Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 130
Offentligt
1502234_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 130) Forslag til Lov om
kommunale internationale grundskoler har udvalget i brev af 17. februar
2015 efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 5:
”Hvorfor skal kommunale internationale grundskoler give undervisning
inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen og ikke i stedet følge IB-
standarderne?”
Svar:
Det er fastsat i grundlovens § 76, at ”Alle børn i den undervisningspligti-
ge alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger,
der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade bør-
nene undervise i folkeskolen.” De nærmere regler om undervisningsplig-
ten fremgår af folkeskolelovens §§ 32-35.
Det fremgår af folkeskolelovens § 32, at ”Ethvert barn, der bor her i
landet, er undervisningspligtigt efter reglerne i folkeskolelovens §§ 33-35,
medmindre det omfattes af bestemmelser om undervisningspligt i anden
lovgivning. Det samme gælder børn, der skal opholde sig her i landet i
mindst 6 måneder.”
Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i fol-
keskolens grundskole eller i en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Folkeskolens grundskole omfatter en
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin.
Folkeskolelovens § 32 om undervisningspligt omfatter alle børn, der bor
eller opholder sig her i landet, uanset om de er danske statsborgere eller
ej.
02-03-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Børn af asylansøgere er dog ikke omfattet af undervisningspligten i hen-
hold til folkeskolelovens § 32. Der er i udlændingelovens § 42 g, stk. 1,
fastsat regler om, at disse børn skal deltage i særskilt tilrettelagt undervis-
ning eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis
kræves efter den særskilte tilrettelagte undervisning. Folkeskolelovens §
32 om undervisningspligt omfatter heller ikke børn af udenlandske am-
bassadefunktionærer, der ikke anses for at have ophold her i landet.
Som det fremgår af foranstående, skal undervisningen i kommunale in-
ternationale grundskoler i henhold til grundlovens § 76 stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Dette er grunden til, at det
fremgår af lovforslagets § 4, stk. 1, at kommunale internationale grund-
skoler giver undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen kan i overensstemmelse med lokale prioriteringer,
ønsker og behov træffe beslutning om, at undervisningen på en kommu-
nal internationale grundskole skal internationalt certificeres. Det er fort-
sat en betingelse, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
Efter friskolelovens § 1, stk. 2, giver frie grundskoler, herunder internati-
onale frie grundskoler, undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9.
klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len.
En international fri grundskole kan træffe beslutning om, at skolens un-
dervisning skal internationalt certificeres. Det er fortsat en betingelse, at
undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len.
Der vil således komme til at gælde de samme vilkår for kommunale in-
ternationale grundskoler og internationale frie grundskoler for så vidt
angår international certificering.
Med venlig hilsen
Christine Antorini