Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99 Bilag 1
Offentligt
1438930_0001.png
Justitsministeriet
Sendt per email til:
[email protected], [email protected] og [email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Niels Elgaard Larsen
Århusgade 35, 1.
2100 København Ø
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 4. december 2014
Høringsvar vedr. udkast til lovforslag
om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven (Styrket indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.)
Dette høringssvar vedrører alene muligheden for at basere
afgørelser om inddragelse af pas for danske statsborgere,
eller bortfald af opholdstilladelse for udenlandske
statsborgere, på ytringer fremsat på sociale medier. IT-
Politisk Forening har ingen bemærkninger til de øvrige dele
af lovforslaget.
Efter lovforslaget kan en borgers pas inddrages eller en
opholdstilladelse kan bortfalde (for en udlænding der
opholder sig, eller har opholdt sig, uden for Danmark), hvis
der er grund til at antage, at den pågældende borger vil
deltage i aktiviteter, som er til fare for statens sikkerhed,
den offentlige orden eller andre staters sikkerhed.
I denne vurdering (”grund til at antage”) kan der indgå
ytringer på sociale medier. På side 24 i lovforslagets
bemærkninger er det udtrykt således:
Som et andet eksempel kan nævnes, at PET i visse
tilfælde kan være i besiddelse af oplysninger,
tilvejebragt via åbne kilder, herunder sociale medier,
som peger på, at en person har til hensigt at udrejse
for at deltage i aktiviteter, der kan medføre en risiko
for eksempelvis den offentlige sikkerhed.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Betingelserne for at inddrage et pas, eller at en
opholdstilladelse bortfalder, er formuleret meget bredt.
Det gælder især henvisningen til ”den offentlige orden”,
der kan omfatte en lang række forhold, jf. bemærkningerne
i lovforslaget, herunder sågar ildspåsættelse. Samtidig er
det ikke et krav, at der er en konkret mistanke om, at den
pågældende borger vil begå en strafbar handling.
IT-Politisk Forening er stærkt bekymret for, at denne
bestemmelse i bemærkningerne om sociale medier, i
sammenhæng med det meget upræcise grundlag for
eksempelvis at inddrage en borgers pas, kan medvirke til
at indskrænke borgernes ytringsfrihed på internettet.
Der kan meget let opstå en situation, hvor nogle borgere
vil føle sig presset til at udøve selv-censur i deres ytringer
på sociale medier for at undgå risikoen for, at deres pas
bliver inddraget. Det vil formentlig især gælde for
minoritetsgrupper i samfundet, for eksempel borgere med
familiemæssige rødder i Mellemøsten.
Diskussioner på sociale medier, som Facebook og Twitter,
sker jævnligt mellem personer, som ikke kender hinanden,
og i kombination med korte beskeder, og de sociale
mediers generelt flygtige karakter, kan det meget let give
anledning til alvorlige misforståelser mellem parterne.
Risikoen for misforståelser er selvsagt endnu større for
udenforstående, som følger andres diskussioner på sociale
medier, for eksempel hvis PET indsamler oplysninger fra
åbne sociale medier.
Samtalerne på sociale medier udvikler sig også ganske
ofte i indforstået sprog og forkortelser, hvor
udenforstående kan ende med at drage forkerte
konklusioner med alvorlige konsekvenser.
For at forstå eller fortolke bestemte ytringer på sociale
medier, skal de ofte læses i sammenhæng med andre
personers ytringer, men hvis disse andre personer senere
sletter deres beskeder på det sociale medie, måske fordi
de fortryder deltagelse i en ophedet diskussion, kan
risikoen for misforståelser hos udenforstående (herunder
PET) blive endnu større.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På sociale medier kan det nogle gange være endog meget
svært at skelne mellem, om ytringer er alvorligt ment, eller
om der er tale om ironiske bemærkninger, eller eventuelt
decideret ”trolling”, altså ytringer som alene har til hensigt
at afspore andres diskussioner eller på anden måde genere
andre personer (uden at det udgør strafbare handlinger
eller æreskrænkelser).
Der kan også på sociale medier være store problemer
forbundet med at fastslå identiteten på den person, som
ytrer sig via en given konto (”nicknames”, altså
dæknavne, er meget almindelige), og der er mulighed for
at oprette konti på sociale medier i andre personers navne.
Alle disse forhold betyder, at der i mange situationer vil
være en lang række usikkerhedsmomenter forbundet med
at fastslå den reelle betydning af de ytringer, som en
borger måtte fremsætte på sociale medier.
Kriteriet for eksempelvis at inddrage et pas er formuleret
som ”grund til at tro”, og det er på ingen måde klart ud fra
lovforslagets bemærkninger, om den ovenfor beskrevne
usikkerhed vedrørende fortolkningen af ytringer på sociale
medier vil komme borgerne til skade eller til gode.
Denne usikkerhed skaber risiko for unødig selv-censur, til
skade for borgernes ytringsfrihed og den frie debatkultur i
samfundet.
Dertil kommer at overvågning af sociale medier kan
medvirke til at indskrænke forsamlingsfriheden på
internettet.
Efter IT-Politisk Forenings opfattelse bør det ikke være
muligt at basere en afgørelse om inddragelse af et pas,
eller bortfald af en opholdstilladelse, alene på ytringer
fremsat på sociale medier.
3