Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 114
Offentligt
1502194_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
2. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 114 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 6. februar 2015 efter ønske fra Hans Kristian
Skibby (DF) og Frank Aaen (EL)
Spørgsmål:
I forlængelse af debatten under 1. behandling af lovforslaget om de de-
mokratiske processer med behandlingen af direktivforslagene, bedes mi-
nisteren - som tilkendegivet under førstebehandlingen - oversende et notat
til udvalget, der redegør for, hvilke politiske debatter og forelæggelser for
Europaudvalget, der har været i forhold til solvens II-direktivet henholds-
vis omnibus II-direktivet, herunder hvornår der er givet forhandlingsman-
dat vedrørende de to direktiver. Det bedes konkret oplyst, hvornår der
blev givet mandat til, at Danmark støtter, at tilsynsbeføjelser over danske
forsikringsselskaber og pensionskasser flyttes fra Danmark til EU.
Svar:
Foranlediget af finanskrisen blev det besluttet, at der i EU skulle etableres
en ny tilsynsstruktur for den finansielle sektor. På den baggrund blev de
tre tilsynsmyndigheder på henholdsvis bankområdet (EBA), værdipapir-
og markedsområdet (ESMA) og forsikrings- og pensionsområdet (EIO-
PA) oprettet ved forordning.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens overvejel-
ser om etableringen af en ny tilsynsstruktur inden Kommissionens frem-
sættelse af de konkrete forordningsforslag, herunder ved samlenotat af 28.
maj 2009.
De konkrete forordningsforslag blev fremsat af Kommissionen 23. sep-
tember 2009. Grund- og nærhedsnotat om ny finansiel tilsynsstruktur er
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 20. november 2009, og sagen
blev forelagt til forhandlingsmandat for Folketingets Europaudvalg den
27. november 2009 på basis af samlenotat af 19. november 2009 forud for
vedtagelse af en generel indstilling på ECOFIN 2. december 2009. Ingen
partier ytrede sig i Europaudvalget imod forhandlingsoplægget.
Efterfølgende er Folketingets Europaudvalg ved samlenotater af 5. juli
2010, 6. september 2010 og 7. oktober 2010 orienteret om sagen i forbin-
delse med formandskabets forhandlinger med Europa-Parlamentet om
sagen.
Solvens II-direktivet
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
I forlængelse af, at Kommissionen fremlagde forslag til direktiv den 10.
juli 2007, blev Folketingets Europaudvalg orienteret herom, ved fremsen-
delse af grund- og nærhedsnotat om forslaget den 14. september 2007.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30.
november 2007 på basis af samlenotat af 23. november 2007 forud for
rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2007, hvor der blev fremlagt en
fremskridtsrapport om forslaget.
Efterfølgende blev der fremsendt ændret grund- og nærhedsnotat til Fol-
ketingets Europaudvalg den 28. april 2008 som følge af juridisk-tekniske
ændringer af forslaget. Direktivforslaget blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 30. maj 2008 på basis af samlenotat af 22.
maj 2008 forud for ECOFIN-mødet den 3. juni 2008, hvor der igen blev
fremlagt en fremskridtsrapport om forslaget.
Direktivforslaget blev forelagt af den daværende finansminister til for-
handlingsmandat for Folketingets Europaudvalg den 3. oktober 2008 på
basis af samlenotat af 29. september 2008 om sagen forud for vedtagelse
af en generel indstilling på ECOFIN den 7. oktober 2008. På mødet var
der en generel drøftelse af direktivforslaget, men det fremgår af referatet
fra mødet, at formanden for udvalget konkluderer, at der ikke var et flertal
imod regeringens forhandlingsoplæg, idet Enhedslisten dog udtalte sig
imod det.
Omnibus-direktiverne
Særligt med henblik på at sikre, at den ovenfor nævnte nye europæiske
tilsynsstruktur på det finansielle område kunne fungere i praksis, blev to
såkaldte omnibusdirektiver vedtaget. Kommissionens forslag til omnibus
I-direktiv, som omhandler bank- og værdipapirområdet, blev fremsat den
24. november 2010. Kommissionens forslag til omnibus II-direktiv, som
vedrører forsikrings- og pensionsområdet, blev fremsat den 19. januar
2011.
Omnibus II-direktivet indebærer alene en justering af solvens II-direktivet
som konsekvens af etableringen af EIOPA og dermed som en følge af
vedtagelsen af den ny finansielle tilsynsstruktur. Folketingets Europaud-
valg blev orienteret om omnibus II-direktivet ved oversendelse af grund-
og nærhedsnotat af 3. marts 2011.
I forbindelse med, at der skulle vedtages en generel indstilling i Rådet om
omnibus II-direktivet blev Folketingets Europaudvalg forelagt sagen til
orientering ved samlenotat af 30. juni 2011 samt en skriftlig redegørelse
af 7. juli 2011.
Trilogforhandlingerne om omnibus II-direktivet indledtes i første halvår
af 2012. I løbet af forhandlingerne stod det klart, at direktivet ville kunne
medføre yderligere ændringer af forhold, som var blevet fastlagt i solvens
II-direktivet. Europa-Parlamentet foreslog således nogle justeringer, her-
under af den såkaldte rentekurve, som der ikke var foretaget konsekvens-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
analyse af. Der skulle derfor udarbejdes en konsekvensanalyse, og EIOPA
blev bedt om at udarbejde en teknisk rapport til dette formål.
Da denne tekniske rapport var fremlagt den 17. juni 2013, startede trilog-
forhandlingerne igen. På den baggrund blev der udarbejdet et nyt samle-
notat af 5. november 2013, der omhandlede Kommissionens forslag af 19.
februar 2011, seneste version af direktivtekst drøftet i trilogforhandlin-
gerne af 15. oktober 2013 og seneste kompromisforslag af 11. oktober
2013. Samlenotatet blev sendt til Folketingets Europaudvalg forud for
møde i Folketingets Europaudvalg den 8. november 2013. I forbindelse
med fremlæggelsen af sagen til orientering for Folketingets Europaudvalg
den 8. november, hvor samtlige partier var repræsenteret, var der ikke
spørgsmål til materialet.
Som det fremgår af ovenstående har der været flere lejligheder til at drøf-
te og stille spørgsmål til henholdsvis solvens II-direktivet og omnibus II-
direktivet med henblik på at have en politisk debat herom i Folketingets
Europaudvalg. Dertil kommer, at der under hele processen har været mu-
lighed for at tage forslagene op til politisk drøftelse i Erhvervsudvalget og
i folketingssalen samt at stille skriftlige folketingsspørgsmål m.v.