Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 125
Offentligt
1508038_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2015
Indfødsretskontoret
Ida Wiegand Justesen
2015-0037-0124
1515476
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om dansk indfødsret (Overgang til obligatorisk digital
selvbetjening ved ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation m.v.)
(L 125), som Folketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren
den 27. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Indfødsretsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Overgang til obli-
gatorisk digital selvbetjening ved ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation m.v.) (L 125):
”Hvad er baggrunden for, at lovforslaget fastholder, at det er
en politimæssig opgave at foretage "afhøring" af indfødsrets-
ansøgere?”
Svar:
Som anført under pkt. 2.2.1. i lovforslaget almindelige bemærkninger ind-
gives en ansøgning som dansk indfødsret ved naturalisation som udgangs-
punkt til politiet.
Ved modtagelsen af ansøgningen gennemgår politiet (politi- eller kontor-
personel) ansøgerens oplysninger i ansøgningsskemaet og de vedlagte bi-
lag med ansøgeren. I den forbindelse sørger politiet for, at ansøgeren har
forstået betydningen af, at oplysninger og erklæringer afgives på tro og lo-
ve.
Politiet sender herefter sagen til Justitsministeriet.
Som det endvidere er anført under pkt. 2.2.2., medfører den foreslåede
model med obligatorisk selvbetjening, at ansøgninger om naturalisation
fremover skal indgives direkte til Justitsministeriet og ikke som i dag til
politidirektøren i den politikreds, hvor ansøgeren bor.
Det indebærer, at politiet (politi- eller kontorpersonel) ikke længere vil
skulle foretage en indledende afhøring af ansøgeren samt gennemgå an-
søgningsskemaet og de vedlagte bilag med ansøgeren.
Det er Justitsministeriets erfaring, at politiets obligatoriske afhøring kun i
begrænset omfang er af betydning for Justitsministeriets og Folketingets
behandling af naturalisationssager. De oplysninger, som fremkommer un-
der politiets afhøring af ansøgeren, vil således som udgangspunkt også bli-
ve afdækket i forbindelse med Justitsministeriets behandling af sagen. Der-
for vil det efter Justitsministeriets opfattelse normalt ikke have betydning
for den indholdsmæssige betydning af sagen, at den indledende afhøring
hos politiet afskaffes.
Justitsministeriet vil dog samtidig understrege, at der kan være sager, hvor
det vil kunne være relevant, at ansøgere afhøres af politiet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afhøring vil eksempelvis kunne være aktuel, hvor en ansøger ønsker dis-
pensation fra de almindelige sprogkrav med henvisning til en gennemført
uddannelse, og det findes relevant at have en udtalelse fra politiet om den
pågældendes evner til at gennemføre en samtale på dansk.
Tilsvarende vil en afhøring kunne være aktuel, hvis oplysninger i ansøg-
ningen forekommer modstridende eller utilstrækkelige til at færdigbehand-
le sagen.
Det foreslås på den baggrund, at Justitsministeriet kan anmode om, at en
ansøger om dansk indfødsret ved naturalisation afhøres af politiet, hvis det
vurderes af betydning for sagens oplysning. En sådan anmodning kan ek-
sempelvis være foranlediget af et ønske fra Folketingets Indfødsretsud-
valg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 12, stk. 9) og bemærk-
ninger hertil. Endvidere henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 1 vedrørende lovforslaget.
3