Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 118 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 23. marts 2015 efter ønske fra Brian Mikkelsen
(KF).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at en undergrænse på 1.000 kr. for at kunne indbrin-
ge sager for et klagenævn vil ramme skævt i forhold til parkeringsafgif-
ter, som typisk ligger mellem 590 kr. - 650 kr. og hvad vil ministeren gø-
re ved det?
Svar:
De foreslåede undergrænser for forbrugerklager på 1.000 kr., dog 650 kr.
for tøj og sko er fastlagt i den politiske aftale om modernisering af det of-
fentlige forbrugerklagesystem, som er indgået mellem regeringen, Ven-
stre og Det Konservative Folkeparti i november 2014. Jeg mener, at vi
med den aftale har fundet en rimelig balance mellem de offentlige udgif-
ter til behandling af forbrugerklager og værdien af de varer og tjeneste-
ydelser, der kan klages over. De offentlige omkostninger ved behandlin-
gen af forbrugerklager er i gennemsnit 10.500 kr. pr. sag.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 2 ad L 118.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk