Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123
Offentligt
1509348_0001.png
26. november 2014
Europa-Kommissionen
Generaldirektoratet for beskatning og toldunion
Toldpolitik, lovgivning, toldtariffen
J.nr. 14-3930511
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Kære Thomáŝ Kućírek
Tak for brev af 2. oktober 2014, hvori Kommissionen anmoder om en redegørelse for,
hvorvidt forslaget om indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner er i over-
ensstemmelse med EU-lovgivningen, navnlig artikel 30 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) og EØS-aftalens artikel 10 og 11 om forbuddet mod
afgifter med en tilsvarende virkning som told. Sagen er drøftet på et uformelt møde tors-
dag den 23. oktober, hvor Kommissionen, Transportministeriet og Skatteministeriet del-
tog.
Det kan bekræftes, at den danske regering planlægger at fremsætte et forslag om at indfø-
re importmoms på dansksprogede magasiner, som sendes til Danmark fra lande uden for
EU. Forslaget har til formål at imødegå konkurrenceforvridning inden for den grafiske
branche. Det er vurderingen, at forslaget er i overensstemmelse med EU-retten og andre
internationale aftaler.
Skatteministeriet forstår Kommissionens henvendelse således, at den angår det gebyr,
som Post Danmark A/S opkræver som følge af, at der indføres importmoms på magasi-
ner. Selve hjemlen for indførelse af importmoms på småforsendelser behandles derfor
ikke i nærværende brev.
Baggrunden for forslaget
Magasiner blev tidligere trykt i Danmark, men den danske forlagsbranche spekulerede i
bagatelgrænsen for småforsendelser således, at de lod magasinerne trykke inden for EU,
sendte dem ud af EU, for efterfølgende at importere dem enkeltvis og momsfrit til kun-
der i Danmark. I 2004 ændrede den danske regering momsloven, for at hindre den utilsig-
tede anvendelse af momsreglerne.
1
På daværende tidspunkt var der alene hjemmel til at
indføre importmoms på magasiner, som blev trykt inden for EU. Hjemlen byggede på en
særlig tilladelse fra Kommissionen. Lovændringen medførte, at grafiske aktiviteter i stedet
blev flyttet til lande uden for EU.
1
Lov nr. 1387 af 20. december 2004 om ændring af momsloven (justering af momsreglerne for indførsel af visse magasi-
ner, tidsskrifter m.v.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509348_0002.png
I efteråret 2010 meddelte Kommissionen, at der er tilstrækkelig hjemmel i de nuværende
direktiver til også at lade momspligten omfatte magasiner trykt uden for EU.
2
På den
baggrund fremsatte den danske regering i efteråret 2011 et forslag om at indføre import-
moms på samtlige forsendelser af magasiner. Forslaget blev i foråret 2012 udsat med
henblik på nærmere overvejelser omkring håndteringen af importmomsen. Der blev i den
forbindelse nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Post Danmark A/S,
SKAT, Transportministeriet og Skatteministeriet. Resultatet af denne arbejdsgruppe er
omfattet af rapporten ”Håndtering
af momsopkrævning ved import af visse småforsendelser fra lande
uden for EU”
af 27. juni 2014.
3
Status er, at det i dag er muligt at sende magasiner med en værdi på under 80 DKK
momsfrit til Danmark, hvis de er trykt i lande uden for EU. Magasiner trykt inden for EU
pålægges derimod altid moms. Gældende momsregler gør det herved særdeles attraktivt
for magasinudgivere at få trykt deres magasiner i lande uden for EU.
Nyt forslag om importmoms på dansksprogede magasiner
Regeringen planlægger at fremsætte forslag om at indføre importmoms på dansksprogede
magasiner, som sendes til Danmark fra lande uden for EU. Forslaget bliver efter planen
fremsat ultimo januar 2015.
Forslaget har til formål at komme den nuværende konkurrenceforvridning til livs, som
eksisterer inden for den grafiske branche. Ændringen af momsloven vil medføre, at
dansksprogede magasiner trykt inden for EU stilles lige i konkurrencen med danskspro-
gede magasiner trykt uden for EU.
4
Forslaget vil medføre, at hvert enkelt dansksprogede magasin ved import til Danmark fra
steder uden for EU, vil blive pålagt moms. Desuden vil der som udgangspunkt blive på-
ført et gebyr på 160 DKK (inkl. moms) for håndteringen af importmomsen, hvis forsen-
delsen foretages via Post Danmark A/S. Post Danmark A/S er en privat virksomhed,
som ejes 100 pct. af holdingselskabet PostNord AB. Den danske stat ejer 40 pct. af akti-
erne i PostNord AB.
5
Post Danmark A/S’ gebyr
Skatteministeriet vurderer, at Post Danmarks A/S’ gebyr kan opkræves i overensstem-
melse med EU-retten og internationale regler, herunder TEUF artikel 30 og EØS-aftalens
artikel 10 og 11. Vurderingen bygger på,
at
Post Danmark A/S er en privat virksomhed, som selv regulerer størrelsen af sine
gebyrer
2
3
4
5
Rådets direktiv 2009/132/EF artikel 23, 2. afsnit.
Håndtering af momsopkrævning ved import af visse småforsendelser fra lande uden for EU” af 27. juni 2014, bilag 1.
Udkast til lovforslag, bilag 2.
Fortegnelse over ejerskabet i Post Danmark A/S, bilag 3.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509348_0003.png
at
at
at
at
gebyret er fastsat ud fra omkostningerne forbundet med at opkræve importmoms
virksomheder og borgere ikke er forpligtet til at anvende Post Danmark A/S til
at håndtere importen, herunder afregning af importmoms
magasiner kan importeres i form af samlede forsendelser, hvorved importom-
kostningerne reduceres
forslaget er målrettet mod de virksomheder, som har indrettet sig på at udnytte
bagatelgrænsen for småforsendelser på 80 DKK.
Baggrunden for vurderingen
Kommissionen har tidligere modtaget en henvendelse fra Skatteministeriet vedrørende
gebyret, som Post Danmark A/S opkræver i forbindelse med håndtering af importmoms.
Kommissionen har i sit svar til Skatteministeriet anført, at gebyret ikke omhandler told-
behandling.
6
Verdenspostkonventionens (UPU-konventionen) artikel 20 fastslår, at den befordrings-
pligtige virksomhed i modtagerlandet er berettiget til at kræve omkostninger, forbundet
med en fortoldning, dækket af modtageren. Post Danmark A/S’ advokat Plesner har
udarbejdet et notat om gebyret, hvori det blandt andet konkluderes, at begrebet ”toldbe-
handling” i konventionen forstås bredt og således også omfatter importmoms, og at ge-
byret ikke er i strid med UPU-konventionen, EU-traktaten, EU forordning nr. 1186/2009
(som implementerer visse regler fra Firenze-konventionen) samt GATT-aftalen.
7
Gebyret, som Post Danmark A/S opkræver i forbindelse med håndteringen af import-
momsen, er et omkostningsbestemt gebyr, som afspejler de faktiske udgifter forbundet
med posthåndteringen.
8
Post Danmark A/S varetager den danske stats forpligtigelse i
henhold til UPU-konventionen, herunder modtagelse af postforsendelser fra udlandet. I
tilknytning hertil håndterer de også told og importmoms. Post Danmark A/S har dog
ikke monopol på transporten af forsendelser til Danmark. Udgivere, som ønsker at im-
porter magasiner til Danmark, har derfor fri adgang til at vælge en anden transportør til at
forestå importen. Post Danmark A/S fastsætter ligeledes som privat virksomhed selv
størrelsen af sit gebyr.
Indføres magasinerne enkeltvis til Danmark, vil hvert magasin blive opkrævet et gebyr på
160 DKK, hvis forsendelsen sker via Post Danmark A/S. Det må dog formodes, at virk-
somheder, som får trykt deres magasiner i lande uden for EU, i stedet vælger at importere
magasinerne som en samlet forsendelse. Ved at importere magasinerne som en samlet
forsendelse, opkræves der alene ét gebyr på 160 DKK for at angive importmomsen for
hele den samlede forsendelse.
6
7
8
Henvendelse fra Skatteministeriet af 2. november 2012 samt svar fra EU-Kommissionen af 11. februar 2013, bilag 4
Notat om Post Danmarks fortoldningsgebyr, Plesner Advokatfirma, bilag 5.
Den uafhængige revisors erklæring vedrørende opgørelse af omkostninger forbundet med fortoldning for 2012, bilag 6.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509348_0004.png
Forslaget er begrænset til at omfatte dansksprogede magasiner, da man herved målretter
forslaget mod de danske virksomheder, der har indrettet sig på at udnytte bagatelgrænsen
på 80 DKK. Specialmagasiner, som udgives på andre sprog end dansk, vil forsat kunne
importeres momsfrit til Danmark. Ved at foretage denne afgrænsning, undgås det, at
udgivelser på andre sprog end dansk bliver uforholdsmæssigt dyre som følge af omkost-
ninger forbundet med opkrævningen af importmoms. Dette bygger på en antagelse om,
at import af magasiner på dansk, vil have en vis volumen, mens magasiner på andre
sprog, kan blive importeret enkeltvis eller i mindre antal.
Det er forsøgt afklaret, om forslaget medfører overtrædelse af internationale regler.
Udenrigsministeriet rettede tilbage i 2012 henvendelse til Kommissionen. Henvendelsen
drejede sig om det daværende fremsatte lovforslag, og dets overensstemmelse med
GATT-aftalen. Kommissionens vurdering på daværende tidspunkt var, at et omkost-
ningsbestemt gebyr formentligt vil kunne opkræves uden at være i uoverensstemmelse
med aftalens indhold.
9
Udenrigsministeriet bemærker endvidere, at en model, hvor der
alene indføres importmoms på dansksprogede magasiner, sandsynligvis ikke er i strid med
WTO’s mestbegunstigelsesprincip, om end det ikke kan udelukkes, at et WTO-
tvistbilæggelsespanel vil kunne nå en anden konklusion, såfremt det måtte komme til en
sag.
Skatteministeriet vurderer på denne baggrund, at gebyret kan opkræves i overensstem-
melse med EU-retten og internationale regler, herunder TEUF art. 30 og EØS-aftalens
artikel 10 og 11.
Såfremt nærværende brev giver anledning til spørgsmål, er Kommissionen velkommen til
at vende tilbage med spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jeanette Rose Hansen
9
Udenrigsministeriets henvendelse vedrørende GATT-aftalen, bilag 7.
Side 4 af 4