Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1517196_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 28 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 11. marts 2015 efter ønske fra Kim Andersen (V)
Spørgsmål:
Det fremgår af Finansrådets høringssvar, at en virksomheds skifte fra
regnskabsklasse C til klasse B indebærer, at væsentlige opgørelser og op-
lysninger udgår, samt at virksomheden ikke længere vil være omfattet af
den normale revisionspligt, men kan nøjes med såkaldt ’udvidet gennem-
gang’, der alene giver en begrænset sikkerhed. Det vil ifølge Finansrådet
forringe kreditvurderingsgrundlaget og dermed lånevilkårene. Er der taget
hensyn til disse skadevirkninger for både virksomheder og kreditgivere
ved beregning af de administrative lempelser? Kan det forringede kredit-
vurderingsgrundlag betyde, at virksomhederne får større finansieringsom-
kostninger? Vil forslaget indebære risiko for, at i øvrigt bæredygtige pro-
jekter, som kan give arbejdspladser og skabe vækst i Danmark, ikke opnår
finansiering?
Svar:
Jeg vil indledningsvist bemærke, at forslaget om at forhøje størrelsesgræn-
serne for virksomheder i regnskabsklasse B medfører, at ca. 1.000 virk-
somheder, der i dag indplaceres i regnskabsklasse C, vil rykke en regn-
skabsklasse ned og blive indplaceret som virksomheder i regnskabsklasse
B. En del af forhøjelsen af størrelsesgrænserne for små virksomheder er
udtryk for en inflationsregulering.
Jeg kan endvidere oplyse, at den foreslåede grænse svarer til grænsen i
regnskabsdirektivet. Grænserne i direktivet har tidligere været ændret, og
traditionelt har man i årsregnskabsloven de senere år valgt at følge de æn-
drede grænser i direktivet. Lovforslaget ligger således i forlængelse af
denne praksis.
Ved estimeringen af den samlede faktisk forventede besparelse ved lov-
forslaget på 300 mio. kr. er der taget højde for, hvor mange virksomheder,
der forventes at udnytte de enkelte lempelser i forslaget. Herudover inde-
holder lovforslaget en kvalitativ vurdering af forslagets afledte konsekven-
ser. Jeg henviser i den forbindelse til min besvarelse af spørgsmål 8 og 12
ad L 117.
Jeg mener ikke, at forslaget generelt vil føre til forringet kreditvurderings-
grundlag, større finansieringsomkostninger for virksomhederne eller min-
dre mulighed for at opnå finansiering. Det er långiver, der afgør, hvilke
vilkår en virksomhed skal have, når fx banken yder et lån, og hvilke op-
lysninger banken har brug for i den forbindelse. De forenklinger, som
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om virksomheders skifte fra regnskabsklasse C til klasse B, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
fremgår af lovforslaget, er valgmuligheder, og det er op til virksomhederne
at vurdere, om de i årsrapporterne ønsker at give oplysninger ud over de
lovkrævede, fx af hensyn til netop bankens kreditvurdering, eller om de
alene vælger at fremlægge dem i de konkrete situationer, hvor de skal have
et lån. Ligeledes kan långiver til enhver tid bede om supplerende oplysnin-
ger. Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af spørgsmål 18, 21 og 22 ad
L 117.
Tilsvarende gælder i forhold til muligheden for at vælge at lade revisor
foretage en såkaldt udvidet gennemgang i stedet for almindelig revision.
Virksomhederne omfattet af regnskabsklasse B er meget forskelligartede,
og den enkelte virksomhed må i dialog med sin revisor og eventuelle bank-
forbindelse vurdere, om en udvidet gennemgang er tilstrækkelig, eller der
er behov for en fuld revision. Jeg kan oplyse, at under 10 % af virksomhe-
derne i regnskabsklasse B har valgt udvidet gennemgang.