Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 135
Offentligt
1517931_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 13. april 2015
Sagsnr.: 29220
Dok.nr.: 793843
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 26 til L 135, stillet den 23. marts 2015.
Spørgsmål nr. 26:
”Ministeren bedes kommentere materialet fra Økologisk Landsforening og Landbrug og Fødevarers
foretræde for udvalget 18/3-15, jf. L 135 – bilag 5”.
Svar:
Økologisk Landsforening og Landbrug og Fødevarer har ved foretræde den 18. marts 2015 gjort
rede for en række bemærkninger til regeringens forslag til ændring af landbrugsstøtteloven – L
135.
Lovforslaget skal sikre, at fondene i endnu højere grad end i dag kan løfte de samfundsmæssige
udfordringer og understøtte en bæredygtig udvikling af erhvervet, så dansk landbrug kan fastholde
en global topplacering på bæredygtigt grundlag.
Derfor skal fondenes aktiviteter i højere grad tænkes sammen med de innovations- og
udviklingsaktiviteter, der i øvrigt eksisterer på Fødevareministeriets område, så den samlede effekt
af ordningerne øges, og der sikres et endnu bedre samspil mellem indsatserne. Dette understøttes
af, at sekretariatsbetjeningen flyttes til NaturErhvervstyrelsen, som i forvejen administrerer bl.a.
landdistriktsprogrammet og det grønne udviklings- og demonstrationsprogram.
Det er fortsat fondenes bestyrelser, der har kompetencen til at beslutte, hvilke ansøgere, der skal
imødekommes, og fondsbestyrelserne skal også i den forbindelse tage stilling til den praktiske
tilrettelæggelse af tilskudsadministrationen, herunder overhead, rateudbetalinger mv. I den
sammenhæng kan fondenes bestyrelser også fastlægge antallet af udbetalinger, så der fx tages
hensyn til ansøgere med særlige likviditetsmæssige udfordringer, herunder mindre ansøgere.
Fødevareministeriet og NaturErhvervstyrelsen lægger vægt på, at ansøgninger behandles så
hurtigt, som det er muligt under overholdelse af de lovregler og EU-regler, der gælder for området,
ligesom de forvaltningsretlige regler og regler om god forvaltningsskik naturligvis skal overholdes.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
NaturErhvervstyrelsen vil også i fondssammenhæng behandle ansøgninger hurtigt og sikre størst
mulig brugervenlighed, således at ansøgerne kan få svar så tidligt som muligt.
NaturErhvervstyrelsen har i løbet af de senere år forbedret sine sagsbehandlingstider og jeg har
tillid til, at styrelsen vil sikre fondenes bestyrelser en god og driftssikker sekretariatsbetjening.
Endelig skal det præciseres, at der ikke med lovforslaget er forudsat nogen ændring af
Rigsrevisionens tilsynsmodel for fondene.
Jeg kan oplyse, at der til dækning af administrationsomkostningerne til varetagelse af
sekretariatsfunktionen for fondsbestyrelserne overføres op til 3 pct. (op til 7,5 mio. kr.) af
fondsmidlerne til NaturErhvervstyrelsen, dog maksimalt svarende til de faktiske udgifter.
Jeg har i lovforslaget valgt at fokusere på de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk
landbrug. Det er ikke alle, der er enige i denne afgrænsning. For eksempel anbefalede Natur- og
Landbrugskommissionen, at jeg også burde styrke den offentlige kontrol med
produktionsafgiftsfondene, som administrerer produktionsafgifter, der er opkrævet med hjemmel i
Fødevareministeriets lovgivning. Jeg vurderer dog samlet set, at der med lovforslaget er fundet en
god balance, der respekterer, at midlerne i produktionsafgiftsfondene opkræves hos landmændene
i modsætning til promilleafgiftsfonden og Fonden for økologisk landbrug, der administrerer
offentlige midler finansieret direkte af Fødevareministeriets finanslovsbevilling.
Med lovforslaget fremtidssikrer vi fondene, som også fremover skal identificere og finansiere
relevante, samfundsnyttige projekter, både til målrettede projekter inden for de enkelte driftsgrene
og økologien og til de tværgående indsatser, der understøtter hele erhvervet.
Dan Jørgensen
/ Ulla Heiden
2