Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489782_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459489
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil en nødhjælpsorganisation kunne opretholde sin status som
"en anerkendt nødhjælpsorganisation" i den forstand, begrebet
anvendes i pkt. 2.3.1.4. i lovforslagets bemærkninger, hvis det
dokumenteres, at individuelle medarbejdere i organisationen
har givet udtryk for støtte til Islamisk Stat?”
Svar:
Som anført i pkt. 2.3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil vur-
deringen af, om en persons formodede deltagelse i aktiviteter i udlandet
kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sik-
kerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, bero på et kon-
kret skøn.
Det vil den forbindelse være afgørende, hvorvidt formålet med og karakte-
ren af de aktiviteter, som en person forventes at deltage i i udlandet, i al-
mindelighed må antages at påvirke den pågældende i en sådan grad, at det
vil kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv.
Som anført i pkt. 2.3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger falder
ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælps-
organisation uden for lovforslagets anvendelsesområde. Det anføres i den
forbindelse, at nødhjælpsarbejdere ikke i almindelighed må antages at bli-
ve udsat for en sådan påvirkningsrisiko, at de vil indebære en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
Den omstændighed, at der er individuelle medarbejdere i en organisation,
der har givet udtryk for støtte til Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL),
vil ikke nødvendigvis indebære, at den pågældende organisation ikke kan
anses for at være en anerkendt nødhjælpsorganisation. Som anført i de
samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 15 og 19 vedrørende lovforslaget,
er det afgørende for, om en ”nødhjælpsorganisation” anses som ”aner-
kendt” i lovforslagets forstand, hvorvidt organisationen er alment kendt for
at udføre nødhjælpsarbejde og rent faktisk udfører nødhjælpsarbejde i det
pågældende konfliktområde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes dog samtidig, at selv om en person skal udsendes til et kon-
fliktområde af en nødhjælpsorganisation, vil vedkommende kunne omfat-
tes af lovforslagets bestemmelser, hvis den pågældende reelt formodes
alene eller tillige at ville deltage i aktiviteter, som efter sit formål eller ka-
rakter i almindelighed må antages at indebære en påvirkningsrisiko som
beskrevet ovenfor.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 15 ved-
rørende lovforslaget.
3