Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 138
Offentligt
1524023_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 28. april 2015
”Mener ministeren, at det ville være hensigtsmæssigt, hvis også andre end kom-
munalt ansatte socialrådgivere ville kunne varetage rådgivningsfunktionen for de
kvinder, der har været på kvindekrisecentre?”
Formålet med rådgivningsordningen efter den foreslåede § 109, stk. 7, er bl.a. at
sikre, at voldsramte kvinder og deres eventuelle børn får en koordineret og
sammenhængende støtte og indsats til at etablere en ny og mere stabil tilværel-
se uden for krisecentret. Den koordinerende rådgivning skal gives i forhold til
f.eks. bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner og sundhedsvæ-
sen, og rådgivningen skal understøtte de enkelte dele i kommunens øvrige til-
bud.
Lovforslag L 138 ændrer ikke på, at kommunen har mulighed for at opfylde sin
rådgivningsforpligtigelse ved at samarbejde med fx frivillige organisationer, pri-
vate eller selvejende institutioner og tilbud eller andre med en særlig viden. Det
er dog til enhver tid kommunen, der har ansvaret for at sikre, at rådgivningsfor-
pligtigelsen lever op til lovgivningens krav.
Som det fremgår af afsnit 3.1. i høringsnotatet af 9. januar 2015, der er sendt til
Folketingets Socialudvalg samme dato, kan kommunerne imidlertid bidrage med
en helhedsorienteret hjælp og støtte, der tager højde for kvindens samlede situ-
ation, hvorfor det vurderes, at rådgivningsforpligtelsen som udgangspunkt er
bedst placeret i kommunerne. Det er dog samtidig vigtigt, at kommunerne søger
et tæt og konstruktivt samarbejde med de krisecentre, hvor kommunens borgere
Side 1 af 2
L 138 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om det ville være hensigtsmæssigt, hvis også andre end kommunalt ansatte socialrådgivere ville kunne varetage rådgivningsfunktionen for de kvinder, der har været på kvindekrisecentre, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
befinder sig, da det vil kunne bidrage til en styrket indsats over for den enkelte
kvinde.
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslaget, forventes det, at
den indledende rådgivning vil skabe et stærkere incitament for at gøre brug af
tilbuddet om en koordineret rådgivning, idet kvinden vil have bedre forudsæt-
ninger for at få indblik i, hvad den koordinerende rådgivningsordning indebærer
for hende, ligesom kvinden tidligere vil få kontakt til en medarbejder, der vare-
tager den koordinerende rådgivning. Derudover forventes det, at den indledende
rådgivning sammen med den koordinerende rådgivning vil skabe bedre forud-
sætninger for kvindens udflytning af kvindekrisecentret og etablering af en selv-
stændig tilværelse.
Manu Sareen
/Lise Stidsen Vandahl