Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489584_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1462738
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Geertsen (V)
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 63 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren vurdere, om det er korrekt, at personer, som
"flyver under myndighedernes radar" og dermed ikke har fået
frataget deres pas og ikke er meddelt udrejseforbud, kan rejse
til konfliktområder i eksempelvis Syrien og Irak og efterføl-
gende vende tilbage til Danmark og uforandret fortsætte deres
tilværelse, såfremt anklagemyndigheden ikke har belæg for at
rejse tiltale for deltagelse i terror eller andre overtrædelser af
dansk lovgivning?”
Svar:
Justitsministeriet antager, at der med spørgsmålet sigtes til danske stats-
borgere, idet lovforslagets bestemmelser om inddragelse af pas og medde-
lelse af udrejseforbud, som der henvises til i spørgsmålet, alene vil gælde
for danske statsborgere.
Adgangen til at inddrage et allerede udstedt pas følger af lovforslagets § 1,
nr. 4, om en ny bestemmelse i pasloven (§ 2, stk. 1, nr. 4), hvorefter politi-
et kan nægte at udstede pas til eller inddrage et allerede udstedt pas, når
der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at
deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
Bestemmelsen vil kunne anvendes uanset om den person, der træffes afgø-
relse over for, befinder sig i Danmark eller udlandet. Politiet vil således
også kunne inddrage passet fra en person, der opholder sig i konfliktområ-
det i Syrien og Irak, idet politiet i sådanne tilfælde skal søge rettens god-
kendelse af den trufne afgørelse, inden passet inddrages, jf. paslovens § 2,
stk. 2.
Adgangen til at meddele et udrejseforbud følger af lovforslagets § 1, nr. 7,
om en ny bestemmelse pasloven (§ 2 b), hvorefter politiet kan supplere en
afgørelse om at nægte at udstede pas eller at inddrage et allerede udstedt
pas efter lovforslagets § 1, nr. 4, med et udrejseforbud, hvorved den på-
gældende forbydes at forlade Danmark i et nærmere bestemt tidsrum.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overtrædelse af et udrejseforbud vil efter lovforslaget kunne straffes med
fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen vil alene kunne anvendes over for personer, der opholder
sig i Danmark. Der vil således ikke kunne træffes afgørelse om udrejsefor-
bud over for en person, der opholder sig i konfliktområdet i Syrien og Irak.
Dog vil politiet efter omstændighederne kunne meddele den pågældende et
udrejseforbud, når vedkommende kommer tilbage til Danmark, hvis der på
dette tidspunkt er grund til at antage, at den pågældende (igen) vil udrejse
til et konfliktområde. I den forbindelse vil politiet bl.a. kunne lægge vægt
på oplysninger om, at den pågældende tidligere har opholdt sig i et uden-
landsk konfliktområde.
3