Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489736_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459328
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Opfatter de danske myndigheder Danish Muslim Aid
(www.dmaid.dk) som "en anerkendt nødhjælpsorganisation" i
den forstand, begrebet anvendes i pkt. 2.3.1.4. i lovforslagets
bemærkninger, med den retsvirkning, at personer, der måtte
arbejde i Irak, Syrien eller andre tilsvarende konfliktområder
for denne organisation eller dens samarbejdspartnere, falder
uden for bestemmelsens anvendelsesområde som beskrevet i
punkt 2.3.1.4.?”
Svar:
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende lov-
forslaget er det afgørende for, om en ”nødhjælpsorganisation” anses som
”anerkendt” i lovforslagets forstand, hvorvidt organisationen er alment
kendt for at udføre nødhjælpsarbejde og rent faktisk udfører nødhjælpsar-
bejde i det pågældende konfliktområde.
Som anført i pkt. 2.3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil vur-
deringen af, om en persons formodede deltagelse i aktiviteter i udlandet
kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sik-
kerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, bero på et kon-
kret skøn.
Det vil den forbindelse være afgørende, hvorvidt formålet med og karakte-
ren af de aktiviteter, som en person forventes at deltage i i udlandet, i al-
mindelighed må antages at påvirke den pågældende i en sådan grad, at det
vil kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv.
Som anført i pkt. 2.3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger falder
ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælps-
organisation uden for lovforslagets anvendelsesområde. Det anføres i den
forbindelse, at nødhjælpsarbejdere ikke i almindelighed må antages at bli-
ve udsat for en sådan påvirkningsrisiko, at de vil indebære en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke, at der er anledning til at
forholde sig til bestemte nødhjælpsorganisationers virke.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger skal
lovforslaget – selv om baggrunden for det er den aktuelle konflikt i Syrien
og Irak – ses i en bredere sammenhæng.
3