Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 98 Bilag 10
Offentligt
1498677_0001.png
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. februar 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven,
selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
(Exitskat og henstand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder-/datterselskabsdirektivet, justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne og opgørelsesprincipper for fordringer og gæld m.v.)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2014 og var
til 1. behandling den 16. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 3. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14,
SAU alm. del – bilag 274. Den 17. december 2014 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 interne skriftlige henvendelser fra Martin Fisker Christen-
sen, Odder, og en henvendelse fra Deloitte.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Martin Fisker Christensen, Odder, mundt-
ligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»1.
I
§ 2, stk. 7, § 65 C, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 65 C, stk.
2,
og i
§ 65 D, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 65 D, stk. 3, 1. pkt.,
æn-
dres »25 pct.« til: »22 pct.««
[Udvidelse, så også indkomstskattesatsen for begrænset
skattepligt af royalty nedsættes til 22 pct.]
2)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
AX017079
L 98 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/2-15
1498677_0002.png
2
3)
I de under
nr. 5
foreslåede
§§ 73 B
og
73 C
indsættes i
§ 73 B, stk. 1, 1. pkt.,
og i
§ 73 C, stk. 4, 1. pkt.,
efter »her-
under efter en«: »eventuel«.
[Præcisering af, at der henvises til en eventuel dobbeltbe-
skatningsoverenskomst]
4)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 73 C
ændres i
stk. 1, 2.
pkt.,
»Henstandssaldoen« til: »Henstandsbeløbet«.
[Sproglig ændring for at sikre, at der anvendes en ensartet
terminologi]
Til § 4
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 6
indsættes i
§ 17,
stk. 2, 3. pkt.,
efter »udsættelse med«: »indgivelse af«.
[Præcisering af, at udsættelsen vedrører indgivelsen af selv-
angivelsen]
Til § 13
6)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 4« til: »§ 1, nr. 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
2]
7)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 5, har virkning for skattebetalinger vedrø-
rende aktiver, der efter kildeskattelovens § 10 som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, anses for afhændet den 1. marts
2015 eller senere. § 4 har virkning for skattebetalinger ve-
drørende indestående på konto for opsparet overskud, der
anses for overført efter virksomhedsskattelovens § 15 c den
1. marts 2015 eller senere.«
[Omformulering af ordlyden med henblik på tydeliggørelse]
8)
I
stk. 12, 2. pkt.,
ændres »kildeskattelovens § 10« til:
»kildeskattelovens § 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7.
december 2010«.
[Præcisering af, at det er den gældende § 10 i kildeskattelo-
ven, der henvises til]
9)
I
stk. 12, 5. pkt.,
ændres »overførselstidspunktet m.v.«
til: »tidspunktet for overførslen m.v.«
[Tydeliggørelse af, at reglen også vedrører aktiver, der er
beliggende i udlandet]
10)
I
stk. 13
ændres fem steder »§ 4, nr. 2« til: »§ 4«.
[Konsekvensændring, da § 4 kun indeholder ét nummer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Personer, der ikke er undergivet fuld skattepligt til Dan-
mark, er begrænset skattepligtige af royalty, der erhverves
fra kilder i Danmark, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 8.
Indkomstskatten udgør 25 pct. af royaltybeløbet, jf. kilde-
skattelovens § 2, stk. 7.
I kildeskattelovens § 65 C er fastsat, at den, der udbetaler
royalty til en person, der er begrænset skattepligtig af den
modtagne royalty, skal indeholde en kildeskat på 25 pct.
Ved § 1, nr. 4, i lovforslaget er det foreslået, at kildeskat-
tesatsen efter kildeskattelovens § 65 C nedsættes fra 25 til
22 pct. Nedsættelsen er foreslået i konsekvens af den gradvi-
se nedsættelse af selskabsskattesatsen, således at den fra
2016 udgør 22 pct. Hertil kommer, at det kan udgøre en dis-
krimination i strid med EU-rettens regler om kapitalens fri
bevægelighed, hvis royaltybeskatningen af udenlandske sel-
skaber er hårdere end royaltybeskatningen af danske selska-
ber.
Ved en utilsigtet fejl indgår der i det fremsatte lovforslag
ikke et forslag om nedsættelse af selve indkomstskatten. Det
er kun kildeskattesatsen, der er foreslået nedsat til 22 pct. På
den baggrund foreslås det, at også indkomstskattesatsen for
royaltybetalinger til begrænset skattepligtige personer ned-
sættes til 22 pct.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1. De foreslåede ændringer i lovforslagets
§ 1, nr. 4, er indeholdt i ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig præcisering af, at reglen om
adgang til at vælge henstand dækker den situation, hvor per-
sonen er skattemæssigt hjemmehørende i EU/EØS som føl-
ge af en eventuel eksisterende dobbeltbeskatningsoveren-
skomst.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig tilretning, da det i den pågæl-
dende sammenhæng er mere korrekt at anvende ordet beløb
i stedet for saldo.
Til nr. 5
Det foreslås præciseret, at bestemmelsen drejer sig om
den situation, hvor det er selve indgivelsen af selvangivel-
sen, der gives udsættelse med.
Til nr. 6
Det foreslås, at der foretages en redaktionel ændring, som
konsekvens af at lovforslagets § 1, nr. 4, udgår og indsættes
i ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig omformulering med det formål
at tydeliggøre, at lovforslagets § 1, nr. 5, og § 4 omhandler
exitskatten af henholdsvis aktiver, der er afhændet, og inde-
stående på konto for opsparet overskud den 1. marts 2015
eller senere. Nyaffattelsen ændrer ikke selve indholdet af
bestemmelsen.
Til nr. 8
Det foreslås præciseret i ikrafttrædelsesbestemmelsen, at
henvisningen til kildeskattelovens § 10 er en henvisning til
den gældende § 10 i kildeskatteloven.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig omformulering for at tydeliggø-
re, at reglen også dækker de tilfælde, hvor det aktiv, der er
L 98 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/2-15
1498677_0003.png
3
blevet exitbeskattet, befandt sig i udlandet og dermed ikke
formelt set er blevet overført fra Danmark til udlandet.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer, da lovforslagets § 4
alene indeholder ét nummer.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V)
Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
L 98 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/2-15
1498677_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 98
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Intern henvendelse af 3/2-15 fra Martin Fisker Christensen, Odder
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Intern henvendelse af 16/2-15 fra Martin Fisker Christensen, Odder
Henvendelse af 13/2-15 fra Deloitte
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 98
Spm.nr.
1
Titel
Spm. til bemærkningerne til lovforslaget – afsnit 2.6 – om ændring af
procentsatsen for kildeskatten på udbetaling af royalties m.v., til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan sikre, at ændringerne med hensyn til exitskat
ikke betyder, at der – på kort og på længere sigt – er en øget mulighed
for at flytte aktiver ud af landet uden at betale skat i Danmark, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til intern henvendelse af 3/2-15 fra Martin Fisker
Christensen, Odder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til intern henvendelse af 16/2-15 fra Martin Fi-
sker Christensen, Odder, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/2-15 fra Deloitte, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at konsekvensen af Skatterådets
afgørelse 2015.40. SR i forbindelse med L 98 betyder, at forbrugereje-
de fjernvarmeværkers levering af opvarmet vand til procesformål vil
være skattepligtig, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at hvis et forbrugerejet fjernvarmeværk
leverer opvarmet vand til procesformål, så vil hele fjernevarmevær-
kets aktiviteter være omfattet af skattepligt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at det administrativt er muligt at udskille
levering af opvarmet vand til procesformål i et selvstændigt selskab,
og vil ministeren i givet fald sørge for, at der udarbejdes grundige vej-
ledninger herom, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8