Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99 Bilag 1
Offentligt
1438932_0001.png
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Justitsministeriet
Politi- og strafferetsafdelingen
Sikkerheds- og Forebyggelseskontoret
[email protected], [email protected], [email protected]
FORMAND :
Henrik Stagetorn
St. Strandstræde 21, 1. sal
1255 København K
TLF.
FAX
33 12 46 11
33 12 84 45
E-mail: [email protected]
SEKRETARIAT :
St. Strandstræde 21, 1. sal
1255 København K
TLF.
FAX
33 12 46 11
33 12 84 45
E-mail: [email protected]
4. december 2014
Sagsnr. 2014-1924-0138, høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere mv., udlændingeloven og retsplejeloven (styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.)
Ved e-mail af 6. november 2014 har Justitsministeriet anmodet om Landsforeningen af Forsvars-
advokaters bemærkninger til ovennævnte udkast.
I den anledning kan Landsforeningen af Forsvarsadvokater oplyse, at Landsforeningen har en ræk-
ke betænkeligheder ved det fremsatte lovforslag.
Der er i indledningen til lovforslaget henvist til, at Regeringen den 19. september 2014 offentlig-
gjorde en ny handlingsplan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
Handlingsplanen indeholder en række konkrete tiltag, som skal styrke indsatsen på området.
Handlingsplanen adresserer bl.a. udviklingen med de såkaldte
foreign fighters,
der rejser fra Dan-
mark til udlandet (bl.a. Syrien og Irak) for at tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i
væbnet kamp.
Det fremgår af handlingsplanen, at der bl.a. skal ”fremsættes lovforslag om ændring af pasloven,
der bl.a. skaber adgang til at inddrage passet fra en person, som mistænkes for at ville udrejse for
at deltage i en væbnet konflikt, ligesom der vil blive åbnet for, at politiet vil kunne udstede et ud-
rejseforbud til sådanne personer.”
Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at der skal ”fremsættes lovforslag om ændring af ud-
lændingeloven, der bl.a. skal sikre, at det vil kunne få opholdsretlige konsekvenser for en herbo-
ende udlænding, hvis den pågældende udrejser for at deltage i en væbnet konflikt.”.
Med den foreslåede ændring af pasloven lægges der op til at give politiet beføjelse til at nægte
udstedelse af pas til danske statsborgere eller at inddrage et allerede udstedt pas i et nærmere
bestemt tidsrum, når der er grund til at antage, at den pågældende vil udrejse for i udlandet at
deltage i aktiviteter, som kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, den offentlige
orden eller andre staters sikkerhed.
National association of defence lawyers
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Inddragelse af pas forventes ifølge lovforslaget ikke i alle tilfælde at være tilstrækkeligt til at for-
hindre en person i at udrejse. Det foreslås derfor endvidere at give politiet beføjelse til at supplere
en afgørelse om f.eks. pasinddragelse med et såkaldt udrejseforbud, hvorved en person forbydes
at forlade Danmark i et nærmere bestemt tidsrum. Det foreslås, at overtrædelse af et udrejsefor-
bud skal kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Med henblik på at sikre overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser foreslås det i til-
knytning til ovenstående mulighed for at meddele udrejseforbud at give politiet mulighed for i
særlige tilfælde at tillade udrejse til specifikke rejser. Det foreslås også at lade politiets afgørelser
efter de foreslåede bestemmelser være omfattet af den samme adgang til domstolsprøvelse, som
gælder for politiets øvrige afgørelser om pasinddragelse mv. efter pasloven.
Med den foreslåede ændring af udlændingeloven lægges der op til at en opholdstilladelse eller
opholdsret bortfalder, hvis en udlænding opholder eller har opholdt sig uden for landet, og der er
grund til at antage, at udlændingen under opholdet deltager eller har deltaget i aktiviteter, som
kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, den offentlige orden eller andre staters
sikkerhed.
Det er Landsforeningens opfattelse, at nægtelse af at få et pas og udrejseforbud eller bortfald af
opholdstilladelse er ganske indgribende foranstaltninger.
Under henvisning til bl.a. EMRK. art. 8 om retten til privatliv og familieliv, og for så vidt angår den
foreslåede ændring af pasloven også til artikel 2 i 4. tillægsprotokol om retten til at færdes frit og
til frit at vælge opholdssted, bør der i hvert fald være klare og skrappe betingelser.
Formuleringen ”når der er grund til at antage” anvendes som nævnt ovenfor både i forhold til
danske statsborgere (pasloven) og udlændinge (udlændingeloven). I lovforslagets side 25 og 46
nævnes muligheden for brug af anonyme kilder og oplysninger fra PET. Et meget beskedent mis-
tankekrav kombineret med materiale, som den enkelte har vanskeligt ved at imødegå, er retssik-
kerhedsmæssigt betænkeligt. Landsforeningen skal derfor foreslå, at mistankekravet hæves.
Lovforslagets begreb ”den offentlige orden” omfatter andre alvorlige forbrydelser, som vil kunne
bringe den offentlige orden i fare, uden at der dog herved er fare for statens sikkerhed. Dette kan
ifølge bemærkningerne bl.a. være drab, frihedsberøvelse, grov vold, ildspåsættelse eller anvendel-
se af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller kampstoffer. Begrebet bør præciseres til alene
at vedrøre de alleralvorligste sager.
For så vidt angår de sager, hvor der er adgang til domstolsprøvelse, lægges der i lovforslaget op til
en formulering om, at reglerne i retsplejelovens 4. bog om strafferetsplejen finder anvendelse
med de fornødne lempelser. Det kan overvejes at tydeliggøre, at domsmænd skal medvirke.
Ved klager til Udlændingenævnet er det Landsforeningens opfattelse, at der skal gives mulighed
for personligt fremmøde ved nævnsbehandlingen. Pågældende bør endvidere have adgang til at få
beskikket en advokat.
På bestyrelsens vegne
Henrik Stagetorn