overensstemmelse med kravene
om friplejeboligvirksomhed. De nærmere krav til friplejeboligleverandørerne er fastsat i en
bekendtgørelse om certifikation af friplejeboligleverandører, der også fastsætter regler for indhold af
og fremgangsmåde ved ansøgning om certifikation. Det følger heraf, at
friplejeboligleverandørvirksomheden skal udføres forsvarligt og som minimum i overensstemmelse
med sædvanlig god praksis for plejeboligvirksomhed. Ansøgeren skal ved ansøgning sandsynliggøre,
at dette vil ske. Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at kvaliteten af de ydelser, som
certifikationen giver adgang til at levere, som minimum skal være af sædvanlig god standard for
ydelserne. For så vidt angår de faglige forhold, skal ansøgeren redegøre for, hvilken kvalitet i
ydelserne der tilstræbes, og hvordan denne kvalitet sikres. Redegørelsen skal bl.a. indeholder
oplysninger om normering, krav om uddannelsesmæssig og erhvervsmæssig baggrund for personalet,
efter- og videreuddannelse, eventuelt værdigrundlag og pædagogiske principper, lederens erfaring og
uddannelse, og den målgruppe, som ydelserne er tiltænkt. Herudover fastsætter bekendtgørelsen krav
til friplejeboligleverandørens økonomiske forhold, strafbare forhold, administrative forhold,
organisationen samt nogle øvrige forhold. Socialstyrelsen kan i henhold til loven fastsætte konkrete
vilkår for certifikationen for den enkelte leverandør, hvis dette vurderes nødvendigt.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold mener på den baggrund ikke, at der
stilles lavere kvalitetskrav til friplejeboligleverandører, end der gør til institutioner omfattet af
socialtilsynet.
Det vil betyde en ny og ekstra opgave for kommunerne, hvis opgaven med at certificere
friplejeboligleverandører flyttes fra Socialstyrelsen til den enkelte kommune. Mange kommuner vil
givetvis finde, at de hverken har ressourcer eller de rette kompetencer til at løse en sådan opgave.
Ministeriet har derudover ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at vurdere konsekvenserne af
en sådan ændring.
Det fremgår ikke af spørgsmålet eller af henvendelsen fra Kolding Kommune til Socialstyrelsen af 22.
oktober 2014, hvilke konkrete problemer Esbjerg Kommune oplever med tilsynet. Det er dog ikke
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold vurdering, at det vil være en
hensigtsmæssig løsning i forhold til de problemer, som Kolding Kommune skitserer.”
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk