Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 116
Offentligt
1512943_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 25. marts 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 4 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (L 116), stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 4
”Modsat de fleste andre europæiske lande forsynes Danmark for næsten 100 pct.
vedkommende med vand fra undergrunden. Grundvandet i Danmark er af samme
årsag underlagt et omfattende beskyttelsesregime. Det er derfor velbegrundet, at der
stilles skærpede krav til økonomisk dækning af tab af grundvandsressourcen ved
siden af de krav, der følger af miljøgodkendelser m.v. ved boreaktiviteter. På den
baggrund og på baggrund af tidligere besvarelser bedes ministeren besvare
følgende:
a) Kan ministeren bekræfte, at det ubegrænsede juridiske og økonomiske ansvar i
undergrundsloven også dækker miljøskader og dermed også enhver påvirkning af
grundvandet, hvad enten det skyldes uheld eller f.eks. nedsivning fra håndtering af
kemikalier eller radioaktive stoffer – også selv om der ikke er skadelidte i form af
f.eks. en vandforsyning?
b) Vil ministeren derfor tilkendegive i tillægsbetænkningen, at når en boreaktivitet
efter olie eller gas i eller gennem grundvandet involverer anvendelse af
miljøfremmede kemikalier i processen og/eller håndtering af kemisk/radioaktivt
spildevand, skal den lovpligtige forsikring dække tabet af den lokale
grundvandsressource foruden omkostningerne til afhjælpende foranstaltninger og
oprydning samt erstatning til skadelidte? Dette kan ske ved anvendelse af
ministerens hjemmel i § 24 e, stk. 2.
c) Hvor længe efter boreaktivitetens ophør gælder det ubegrænsede juridiske og
økonomiske ansvar, for at der ikke sker ud- eller nedsivning m.v. til grundvandet,
herunder fra fremtidige aktiviteter, der ikke vedrører den afsluttede boreaktivitet?
d) Vil ministeren tilkendegive i tillægsbetænkningen, at der ved den opfølgende
revision af forsikringsbeløbets størrelse vil blive set på behovet for en opjustering, når
aktiviteten involverer transport af kemikalier og radioaktive stoffer gennem
grundvandet?”
Svar
Ad a. En rettighedshaver til en tilladelse meddelt efter undergrundsloven skal efter
lovens § 35 erstatte skader, der forvoldes ved den i henhold til tilladelsen udøvede
Ministeren
26. marts 2015
J nr. 2014-1648
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
virksomhed, selv om skaden er hændelig. Har skadelidte ved forsæt eller grov
uagtsomhed medvirket til skaden, kan erstatningen nedsættes eller bortfalde.
Rettighedshaver har således objektivt ansvar uden økonomisk begrænsning for
skader, der sker i forbindelse med aktiviteter omfattet af tilladelsen.
Det betyder, at der skal ydes erstatning til skadelidte efter dansk rets almindelige
principper. De indebærer blandt andet, at der skal foreligge et tab, for at der kan ydes
erstatning. Skadelidte kan eksempelvis være et vandværk, ejeren af en privat
vandboring eller en kommune.
Rettighedshaveren skal desuden altid betale for omkostninger til afhjælpning af
miljøskader, herunder også påvirkning af grundvand. For så vidt angår
rettighedshavere til tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas, indvinding
af geotermi og etablering og drift af gaslagre, stilles der i dag i alle tilladelser krav om
tegning af forsikring. Dette præciseres nu med § 24 e i L116 og vil ved vedtagelse af
lovforslaget være gældende for alle tilladelser meddelt efter undergrundsloven.
Ad b. Jeg kan bekræfte, at hvis en boreaktivitet i medfør af en tilladelse efter
undergrundsloven giver skader på grundvandet, vil forsikringen, som skal tegnes
efter § 24 e i L116, bl.a. skulle dække omkostningerne til afhjælpende
foranstaltninger, oprydning samt erstatning til skadelidte. Det gælder også i fald,
aktiviteten har involveret miljøfremmede kemikalier i processen og/eller håndtering af
kemisk/radioaktivt spildevand i forbindelse med aktiviteten.
Ad c. For tilladelser meddelt efter undergrundsloven ophører ansvaret efter lovens §
35 ikke med en tilladelses udløb, opgivelse, bortfald eller tilbagekaldelse.
Ad d. Jeg kan bekræfte, at der efter en vedtagelse af L116 og i lyset af
offshoresikkerhedsdirektivet vil blive foretaget en vurdering af behovet for revision af
de nuværende krav til forsikringer. I den vurdering vil bl.a. indgå karakteren af
aktiviteterne, der udføres i henhold til tilladelserne, herunder om aktiviteten involverer
anvendelse af kemikalier og radioaktive stoffer, der kan komme i kontakt med
grundvandet.
Ved fastlæggelse af de fremtidige krav til rettighedshavernes forsikringsmæssige
dækninger er det hensigten at tage udgangspunkt i tilsvarende krav i andre relevante
Nordsølande, så som Norge og Storbritannien, som ligesom Danmark har olie og
gasindvinding.
I øvrigt henviser jeg til vedlagte bilag med betænkningsbidrag til
tillægsbetænkningen.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen