Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1517226_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 30 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 11. marts 2015 efter ønske fra Kim Andersen
(V)
Spørgsmål:
En række erhvervsorganisationer, herunder f.eks. FSR - danske revisorer,
Dansk Erhverv og Finansrådet fraråder i deres høringssvar, at mikrovirk-
somhedsregimet indføres. Det fremføres f.eks., at der ikke vil være tale
om en reel lempelse og Finansrådet oplyser, at et regnskab aflagt i hen-
hold til mikrovirksomhedsregimet ikke umiddelbart vil være anvendeligt
i en kreditvurderingssituation. Det oplyses i bemærkningerne til lov-
forslaget, at Erhvervsstyrelsen har rådført sig med Regnskabsrådet. Ses
der på sammensætningen af Regnskabsrådet og de afgivne høringssvar,
ser det umiddelbart ud til, at langt hovedparten af Regnskabsrådets med-
lemmer fraråder indførelse af mikrovirksomhedsregimet. Kan ministeren
på den baggrund bekræfte, at det alene er et fåtal af medlemmerne i
Regnskabsrådet, der kan tilslutte sig, at mikrovirksomhedsregimet indfø-
res? Hvor meget andrager den administrative lempelse ved indførelse af
mikrovirksomhedsregimet, og hvor meget overstiger den skadevirkningen
af, at regnskaberne tilsyneladende ikke er anvendelige til kreditvurderin-
ger? Kunne det overvejes som alternativ til det foreslåede mikrovirksom-
hedsregime at indføre den standardregnskabsmodel for simple klasse B -
virksomheder, som en række organisationer, herunder FSR - danske revi-
sorer, Finansrådet, Dansk Erhverv og Dansk Industri er ved at udarbejde,
og som forventes at indebære reelle lempelser uden, at der samtidig sker
en væsentlig forringelse af bankernes kreditvurderingsgrundlag?
Svar:
Regnskabsrådet er et rådgivende organ for Erhvervsstyrelsen i regn-
skabsmæssige spørgsmål. De lempelsesmuligheder, som regnskabsdirek-
tivet giver mulighed for, har været indgående drøftet i rådet på baggrund
af oplysninger om udnyttelsen af direktivets lempelsesmuligheder i ud-
valgte EU-lande, mulige lettelser af administrative byrder for virksomhe-
derne og værdien af regnskabsoplysninger for brugerne. Regeringen har
lagt stor vægt på behandlingen i Regnskabsrådet i sine overvejelser om,
hvilke lempelser der foreslås gennemført, og hvilke muligheder, der vur-
deres at fjerne for mange informationer i årsrapporterne. Regeringen har
dog også lagt vægt på, at forslaget skulle bidrage til en lettelse af virk-
somhedernes administrative byrder.
Det er blandt andet på baggrund af drøftelserne i Regnskabsrådet, at rege-
ringen har valgt ikke at gennemføre det fulde mikroregime. Ved en fuld
indførelse af mikroregimet ville indholdet af regnskaber for mikrovirk-
somheder blive begrænset til nogle enkelte poster. Dette ville medføre en
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om mikrovirksomhedsregimet, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
betydelig lempelse for virksomhederne, men bl.a. under hensyn til råd-
givningen fra Regnskabsrådet besluttede regeringen at afstå herfra og
alene foreslå mulighed for, at mikrovirksomheder kan udelade enkelte
noteoplysninger.
Det er derfor en misforståelse, når spørgsmålet tager udgangspunkt i, at
lovforslaget gennemfører det fulde mikroregime, og jeg er derfor heller
ikke enig i den kritik, der har været rejst af den del af lovforslaget.
I forhold til den administrative lettelse for mikrovirksomhederne, så er
denne opgjort til potentielt 85 mio. kr. Men ved beregningen af den fak-
tisk forventede lettelse er der taget højde for, at ikke alle mikrovirksom-
hederne vil anvende lempelsesmulighederne. Den faktiske anvendelses-
procent er estimeret til 70 pct.. Det er således vurderingen, at der er 30
pct. af mikrovirksomhederne, som ikke vil anvende de mulige lempelser,
eksempelvis fordi de vil blive mødt med yderligere krav til regnskabsaf-
læggelsen, såfremt de ønsker at opnå finansiering. De forventede faktiske
lempelser er på 60 mio. kr.
Det er min vurdering, at der er taget højde for de forhold, som anfægtes i
spørgsmålet.
Jeg henviser desuden til mine besvarelser af spørgsmål 17 og 21 ad L
117.
For så vidt angår muligheden for en ny digitaliseret regnskabsløsning kan
jeg henvise til mit svar på spørgsmål 14 ad L 117.