Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 133
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-1522
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedr. L 133 om anlæg af motorvej syd om Regstrup, som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Vil det efter ministerens vurdering være muligt at finansiere en forlængelse af
Kalundborg-motorvejens 2. etape med 600 meter via en mindre ”overbudgette-
ring” på etapen, således at efterfølgende tilbageløbsmidler vil blive tilsvarende
mindre?
Svar:
Nej, det vil ikke være muligt at finansiere merudgifter til en forlængelse af 2.
etape inden for den anlægsøkonomi, der er afsat og aftalt for anlæg af motorvej
syd om Regstrup. Projektet er således ikke ”overbudgetteret” som angivet i
spørgsmålet.
Jeg vil samtidig minde om, at udformningen af projektet vedrørende anlæg af
motorvej syd om Regstrup blev lagt fast med
Trafikaftale 2014 - udmøntning
af disponible midler i Infrastrukturfonden
af 24. juni 2014, og derfor er aftale-
belagt mellem forligspartierne.
I forlængelse af debatten i Folketinget i forbindelse med 1. behandlingen af
lovforslag L 133 den 26. februar 2015 vil jeg i øvrigt gerne slå fast, at der trafik-
sikkerhedsmæssigt er taget hensyn til krydsningen med Knabstrup Møllebakke
i forslaget til anlægslov.
For det første vil der for biltrafikkens vedkommende være en gradvis nedskilt-
ning af hastigheden på den sidste del af motorvejsstrækningen fra Dramstrup
frem mod Knabstrup Møllebakke fra 110 km/t til 90 km/t. Og det er hensigten,
at bevare den skiltede hastighed i krydset, der i dag er 70 km/t.
For det andet kan der peges på, at der allerede eksisterer en underføring til
fodgængere og cyklister under den nuværende Skovvej, så disse ikke skal igen-
nem krydset ved Knabstrup Møllebakke. Trafikken fra motorvejen vil således
ikke komme i konflikt med bløde trafikanter.