Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 125
Offentligt
1508063_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2015
Indfødsretskontoret
Ida Wiegand Justesen
2015-0037-0124
1515456
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret (Overgang til obligatorisk digital selv-
betjening ved ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation m.v.) (L
125), som Folketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren
den 27. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Indfødsretsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Overgang til obli-
gatorisk digital selvbetjening ved ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation m.v.) (L 125):
”Hvilke "tekniske forhold" er der tænkt på, når det i bemærk-
ningerne til lovforslaget (punkt 2.1.2.3.) hedder: "Tilsvarende
vil også kunne være tilfældet, hvis tekniske forhold er til hin-
der for, at en ansøger kan gøre brug af løsningen"?”
Svar:
Der kan henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2
(§ 12 A, stk. 2), hvor spørgsmålet om, hvornår Justitsministeriet bl.a. i for-
hold til personer, som af tekniske grunde er afskåret fra at gøre brug af den
digitale selvbetjeningsløsning, skal tilbyde, at en ansøgning kan indgives
på anden måde.
Som det fremgår det anførte sted vil det eksempelvis kunne gøre sig gæl-
dende for personer for, som i forbindelse med en NemID-løsning ikke har
et cpr-nummer. Dette vil bl.a. kunne være tilfældet for en række af de per-
soner, som undtagelsesvist vil kunne blive naturaliseret, uanset at de ikke
har bopæl og ophold her i landet.
Der kan endvidere bl.a. være tale om, at Justitsministeriets digitale selvbe-
tjeningssystem ikke er indrettet til at håndtere en bestemt situation, eksem-
pelvis hvor en ansøgning kræver flere underskrifter, end systemet er sat op
til. Tilsvarende vil Justitsministeriet kunne anvise borgeren en anden måde
at ansøge på, hvis ministeriets selvbetjeningssystem er ude af drift.
2