Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 111
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 111), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
J.nr. 2014-7212
28, januar 2015
Spørgsmål nr. 1:
”Vedrørende lovforslagets §§ 32 og 33 bedes ministeren oplyse følgende:
- Kan ministeren bekræfte, at de to foreslåede paragraffer ikke er en del af finans-
lovsaftalen, og vil ministeren i givet fald uddybe, hvorfor forslagene alligevel stil-
les som en del af L 111?
- Hvad er konsekvenserne af, at ressourceforløbsydelse og uddannelsesydelse indtil
nu ikke har været indføjet i den relevante lovgivning? Betyder det f.eks. at de på-
gældende ydelser ikke er blevet medregnet ved udmålingen af pensionstillæg og
førtidspension, fordi der ikke er lovhjemmel hertil, førend de foreslåede ændringer
vedtages?”
Endeligt svar:
Jeg kan bekræfte, at det ikke indgår i aftalen om kontantydelse som led i finans-
lovsaftalen for 2015, at der skal ske en generel opdatering af de forsørgelsesydel-
ser, der skal indgå i beregningen af pensionstillæg og førtidspension.
Som konsekvens af aftalen om kontantydelse er kontantydelsen blevet indsat i de
relevante bestemmelser i pensionslovgivningen, idet reglerne om kontantydelse så
vidt muligt svarer til de tilsvarende regler i kontanthjælpssystemet.
Samtidig er der – i de samme bestemmelser – indsat konsekvensrettelser som følge
af indførelsen af midlertidig arbejdsmarkedsydelse, ressourceforløbsydelse og ud-
dannelseshjælp. Disse ydelser er imidlertid blevet indført i forbindelse med hhv. fi-
nanslovsaftalen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, reformen af førtidspension
og fleksjob og kontanthjælpsreformen. Disse ydelser er således ikke en konsekvens
af aftalen om kontantydelsen.
Da bestemmelserne i §§ 32 og 33 i lovforslaget hører under Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds område, har jeg bedt dem om et bidrag
til besvarelsen.
Ministeriet har oplyst følgende:
"Med forslaget til §§ 32 og 33, sker der en konsekvensrettelse af bestemmelser-
ne i lov om social pension og lov om højeste, mellemste forhøjet almindelig og