Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489709_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2015
Udlændingekontoret
KAA
2015-0037-0114
1459313
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Er ministeren enig i, at den omvendte bevisbyrde, som forud-
sættes i lovforslagets bemærkninger punkt 3.2.2., hvor det
kræves, at en person dokumenterer, at hun eller han ikke har
deltaget i aktiviteter af den i lovforslaget nævnte karakter,
konkret kan være ret vanskelig at løfte også for personer, der
rent faktisk ikke har deltaget i sådanne aktiviteter, og kan mi-
nisteren give eksempler på fyldestgørende dokumentation for
en sådan ikke-deltagelse?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 b, stk. 1, bort-
falder en opholdstilladelse eller opholdsret, hvis en udlænding opholder el-
ler har opholdt sig uden for landet, og der er grund til at antage, at udlæn-
dingen under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i aktivite-
ter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, an-
dre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Bortfald af en opholdstilladelse eller opholdsret sker således på baggrund
af en konkret farevurdering, hvorefter der er fundet grund til at antage, at
udlændingen under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikker-
hed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden. Der skal i den forbindelse foretages en vurdering af, om bortfald vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Der lægges samtidig med lovforslaget op til, at det efter ansøgning kan be-
stemmes, at en opholdstilladelse eller opholdsret ikke skal anses for bort-
faldet, hvis udlændingen kan godtgøre, at den pågældendes ophold i ud-
landet har eller har haft et anerkendelsesværdigt formål.
En opholdstilladelse eller opholdsret bortfalder efter forslaget alene som
følge af et ophold uden for landet, hvis der er grund til at antage, at udlæn-
dingen under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i aktivite-
ter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, an-
dre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelse af dispensation fra bortfald forudsætter derfor, at udlændingen
konkret godtgør, at den pågældendes ophold i udlandet – uanset den fore-
tagne farevurdering – har eller har haft et anerkendelsesværdigt formål.
Udlændingen skal således dokumentere, at den pågældende under opholdet
i udlandet ikke deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan inde-
bære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller
en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Som det fremgår under pkt. 3.2.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, vil det f.eks. kunne være tilfældet, hvis der på baggrund af en
udlændings forhold, herunder ytringer på sociale medier eller lignende, er
grund til at antage, at vedkommende under et ophold uden for Danmark
deltager eller har deltaget i aktiviteter af den nævnte karakter, men udlæn-
dingen over for Udlændingestyrelsen efterfølgende kan dokumentere, at
det pågældende ophold var påkrævet på grund af dødsfald eller alvorlig
sygdom hos et nærtstående familiemedlem, og at udlændingen under sit
ophold ikke har deltaget i aktiviteter af den nævnte karakter.
Henset til de hensyn, der ligger bag den foreslåede bortfaldsbestemmelse,
forudsættes muligheden for at bestemme, at en opholdstilladelse eller op-
holdsret ikke skal anses for bortfaldet efter den foreslåede bestemmelse i §
21 b, stk. 1, administreret restriktivt.
3