Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99 Bilag 1
Offentligt
1438918_0001.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Sikkerheds- og Forebyggelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
FAX
33 96 97 98
33 36 97 50
DATO: 2. december 2014
SAGSNR.: 2014 - 3479
[email protected]
+
[email protected]
+
[email protected]
ID NR.: 324118
Høring - over udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere mv., udlændingeloven og retsplejeloven
Ved e-mail af 06-11-2014 har Justitsministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Formålet med lovforslaget er at søge at forebygge radikalisering og ekstremisme i
anledning af det stigende antal personer, der rejser fra Danmark til udlandet for at
tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i væbnet kamp samt beskytte
Danmark mod hjemvenden af personer, der via disse kamphandlinger mv. må
antages at være blevet radikaliseret i en sådan grad, at de kan udgøre en trussel mod
Danmarks sikkerhed.
Lovforslaget falder i 2 dele, ét der omhandler danske statsborgere, og ét der
omhandler udlændinge bosat i Danmark.
Hvad danske statsborgere angår giver lovforslaget politiet beføjelser til at nægte at
udstede pas eller inddrage et allerede udstedt pas suppleret med et udrejseforbud i en
given periode.
Hvad udlændinge, der opholder sig i Danmark angår, giver lovforslaget mulighed
for, at en opholdstilladelse eller en opholdsret kan bortfalde for bestandig.
I pasloven foreslås indsat en bestemmelse om, at et pas til en dansk statsborger kan
inddrages når der
er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt at udrejse
til udlandet for at deltage i aktiviteter, som kan indebære eller forøge en fare for
Statens sikkerhed, den offentlige orden eller andre staters sikkerhed. Der sættes en
frist på et år, der kan forlænges, og der kan gives et udrejseforbud i samme periode
sanktioneret med op til 2 års fængsel. Der kan dog gives tilladelse til specifikke
rejser.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438918_0002.png
Advokatrådet
I udlændingeloven indsættes tilsvarende en bestemmelse om, at en
opholdstilladelse/ret bortfalder, hvis en udlænding opholder eller har opholdt sig
uden for landet, og der er
grund til at antage,
at udlændingen under opholdet
deltager i eller har deltaget i aktiviteter, som kan indebære eller forøge en fare for
Statens sikkerhed, den offentlige orden eller andre staters sikkerhed, medmindre
bortfald vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Som overordnet fortolkningsbidrag til de foreslåede bestemmelser nævnes det i
bemærkningerne til lovforslaget, at der ud fra den foreliggende viden bl.a. indhentet
via Center for Terroranalyse, er klare holdepunkter for at antage, at personer, der
deltager i væbnede konflikter i udlandet, som dem der for tiden ses i Syrien og Irak,
udsættes for en påvirkning, der kan øge deres vilje og evne til at begå alvorlige
strafbare forhold i Danmark (radikalisering), og dermed kan de indebære en fare for
Statens sikkerhed, den offentlige orden eller andre landes sikkerhed.
Begrebet ”den offentlige orden” omfatter dog ifølge bemærkningerne andre alvorlige
forbrydelser, uden at disse ligefrem bringer Statens sikkerhed i fare. Begrebet bør
derfor præciseres til at indebære ”en
alvorlig trussel
mod den offentlige orden”, som
det også er formuleret i udlændingelovens §10.
Samme radikalisering antages efter bemærkningerne
i almindelighed
ikke at være til
stede hos personer, der enten er udsendt af Danmark eller deltager i væbnede
konflikter for et med Danmark allieret lands styrker. Der savnes imidlertid et svar
på, hvad der kan ske sådanne personer, der rent faktisk er blevet radikaliseret af at se
forskellige grusomheder og overgreb i disse kamphandlinger. Det fremgår ikke klart,
om disse personer er udelukket fra at få frataget deres opholdstilladelse/ret i
Danmark?
Nægtelse af at få et pas og udrejseforbud eller bortfald af opholdstilladelse er en
meget indgribende foranstaltning, og betingelserne for herfor bør derfor være meget
klare, også af hensyn til domstolsprøvelsen eller en administrativ prøvelse. For en
udlænding, der fratages sin opholdstilladelse/ret, er det særligt indgribende, da det i
givet fald betyder, at den pågældende er uønsket i hele Schengen-området.
Udformningen af bestemmelsen ”når der
er grund til at antage,
at den pågældende
(danske statsborger eller udlænding) vil deltage (eller har deltaget ) i aktiviteter der
kan indebære en fare…” er en meget vag formulering.
I bemærkningerne anføres, at oplysninger, der vil være tilstrækkelige til at
underbygge en sådan antagelse, kan være oplysninger (herunder fra PET eller politiet
evt. baseret på anonyme kilder) om, at en person, der færdes i et radikaliseret miljø,
har udtrykt ønske om at rejse til Syrien for at kæmpe eller yde anden bistand. Også
kvinder, der rejser med deres mænd for at passe et hjem og børn, antages at kunne
blive udsat for en radikalisering, selvom de ikke deltaget i kamphandlinger, og de
kan derfor efter bemærkningerne også miste opholdstilladelsen/retten.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438918_0003.png
Advokatrådet
Advokatrådet nærer store retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved dette vage
kriterium ”grund til at antage”.
Advokatrådet finder, at mistankekravet til at antage, at den pågældende vil deltage i
aktiviteter, som kan indebære eller forøge en fare for Statens sikkerhed, eller udgøre
en (alvorlig) trussel mod den offentlige orden eller andre landes sikkerhed, enten bør
følge kriteriet for varetægtsfængsling i alvorlige sager hvor der efter rpl. § 762, stk.
2, skal foreligge ”en
særligt bestyrket mistanke”
eller i udlændingelovens § 45 b,
hvor en person kan udvises, hvis den pågældende ”er
til fare for Statens
sikkerhed”.
Også bestemmelserne om klageadgangen særligt for udlændinge giver anledning til
betænkeligheder.
Hvad pasinddragelse og udrejseforbud for danske statsborgere angår, er
klageadgangen domstolene. Sagen skal indbringes for retten af politiet og behandles
i overensstemmelse med reglerne i retsplejeloven om straffesager med de fornødne
lempelser. Det fremgår ikke, om domsmænd skal medvirke i disse sager, men efter
formuleringen må det antages, at der skal medvirke domsmænd.
Hvad udlændinge angår er spørgsmålet mere kompliceret idet det afhænger af, om
den pågældende har en opholdsret som flygtning eller en opholdstilladelse efter EU-
reglerne eller som familiesammenført eller lignende.
I sager, hvor udlændingen er omfattet af EU-reglerne eller er statsborger i et andet
nordisk land med fast bopæl i Danmark, kan inddragelsen indbringes for domstolene.
I andre sager er der enten klageadgang til Flygtningenævnet, hvis udlændingen har
opholdstilladelse efter flygtningereglerne i udlændingelovens § 7 eller 8, stk. 1 eller
nr. 2, og ellers er klageadgangen Udlændingenævnet.
Ved klager til Flygtningenævnet ses det nye regelsæt ikke omfattet af den kategori af
klager, der alene behandles på skriftligt grundlag og uden advokatbeskikkelse som
udgangspunkt.
Ved klager til Udlændingenævnet er udgangspunktet, at klagen behandles på
skriftligt grundlag og uden advokatbeskikkelse. Dette udgør, særligt i de tilfælde
hvor udlændingen opholder sig i udlandet ved inddragelsen, et alvorlig
retssikkerhedsmæssigt problem. Udgangspunktet for udlændinge, der ikke har
opholdstilladelse som flygtninge, er ydermere, at en klage ikke har opsættende
virkning.
Henset til disse sagers alvor, særdeles indgribende karakter og kompleksitet bør en
klage tillægges opsættende virkning både for de udlændinge, der ved inddragelsen
opholder sig i Danmark men også for de, der opholder sig uden for Danmark, så de
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438918_0004.png
Advokatrådet
har en mulighed for at komme til Danmark og afgive forklaring i deres sag evt. inden
for en frist. Der bør endvidere beskikkes en advokat for de pågældende.
Når bortfald af en opholdstilladelse eller opholdsret kombineres med et livsvarigt
indrejseforbud, synes forslagets klagesystem ikke tilfredsstillende, og slet ikke hvis
begrundelsen for fratagelsen måske i nogen grad skal støttes på anonyme
kildeoplysninger fra politiet eller PET. Dette kunne tale for at prøvelsessystemet i
disse sager, hvad enten der er tale om personer med flygtningestatus eller med anden
opholdstilladelse, i stedet sker efter principperne i udlændingelovens kapitel 7b, der
omhandler udvisning af personer, der er til fare for Statens sikkerhed.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
4