Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123
Offentligt
1507681_0001.png
16. marts 2015
J.nr. 15-0663053
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Importmoms på dansk-
sprogede magasiner, tidsskrifter og lignende sendt fra lande uden for EU og bemyndigel-
se til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 11. marts 2015.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507681_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere materialet fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening
anvendt under foretræde den 11. marts 2015, jf. L123 – bilag 18.
Svar
Henvendelsen fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening (DMR) omhandler lovforslag
L 123 vedrørende indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande
uden for EU.
DMR bemærker, at en skat på dansksprogede magasiner skævvrider magasinmarkedet, da
der er stor konkurrence uagtet magasinets sprog. Hertil anfører DMR, at Copenhagen
Economics vurderer, at 41 pct. af alle dansksprogede magasiner er i direkte konkurrence
med magasiner på andre sprog, og at forslaget vil medføre, at mange dansksprogede ma-
gasiner må lukke.
Det anføres af DMR, at de danske trykkerier ikke er konkurrencedygtige. En vedtagelse
af forslaget vil derfor ikke medføre flere grafiske arbejdspladser. Få magasiner bliver i dag
trykt i Danmark. Det skyldes ønske om leverancesikkerhed og er en omkostningstung
løsning for forlagene. Forslaget vil medføre, at arbejdspladser vil forsvinde grundet fal-
dende oplag, så magasinerne ikke længere er rentable.
DMR nævner desuden, at de personer, som læser mindst på dansk, kommer til at læse
mindre. Forslaget rammer dem med lavest uddannelse eller laveste indkomst, og ældre får
sværere adgang til information, særligt de ældre der ikke er ”digitale”. Endvidere bemær-
ker DMR, at for borgere i udkantsområder vil lukning af magasiner have en stor effekt.
Afslutningsvis anfører DMR, at forslaget vil have uoverskuelige administrative konse-
kvenser som følge af, at det i lovforslagets bemærkninger fremgår, at betingelsen for, at et
magasin er dansksproget, er, at mere end 50 pct. af tekstindholdet er formuleret på dansk.
Hertil bemærkes
Forslaget om at indføre importmoms på dansksprogede magasiner, som sendes til danske
abonnenter fra lande uden for EU, har til formål at hindre en utilsigtet udnyttelse af
momsreglerne og fjerne en konkurrencefordel for grafiske virksomheder uden for EU.
Danske magasinudgivere får således trykt magasiner uden for EU for at undgå momsen.
Forslaget medfører, at der pålægges importmoms på dansksprogede magasiner med en
værdi under 80 kr., der er trykt uden for EU og sendes til abonnenter i Danmark, mens
ikke-dansksprogede magasiner med en værdi under 80 kr., der er trykt uden for EU og
sendes til abonnenter i Danmark, fortsat vil være momsfritaget, hvilket kan øge prisfor-
skellen mellem disse.
I et vist omfang må det forventes, at køb af dansksprogede magasiner omlægges til køb af
ikke-dansksprogede magasiner, men det er Skatteministeriets vurdering, at omfanget heraf
er beskedent. Det skal blandt andet ses i lyset af, at der kan være sprogbarrierer, og at
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507681_0003.png
danske abonnenter kan have præferencer for at læse på dansk fremfor på andre sprog.
Dertil kommer, at dansksprogede magasiner i højere grad må formodes at være målrettet
det danske marked og derfor i en række tilfælde ikke være umiddelbart sammenlignelige
med ikke-dansksprogede magasiner. Skatteministeriet mener derfor ikke, at det forhold, at
41 pct. af de udvalgte magasiner også udkommer på et andet sprog end dansk, indebærer,
at de kan anses for at være nære substitutter til de dansksprogede udgivelser.
Forslaget vil bidrage til at øge omsætning og beskæftigelse for grafiske virksomheder i
Danmark og EU. Det skal ses i lyset af, at forslaget vil fjerne den konkurrenceforvrid-
ning, der i dag er til skade for den grafiske branche i Danmark og EU. Danske magasin-
udgivere får således i dag trykt magasiner uden for EU for at undgå momsen. Forslaget
sikrer lige konkurrencevilkår for grafiske virksomheder, der trykker dansksprogede maga-
siner, uanset om trykningen sker inden for eller uden for EU. Forslaget må således for-
ventes at bidrage til at øge omsætning og beskæftigelse for grafiske virksomheder i Dan-
mark og EU som følge af ”indflagning” af grafiske aktiviteter fra lande uden for EU. Det
bemærkes, at en virksomheds konkurrencedygtighed ikke kun afhænger af prisen. Det er
også væsentligt, hvilken service virksomheden kan tilbyde. Når nogle danske magasinud-
givere allerede i dag vælger at placere en del af deres trykkeriopgaver i Danmark, indikerer
det, at den grafiske branche i Danmark kan levere et produkt, som er konkurrencedygtigt.
Den grafiske branche anfører i høringsvar til L 123, at lovforslaget vil medføre højere
omsætning og flere arbejdspladser på de danske trykkerier.
Forslaget medfører, at der vil skulle betales moms af dansksprogede magasiner til abon-
nenter, således som det eksempelvis allerede sker i dag med magasiner i løssalg. Da ud-
valget af magasiner henvender sig til en række forskellige målgrupper, vil forslaget således
påvirke alle abonnenter, uanset eksempelvis alder. Grupper med højt forbrug af dansk-
sprogede magasiner i abonnement påvirkes selvsagt mere end grupper med et lavere for-
brug. Skatteministeriet har ikke oplysninger om, hvordan forbruget af dansksprogede
magasiner i abonnement fordeler sig på forskellige indkomstgrupper mv. Det formodes
dog, at de socialt dårligst stillede formentlig har et lavere forbrug af magasiner i abonne-
ment end den øvrige del af befolkningen.
Der henvises i øvrigt til svar på L 123 spørgsmål 36, hvor det fremgår, at det er forvent-
ningen, at magasiner med blandet sprogindhold kun i meget begrænset omfang vil være
efterspurgt af de danske abonnenter, og at der derfor i praksis vil være meget få tvivlstil-
fælde.
Side 3 af 3