Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 135
Offentligt
1532669_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Jura/LBSA/LAK/CME/UHE
Sagsnr.: 30467
Dok.nr.: 814383
Den 18. maj 2015
Tale til Samråd C i Folketingets Udvalg for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri onsdag den 20. maj 2015,
kl. 14-15.30.
[L
135 – Forslag til lov om ændring af landbrugs-
støtteloven]
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål C
”Ministeren bedes i et åbent samråd redegøre for
– hvorfor ministeren i svar på spørgsmål 39 anfører, at
”Tilrettelæggelsen af tilskudsadministrationen ligger fort-
sat hos fondsbestyrelserne, og initiativet til udarbejdelse
af strategi og handlingsplaner ligger lige ledes her”, når
det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ”Lov-
forslagets primære formål er at styrke den strategiske
målretning og samspillet mellem Fødevareministeriets
aktiviteter på landbrugs- og fødevareområdet og aktivite-
terne i de tre centrale fonde på jordbrugsområdet”,
– hvorfor ministeren ved sin besvarelse af L 135 - sam-
rådsspørgsmål A tilkendegav, at ”Når strategien er på
plads, er det op til de uafhængige bestyrelser at udvælge
de bedste projekter. Ministeren skal ikke blande sig i be-
styrelsernes prioritering af de enkelte projekter”, når det
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at ”Det for-
udsættes, at fondsbestyrelsernes forslag til strategi skal
tilvejebringe grundlaget for en bedre samordning mellem
Fødevareministeriets aktiviteter på landbrugs- og fødeva-
reområdet og aktiviteterne i de to promilleafgiftsfonde og
Fonden for økologisk landbrug. Bestyrelsernes strategi og
handlingsplan skal styrke den strategiske målretning og
samspillet mellem fondsmidler og Fødevareministeriets
støtteordninger på udvalgte områder. I forslaget til hand-
lingsplan skal der fastlægges konkrete målsætninger for
de enkelte indsatsområder”,
– om det reelt alene er op til fondenes bestyrelser, at
træffe beslutning om uddeling af fondsmidler – også hvis
de valgte projekter ikke stemmer overens med den til
enhver tid siddende fødevareministers øvrige aktiviteter
på landbrugs- og fødevareområdet – når det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at ”Lovforslagets primæ-
re formål er at styrke den strategiske målretning og sam-
spillet mellem Fødevareministeriets aktiviteter på land-
brugs-og fødevareområdet og aktiviteterne i de tre cen-
trale fonde på jordbrugsområdet” og
– om bestyrelserne reelt har mulighed for at prioritere
projekter med fokus på eksempelvis afsætningsfremme
og teknisk bistand i form af rådgivning, hvis det indebæ-
rer, at de midler, der er til rådighed under erhvervsudvik-
lingsordningen, ikke bliver anvendt og den til enhver tid
siddende fødevareministers øvrige aktiviteter på land-
2
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
1532669_0003.png
brugs- og fødevareområdet og målsætning derfor ikke
bliver opfyldt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V), Daniel Rugholm
(KF) og Mette Bock (LA).
Svar:
-
Tak for lejligheden til at uddybe de svar jeg har givet i
forbindelse med 1-behandling af lovforslaget, i de
skriftlige udvalgsspørgsmål og samrådet i april.
-
Det spørgsmål, som jeg skal svare på i dag, vedrører
et af hovedformålene med lovændringen – nemlig at
sikre et tættere samspil mellem fondsmidlerne og de
andre udviklingsaktiviteter på Fødevareministeriets
område.
-
På den måde sikrer vi bedst en samlet og omkost-
ningseffektiv udviklingsindsats for erhverv og sam-
fund omkring vækst, miljø og dyrevelfærd.
-
Lad mig benytte lejligheden til at forklare samspillet
mellem lovens bestemmelser, de af ministeren god-
kendte strategi- og handlingsplaner og fondsbestyrel-
sernes beslutningskompetence:
-
For det første er der allerede i den gældende lov fast-
lagt en række formål, som giver vide rammer for
fondsmidlernes anvendelse. Dette ændres ikke med
lovforslaget.
-
For det andet stilles der - blandt andet for at sikre
udmøntningen af dette formål - fremover krav om, at
3
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
fondsbestyrelserne udarbejder forslag til flerårige
strategier og 1-årige handlingsplaner for anvendelse
af fondsmidlerne.
-
Med lovforslaget giver vi en klar strategisk retning for
fondenes virksomhed: Der skal arbejdes for en bedre
samordning mellem Fødevareministeriets aktiviteter
på landbrugs- og fødevareområdet og aktiviteterne i
de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk
landbrug.
-
I strategierne skal bestyrelserne identificere hovedud-
fordringer og særlige indsatsområder. Strategierne
udmøntes i årlige handlingsplaner, som danner grund-
lag for indkaldelse af ansøgninger.
-
Det er naturligt, at der i den forbindelse er en løbende
dialog mellem fondsbestyrelserne og ministeren om
de erhvervs- og fødevarerelaterede udfordringer. Der
skal være plads til løbende tilpasninger – også når der
skal løses akut opståede problemer og findes løsnin-
ger på nye udfordringer.
-
Personligt ser jeg frem til arbejdet. Det er min intenti-
on, at vi fremover kan samarbejde om langsigtede
indsatser, samtidig med, at vi hvert år kan stille
skarpt på konkrete udfordringer.
-
Når strategi- og handlingsplanerne er på plads, er det
op til de uafhængige fondsbestyrelser at udvælge de
bedste projekter.
4
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
1532669_0005.png
-
Det er det tredje element i fondenes virke. De uaf-
hængige fondsbestyrelser sender nu pengene ud at
arbejde.
-
Jeg vil gerne igen understrege, at lovforslaget ikke
omfatter ændringer i fondsbestyrelsernes beslut-
ningskompetence. Det er fondsbestyrelserne, der –
indenfor de lovgivningsmæssige rammer - beslutter,
hvilke konkrete projekter, der skal have tilskud.
-
Jeg hverken kan eller vil blande mig i bestyrelsernes
prioritering af de enkelte projekter.
-
Endelig vil jeg gerne sætte et punktum for diskussio-
nen om fondsmidler og erhvervsudviklingsordningen
under landdistriktsprogrammet, og understrege, at
det i sidste ende er helt op til f.eks. bestyrelsen for
Promilleafgiftsfonden for landbrug at vurdere, om
dansk landbrugs konkurrenceevne fremtidssikres
bedst ved at samfinansiere et projekt under erhvervs-
udviklingsordningen, eller ved at vælge et projekt, der
alene finansieres af fondsmidler.
-
Muligheden for at et projekt kan opnå EU-
medfinansiering under erhvervsudviklingsordningen
kan være en fordel for både projektet og fondenes
budget, men er alene et tilbud til fondene.
-
Vælger bestyrelsen ikke at støtte et erhvervsudvik-
lingsprojekt, har det den konsekvens, at det pågæl-
5
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
1532669_0006.png
dende projekt ikke kan opnå EU-medfinansiering –
end of story.
-
Spørgsmålet om hjemtagning af EU-medfinansiering
reguleres altså ikke af det fremsatte lovforslag.
-
Til sidst vil jeg gerne understrege over for udvalget og
for alle, der er interesserede i erhvervets udvikling, at
vi med lovforslaget ønsker at styrke og fremtidssikre
fondenes arbejde.
-
De flerårige strategier skal styrke synergien og sam-
menhængen mellem fondenes arbejde og andre væ-
sentlige udviklingsaktiviteter. I Fødevareministeriet –
og i samfundet i øvrigt.
-
Strategierne vil blive dynamiske og fleksible instru-
menter for fondenes bestyrelser – og giver et grund-
lag for dialog med alle de, der vil arbejde aktivt for
erhvervets udvikling.
-
Med strategierne får vi formuleret et fundament for en
samlet og effektiv udviklingsindsats, så vi kan sam-
tænke udfordringerne fra den globale konkurrence og
hensynene til klima, natur og miljø og dyrevelfærd.
-
Konkret vil strategierne understøtte en effektiv og
fremsynet anvendelse af fondenes midler, fordi de bli-
ver tænkt sammen med tilskud fra for eksempel land-
distriktsprogrammet og GUDP på et strategisk og
langsigtet niveau.
6
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. C, til fødevareministeren
-
Jeg ser frem til en fremsynet og visionær dialog om
de nye strategier. For med stærke og gennemarbej-
dede strategier kan vi sikre dansk landbrug en fortsat
global topplacering på et bæredygtigt grundlag.
-
Tak for ordet
7