Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 98 Bilag 1
Offentligt
1436343_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-0660343
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskattelo-
ven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love (Exitskat og henstand for fysiske
personer, gennemførelse af ændring af moder-/datterselskabsdirektivet, justering af rente-
fradragsbegrænsningsreglerne og opgørelsesprincipper for fordringer og gæld m.v.).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Ingen bemærkninger.
Advokatfirmaet Energi
og Miljø
Fjernvarmeværker og sideordnede
aktiviteter
Advokatfirmaet ønsker en præcise-
ring af lovbemærkningerne, således
at det fremgår, at den gældende
skattefritagelsesbestemmelse tillige
omfatter fjernvarmeværker, som
alene har varmedistribution
og/eller varmetransmission.
Endvidere ønskes skattefritagelses-
bestemmelsen udvidet til også at
omfatte fjernvarmeværker, der
producerer eller driver et anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller
damp til brug for rumopvarmning.
Endelig anmodes om, at det bliver
muligt for fjernvarmeværker at ud-
øve de sideordnede aktiviteter i
samme selskab som kerneaktivite-
ten blot med en regnskabsmæssig
adskillelse.
Forslaget til ændring af bemærk-
ningerne udgør ikke en præcisering.
Der er med den gældende lovbe-
stemmelse ikke hjemmel til også at
inddrage disse fjernvarmeværker
under skattefritagelsen. Derudover
skal bemærkes, at det ligger uden
for lovforslagets formål at indføre
en udvidelse af den eksisterende
skattefritagelsesbestemmelse for
fjernvarmeværker til også at omfat-
te værker, der har andre funktioner
end den rene produktion og leve-
ring af fjernvarme.
Inden for områder, hvor der både
kan være offentlige og private aktø-
rer, bør der være en skelen til, at
det almindelige udgangspunkt for
virksomheder, der udøver er-
hvervsmæssig aktivitet, er en skat-
tepligt. Derfor bør bestemmelser
om skattefrihed indskrænkes til
alene at omfatte den rene kerneak-
tivitet.
Det er opfattelsen, at en adskillelse
af de skattefrie og de skattepligtige
aktiviteter, der alene beror på regn-
skaberne, ikke i tilstrækkeligt om-
fang vil kunne sikre en adskillelse
med baggrund i skattereglerne.
Kravet om udskillelse i et dattersel-
skab svarer til det krav, der også
stilles for andre aktører, som forud-
sætning for at bevare skattefriheden
for kerneaktiviteten.
Side 2 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
agroSkat
Kritik af stramninger
agroSkat anfører, at lovforslaget re-
elt afskaffer den eksisterende exit-
skatteordning i ejendomsavancebe-
skatningslovens § 6 B vedrørende
genanbragte avancer i udenlandske
ejendomme. Dette medfører en
række stramninger, som ikke er
nævnt i oversigten i de almindelige
bemærkninger eller i resumeet ved-
rørende lovforslaget.
Den eksisterende ordning er såle-
des på en række punkter mere lem-
pelig end den foreslåede. Dette
gælder bl.a. muligheden for genbe-
regning af fraflytterskatten, hvis der
senere realiseres et tab og bortfald
af den beregnede exitskat, hvis
skatteyderen flytter tilbage til Dan-
mark, inden ejendommen sælges.
Muligheden for, at en længstleven-
de ægtefælle kan indtræde i en hen-
standsordning, afskaffes også.
agroSkat bemærker generelt, at der
ikke i bemærkningerne er redegjort
for de meget omfattende konse-
kvenser, som dette medfører for de
i udlandet genanbragte avancer, og
at skatteydere med sådanne genan-
bragte avancer generelt vil blive
”stavnsbundet” til at blive boende i
Danmark.
Som anført i resumeet og oversig-
ten i lovforslaget indeholder lov-
forslaget en harmonisering af reg-
lerne for exitbeskatning. Der fore-
slås i den forbindelse indført en ad-
gang for fysiske personer til at væl-
ge henstand mod en forrentning af
henstandsbeløbet.
Forslaget følger samme princip
som den henstandsordning, der
blev indført for exitskat ved selska-
bers overførsel af aktiver og passi-
ver til et andet EU-/EØS-land, jf.
lov nr. 170 af 26. februar 2014.
Reglerne ved fraflytning vil således
generelt blive de samme for perso-
ner, som ejer erhvervsejendomme,
som for selskaber og personer, der
driver anden erhvervsvirksomhed.
I forhold til fast ejendom beliggen-
de i udlandet vil der dermed også –
i modsætning til tidligere – kunne
blive tale om exitbeskatning af ge-
vinster, hvor der ved en faktisk af-
ståelse ville være indtrådt skattepligt
heraf. Dette sikrer, at den beskat-
ningskompetence, som tilkommer
Danmark, udnyttes.
Den eksisterende ordning i ejen-
domsavancebeskatningslovens § 6
B vedrørende genanbragte avancer
i udenlandske erhvervsejendomme,
herunder muligheden for genbe-
regning, hvis der efterfølgende rea-
liseres et tab, samt bortfald af den
beregnede exitskat ved tilbageflyt-
ning, er beskrevet i afsnit 3.1.1.1.4. i
de almindelige bemærkninger til
Side 3 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lovforslaget.
Der er i afsnittet nu også indsat
bemærkning om muligheden for, at
en længstlevende ægtefælle efter de
gældende regler kan indtræde i en
afdød ægtefælles henstandsordning
vedrørende genanbragte avancer.
Det er derudover fremhævet i de
almindelige bemærkninger, at mu-
lighederne for genberegning, bort-
fald og succession afskaffes som
led i harmoniseringen af exitskatte-
reglerne. Dette bringer reglerne på
linje med de gældende henstands-
regler for selskaber samt for selv-
stændigt erhvervsdrivende i forhold
til exitskat efter afskrivningslovens
§ 40 D.
Reglerne ved fraflytning vil herefter
generelt blive de samme for perso-
ner, som ejer erhvervsejendomme,
som for selskaber og personer, der
driver anden erhvervsvirksomhed.
Den frie etableringsret m.v.
Det anføres, at lovforslaget i stedet
for at gøre det muligt at genplacere,
mens man fortsat bor uden for
Danmark, vil forhindre, at man ef-
ter en genanbringelse af en ejen-
domsavance i en udenlandsk ejen-
dom kan udrejse fra Danmark. En
udrejse vil under disse omstændig-
heder medføre et større skattetil-
svar. Der indføres godt nok en
henstandsordning, men beløbet
skal forrentes og afdrages over
maksimalt 7 år.
Som eksempel anføres det, at en
landmand i fx Sønderjylland i dag
kan sælge virksomheden og genan-
På baggrund af de seneste EU-
domme på området, som har bi-
draget med konkrete kriterier for
udformningen af en henstandsord-
ning, er det Skatteministeriets op-
fattelse, at de foreslåede regler er i
overensstemmelse med EU-retten.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv, DI og FSR, for så
vidt angår de EU-retlige overvejel-
ser ved den konkrete indretning af
den foreslåede exitskatteordning.
Side 4 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bringe avancen ved etablering af en
ny virksomhed i sydjylland. Forsla-
get vil forhindre ham i at kunne
etablere virksomheden i Nordtysk-
land.
agroSkat bemærker, at der tilsyne-
ladende ikke i bemærkningerne er
en vurdering af, om disse ændringer
er i overensstemmelse med EU-
bestemmelserne om fri etablerings-
ret m.m. og fremhæver, at de er
strammere end fraflytterreglerne
vedrørende aktieavancer. Det fore-
kommer derfor efter agroSkats op-
fattelse overraskende, at der skulle
være hjemmel til at exitbeskatte
ejendomme efter de foreslåede reg-
ler. Beskatningen er efter agroSkats
opfattelse reelt så stor, at den vil
forhindre en udrejse efter en gen-
placering.
Reglerne om genanbringelse
agroSkat beskriver derudover de
gældende regler i ejendomsavance-
beskatningsloven om genanbringel-
se af fortjenester i udenlandske
ejendomme. Muligheden for at
genanbringe i udenlandske ejen-
domme blev ved indførelsen i 2004
begrundet med, at de tidligere reg-
ler (uden mulighed for genanbrin-
gelse i udenlandske ejendomme)
måtte anses for værende i strid med
reglerne om fri etableringsret. agro-
Skat anfører derefter, at reglerne
om fri etableringsret må forudsætte,
at genanbringelsesreglerne tilnær-
melsesvis er de samme, uanset om
ejeren og ejendommen befinder sig
i Danmark eller et andet EU land.
Der ændres med lovforslaget ikke
på reglerne for genanbringelse af
ejendomsavance. De eksisterende
regler, der blev indført i 2004,
hvorefter genanbringelse også kan
ske i udenlandske ejendomme, op-
retholdes således med lovforslaget.
Tilsvarende de gældende regler in-
debærer forslaget, at der skal ske
beskatning af den latente skat på
tidspunktet for ophør af dansk
skattepligt. Forslaget indebærer
endvidere, at ejendomme bliver
omfattet af den samme henstands-
ordning, som andre erhvervsakti-
ver, hvorefter gælden (den opgjorte
exitskat, som der er opnået hen-
stand med) skal afdrages løbende i
takt med, at der oppebæres indtægt
på aktivet, dog mindst med 1/7 år-
Side 5 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ligt af den oprindelige henstands-
saldo ved overførslen m.v. Der kan
således, som efter de gældende reg-
ler, fortsat opnås henstand, indtil
den nye ejendom afstås, men hen-
standsreglerne er som led i harmo-
niseringen med de regler, der gæl-
der for andre erhvervsaktiver,
skærpet, så der skal afdrages mindst
1/7 af henstandssaldoen årligt. Der
henvises til kommentarerne til hø-
ringssvaret fra Dansk Erhverv i
forhold til de EU-retlige overvejel-
ser i forhold hertil. Hvis de gæl-
dende exitskatteregler for ejen-
domme opretholdes, vil der være
tale om en væsentligt lempeligere
exitbeskatning for ejendomme end
for andre erhvervsaktiver.
Øvrige forhold
agroSkat anfører, at det kan give
problemer at opgøre den udenland-
ske fiktive skat, som der efter reg-
lerne skal lempes for. I tilfælde
hvor en udenlandsk ejendom vil
være skattepligtig efter danske reg-
ler ved fraflytningen, men ikke
skattepligtig efter reglerne i det
land, hvor ejendommen er belig-
gende, så vil der ikke være nogen
fiktiv udenlandsk skat, som der kan
gives nedslag for i den opgjorte
danske skat. Der opfordres til, at
der skrives nogle eksempler på be-
regningen af beskatningen og lem-
pelsen ind i bemærkningerne.
agroSkat mener, at de danske skat-
temyndigheder vil få store proble-
mer med at kontrollere værdiansæt-
telsen af en ejendom, som ikke sæl-
ges.
Den foreslåede bestemmelse om
lempelse for udenlandsk skat svarer
til den eksisterende bestemmelse i
ligningslovens § 33, stk. 5, der blev
indført for selskaber ved lov nr.
312 af 17. maj 1995. Den skat, som
der lempes for, er den skat, det på-
gældende udland ville have pålignet
personen, hvis det pågældende ak-
tiv var blevet afhændet på tids-
punktet for skattepligtens ophør.
Der henvises i øvrigt til kommenta-
rerne til FSR.
Reglerne for exitbeskatning af per-
soner, som ejer erhvervsejendom-
me, harmoniseres med forslaget
med reglerne for selskaber og per-
soner, der driver anden erhvervs-
virksomhed. Værdiansættelsen af
ejendomme ved fraflytning vil skul-
le ske efter samme grundlæggende
principper, som allerede anvendes
Side 6 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på disse områder samt ved over-
dragelse af fast ejendom mellem in-
teresseforbundne parter.
agroSkat anser det for usikkert, i
hvilket omfang et tab konstateret
ved fraflytning kan modregnes i
genanbragte avancer
Ikrafttrædelsen
Reglerne skal efter forslaget gælde
fra 1. marts 2015. agroSkat bemær-
ker, at man tidligere, når reglerne
om ejendomsavancebeskatning er
blevet skærpet, normalt har tilladt,
at man kan bruge en indgangsværdi
svarende til ejendommens værdi
ved ikrafttrædelsen af de nye regler.
Tab konstateret på en udenlandsk
ejendom ved fraflytning vil kunne
modregnes i andre fortjenester på
fast ejendom i samme omfang som
tab konstateret ved salg.
Lovforslaget indebærer ikke en ud-
videlse af de ejendomme og ejen-
domsavancer, som er skattepligtige
i henhold til ejendomsavancebe-
skatningsloven. Lovforslaget inde-
bærer alene, at det ikke er muligt at
undgå dansk beskatning af en i øv-
rigt skattepligtig udenlandsk ejen-
domsavance ved at fraflytte landet.
Det foreslås, at lovforslagets skær-
pelse af exitbeskatningen af fast
ejendom skal have virkning fra 1.
marts 2015, dvs. hvis ophør af
dansk skattepligt sker den 1. marts
eller senere. Der foreslås ikke en
regel om indgangsværdier. Det fo-
reslåede virkningstidspunkt er på
linje med det virkningstidspunkt,
der eksempelvis blev fastlagt ved
indførelsen af de gældende exitskat-
teregler i ejendomsavancebeskat-
ningsloven.
agroSkat bemærker, at der mangler
regler og bemærkninger i relation til
konsekvenserne for allerede etable-
rede henstandsordninger.
Der vil i det fremsatte lovforslag
komme til at indgå en overgangsbe-
stemmelse for henstandsordninger,
som er etableret forud for lovens
ikrafttræden.
Overgangsreglen betyder, at de ek-
sisterende henstandsordninger fort-
sætter efter de nugældende regler.
Dermed forfalder henstandsbeløbet
Side 7 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
først til betaling ved ejendommens
afståelse eller ejerens død, ligesom
mulighederne for genberegning ved
tab, bortfald ved tilbageflytning og
succession ved død fortsat består.
Derudover er kravet om sikker-
hedsstillelse i visse tilfælde fastholdt
for disse ordninger.
Derudover anfører agroSkat, at lov-
forslagets udformning betyder, at
hvis der er sket en genanbringelse i
en udenlandsk ejendom inden 1.
marts 2015, og fraflytningen sker
efter 1. marts 2015, så vil man for-
mentlig være omfattet af de i lov-
forslaget indeholdte regler om exit-
beskatning. Der mangler efter
agroSkats opfattelse regler om, at
dette ikke skal gøre sig gældende.
I det omfang, at fraflytningen fin-
der sted efter lovens ikrafttræden,
vil det være de nye regler, der fin-
der anvendelse. Der er tale om en
skærpet exitbeskatning. Virknings-
tidspunktet efter lovforslaget er
derfor fastlagt således, at de nye
regler alene gælder, hvis fraflytning
sker efter 1. marts 2015.
Lovforslaget ændrer ikke på regler-
ne for genanbringelse i udenlandske
erhvervsejendomme, herunder at
sådanne genanbringelser er skatte-
pligtige både i tilfælde af afståelse
og fraflytning. Der er derfor ikke
indsat særlige overgangsregler for
eksisterende genanbringelser, der
herefter er omfattet af de generelle
exitskatteregler, herunder om ad-
gang til henstand.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter, at Danmark
retter ind og sikrer, at exitbeskat-
ningen både for selskaber og per-
soner bringes i overensstemmelsen
med EU- retten.
Har derudover ingen bemærknin-
ger.
Dansk Energi
Fjernvarmeværker og sideordnede
aktiviteter
Side 8 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Energi hilser forslaget vel-
komment, men mener at det burde
have afventet afslutningen af det
igangsatte eftersyn af fjernvarmere-
guleringen.
Vurderingen har været, at behovet
for at kunne påtage sig de såkaldt
sideordnede aktiviteter uden at mi-
ste skattefriheden for kerneaktivite-
ten, allerede er så stort, at en løs-
ning ikke bør afvente afslutningen
af den igangværende analyse.
Dansk Erhverv
Exitbeskatning
Dansk Erhverv (DE) er overordnet
imod exitbeskatningsregler, men
mener at den foreslåede model er
bedre end den tidligere. DE mener,
at en henstandsordning skal være
tidsubegrænset. DE mener yderli-
gere, at forslaget burde udvides til
at omfatte alle lande, som Danmark
har en dobbeltbeskatningsoverens-
komst med.
I forhold til den tidsmæssige ud-
strækning af henstandsordningen er
perioden på 7 år valgt for at sikre,
at exitskatten bliver betalt inden for
en rimelig tidshorisont, og at der
samtidig ydes en rimelig betalings-
udskydelse. De 7 år er valgt, fordi
perioden svarer til afskrivningspe-
rioden for immaterielle aktiver og
tilnærmelsesvist til afskrivningspe-
rioden for driftsmidler, der er om-
fattet af afskrivningslovens regler
om saldoafskrivning, som er den
type af aktiver, der primært må for-
ventes henført til den selvstændigt
erhvervsdrivendes virksomhed,
herunder faste driftssted i et land,
der er medlem af EU/EØS. De 7
år svarer tillige til den henstandspe-
riode, der gælder i forhold til sel-
skaber, der er blevet undergivet en
exitbeskatning. Endelig skal be-
mærkes, at EU-Domstolen ved
dom af 23. januar 2014 i sag C-
164/12, der omhandlede exitbe-
skatning af et selskab, har udtalt, at
en ratebetaling over 5 år af den
skat, der skal betales, inden den
faktiske realisering af de latente ka-
pitalgevinster, udgør en passende
og proportional foranstaltning.
Forslaget om at udvide henstands-
ordningen til også at omfatte flyt-
Side 9 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ninger mv. til lande, som Danmark
har indgået en dobbeltbeskatnings-
overenskomst med, er ikke imøde-
kommet, da EU-dommene statue-
rer, at da der er tale om den fri
etableringsret, er det alene i forhold
til flytninger mv. til andre
EU/EØS-land, at reglerne om op-
krævning af exitskatten skal ændres.
Øvrige forslag
Ingen bemærkninger.
Dansk Fjernvarme
Fjernvarmeværker og sideordnede
aktiviteter
Dansk Fjernvarme anfører, at der
mangler en præcisering af rammen
for de aktiviteter, der kan udskilles
til et skattepligtigt datterselskab.
Dansk Fjernvarme antager, at også
andre aktiviteter end aktiviteter, der
er omfattet af varmeforsyningslo-
ven, så som fx levering af fjernvar-
me til procesformål og udlejning af
lokaler og jord kan udskilles i et
skattepligtigt datterselskab.
Skattepligtsbestemmelsen er ud-
formet således, at et fjernvarme-
værk bevarer skattefrihed for ind-
komst fra kerneaktiviteten – pro-
duktion af varme – forudsat at
eventuelle andre aktiviteter ud over
kerneaktiviteten udøves i et skatte-
pligtigt datterselskab. Skattebe-
stemmelsen regulerer ikke, hvilke
andre aktiviteter et fjernvarmeværk
må udøve og sætter dermed heller
ikke begrænsninger i forhold til ka-
rakteren af de aktiviteter, der kan
udøves i datterselskabet. Også an-
dre aktiviteter end de aktiviteter,
der er omfattet af varmeforsynings-
loven, vil derfor efter skattereglerne
kunne ligge i datterselskabet.
Det ligger uden for lovforslagets
formål at indføre en udvidelse af
den eksisterende skattefritagelses-
bestemmelse for fjernvarmeværker
til også at omfatte værker, der har
andre funktioner end den rene pro-
duktion og levering af fjernvarme.
Endvidere opfordrer Dansk Fjern-
varme til, at fjernvarmeværker, som
leverer sideordnede aktiviteter til en
omkostningsbestemt pris, slet ikke
skal være omfattet af en skattepligt.
Endelig mener Dansk Fjernvarme,
Side 10 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at det bør overvejes, om det er
hensigtsmæssigt, at fjernvarmevær-
ker, der også producere el, er skat-
tepligtige af el-indtægter, henset til
at fjernvarmeværkets indkomst som
helhed er omfattet af hvile-i-sig-
selv-princippet.
Der henvises i øvrigt til kommenta-
ren til Advokatfirmaet Energi &
Miljø.
DI
Fysiske personer og exitskat
DI anerkender, at forslaget om en
henstandsordning samlet set er en
forbedring af reglerne, men mener,
at henstandsordningen i højere grad
burde have været knyttet til det fak-
tiske realisationstidspunkt. Endvi-
dere anses mindstesatsen for for-
rentning af henstandssaldoen for
unødig byrdefuld.
Rentefradragsbegrænsningsreglerne
I forbindelse med, at rentefra-
dragsbegrænsningsreglerne nu er
foreslået ændret for at opnå mere
hensigtsmæssige skatteregler for
velkonsoliderede koncerner, er det
DI’s opfattelse, at man mere over-
ordnet bør se på og revurdere,
hvilken adfærd man med disse reg-
ler søger at begrænse.
Det har efterfølgende vist sig, at de
nugældende regler også rammer
virksomheder med en almindelig
grad af fremmedfinansiering, hvil-
ket næppe var det oprindelige for-
mål. Når flere højt ratede virksom-
heder med en normalt grad af
fremmedfinansiering rammes af
disse regler, skyldes det bl.a., at den
rente, de finansierer sig ved på de
internationale kreditmarkeder, er
noget højere end den rente, der
lægges til grund ved beregningen af
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Med hensyn til rentesatsens størrel-
se så svarer denne til den rentesats,
der er fastsat i andre lignende situa-
tioner, hvor der er adgang til at få
henstand med betalingen af en el-
lers forfalden skat.
Det overordnende formål med ren-
tefradragsbegrænsningsreglerne er,
at koncernerne alene skal have fra-
drag for de finansieringsudgifter,
der vedrører finansieringen af
dansk skattepligtige driftsaktiver.
Det skal således ikke være muligt at
”indvælte” aktionærernes finansie-
ringsudgifter eller finansieringen af
udenlandske aktiver, der ikke ind-
går i den danske beskatning.
Jeg ser ingen grund til at revurdere
dette overordnede formål.
Det er naturligvis ikke muligt at
opgøre de enkelte selskabers præci-
se finansieringsomkostninger. Der-
for tages i reglerne udgangspunkt i
en standardforrentning svarende
Nationalbankens opgørelse af den
gennemsnitlige kassekreditrente for
ikke-finansielle selskaber.
Side 11 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det tilladte skattemæssige rentefra-
drag.
Nationalbanken har tidligere oplyst,
at ca. 50 pct. af selskabernes låne-
masse består af kassekreditter, og
kassekreditrenten vurderes derfor i
vidt omfang at være repræsentativ
for selskabernes samlede gennem-
snitlige finansieringsomkostninger.
Moder-/datterselskabsdirektivet
DI anerkender, at ændringen over-
ordnet er en implementering af di-
rektivet og har derfor ikke yderlige-
re bemærkninger.
Fjernvarme og sideordnede aktivi-
tet
DI kvitterer for, at forslaget er med
til at sikre en større grad af fleksibi-
litet i forhold til anvendelse af skat-
tereglerne på fjernvarmeværkers ak-
tivitet.
Ændring af procentsatsen for inde-
holdelse af kildeskat samt kildeskat
ved udbetaling og godskrivning af
royalty og renter
DI er enig i, at de foreslåede æn-
dringer er en naturlig følge af den
nedsatte selskabsskat.
Finansrådet
Rentefradragsbegrænsningsreglerne
Finansrådet foreslår en justering af
SEL § 11 B, stk. 10, 2. pkt., som
omhandler renteswaps vedrørende
lån med sikkerhed i fast ejendom,
for at undgå ”fastlåsning” af sel-
skaber, der har afdækket deres be-
låning af fast ejendom med rente-
swaps. Et realiseret kurstab på en
ophørt renteswap vedrørende lån
med sikkerhed i fast ejendom bør
ifølge Finansrådet kunne fremføres
tidsubegrænset i urealiserede og
I forhold til høringsforslaget er der
tale om et nyt forslag, der indehol-
der en ikke uvæsentlig grad af
kompleksitet. Forslaget er ikke til-
strækkeligt gennemanalyseret til at
indgå i dette lovforslag.
Skatteministeriet vil derimod gerne
i et samarbejde med Finansrådet
(og FSR, som er kommet med et
tilsvarende forslag) foretage en
nærmere undersøgelse af deres for-
Side 12 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
realiserede kursgevinster på en til-
svarende kontrakt, der vedrører lån
med sikkerhed i fast ejendom.
Med de nugældende regler kan der
opstå en uheldig situation for sel-
skaber, der har afdækket deres real-
kreditlån med en renteswap, hvis
selskabet ønsker at omlægge real-
kreditlånet, at skifte institut eller at
afstå den faste ejendom.
slag.
Finanstilsynet
Ingen bemærkninger.
Forsikring og Pension
F & P kan tilslutte sig den foreslåe-
de justering af rentefradragsbe-
grænsningsreglerne.
FSR – danske revisorer
§ 1 - Kildeskatteloven
FSR beder om at få bekræftet, at
den foreslåede § 10 i kildeskattelo-
ven også omfatter aktiver knyttet til
et udenlandsk fast driftssted og
ejendomme beliggende i udlandet,
forudsat at Danmark ikke er afskå-
ret fra at beskatte indkomsten.
I lighed med den gældende udgave af
kildeskattelovens § 10 omfatter be-
stemmelsen også aktiver knyttet til et
udenlandsk fast driftssted og fast
ejendom i udlandet, hvor Danmark
har beskatningsret. Da den foreslåede
§ 10 i kildeskatteloven er en sammen-
skrivning af den gældende § 8 A, stk.
2, og § 10 i kildeskatteloven, omfatter
bestemmelsen også eventuelle avancer
og ikke kun genvundne afskrivninger,
idet bestemmelsen samtidig foreslås
udvidet til også at omfatte exitbeskat-
ning af avancer på fast ejendom i ud-
landet.
I forhold til den foreslåedes bestem-
melse om hypotetisk credit, så vil do-
kumentation for berettigelsen heraf
bl.a. kunne udgøres af de relevante
lovregler om afståelsesbeskatning og
skatteberegning i det pågældende
FSR spørger om, hvilket dokumen-
tationskrav der stilles ved anvendel-
se af den foreslåede creditlempelse
for skat, som ville kunne blive op-
krævet i udlandet, hvis der var sket
en afståelse på tidspunktet for op-
Side 13 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hør af skattepligt til Danmark.
Endvidere bedes oplyst, om der i
den forbindelse skal tages hensyn
til eventuelle udenlandske genan-
bringelsesmuligheder.
Exitskat og henstand for fysiske
personer
FSR anfører med henvisning til
EU-Domstolens praksis, at forsla-
get om en henstandsordning bør
tilpasses, således at krav om beta-
ling af exitskatten (beskatning) før
afståelse begrænses til aktiver, der
ikke er bestemt til at blive afstået.
land. Der vil ikke skulle tages hensyn
til eventuelle genanbringelsesmulig-
heder.
Det er opfattelsen, at den foreslåe-
de henstandsordning med krav om
en afdragsvis betaling er i overens-
stemmelse med EU-retten. Det er
således opfattelsen, at der ikke skal
tages hensyn til, hvorvidt aktivet er
omsætteligt eller ej. Se i den forbin-
delse domspræmis 37 i C-261/11
og domspræmis 53 i C-164/12
(DMC-dommen). Endvidere kan
henvises til, at EU-Domstolen i
DMC-dommen har udtalt, at en ra-
tebetaling over 5 år af den skat, der
skal betales, inden den faktiske rea-
lisering af de latente kapitalgevin-
ster, udgør en passende og propor-
tional foranstaltning.
§ 2 – Kursgevinstloven
FSR noterer sig med glæde, at mu-
ligheden, for at selskaber kan an-
vende lagerprincippet for kursge-
vinst- og tab som følge af valuta-
kursændringer, uden samtidig an-
vendelse af lagerprincippet for
kursgevinst-og tab på selve fordrin-
gen/gælden, nu foreslås genindført.
Efter FSRs opfattelse er der ingen
reale hensyn, der kunne begrunde
fjernelsen i 2010. FSR noterer sig
også med tilfredshed, at selskaber,
der i 2010 valgte lagerprincippet for
koncernfordringer, og som derfor
kan være blevet ramt af asymme-
trisk beskatning af urealiserede ge-
vinster og tab på sådanne fordrin-
Side 14 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ger, får mulighed for at vælge dette
princip med tilbagevirkende kraft
fra og med indkomståret 2010. FSR
finder det dog beklageligt, at det
tog fire år at få fjernet denne uri-
melige asymmetri.
FSR peger på, at forslaget afsted-
kommer et væsentligt administrativt
problem i relation til rentefordrin-
ger på koncernforbundne selskaber.
Der henvises til, at det følger af
SKM 2012.219.SR, at rentefordrin-
ger på koncernforbundne selskaber
ikke er omfattet af KGL § 4 og der-
for heller ikke af undtagelsen i
KGL § 25, stk. 3, 2. punktum. Det-
te medfører, at det er obligatorisk
at anvende lagerprincippet for ren-
tefordringer på koncernforbundne
selskaber. Langt de fleste selskaber
må ifølge FSR antages at ville be-
nytte muligheden for at overgå til at
anvende lagerprincippet alene for
valutakursreguleringer på koncern-
fordringer, da dette vil svare til,
hvorledes de pågældende fordringer
behandles regnskabsmæssigt, mens
næppe nogen selskaber fremadret-
tet vil anvende lagerprincippet på
selve hovedstolen (grundet den
asymmetriske beskatning af kursge-
vinster og kurstab). Ifølge FSR vil
det samlet medføre, at et betydeligt
antal selskaber fremadrettet for ren-
tefordringer på koncernforbundne
selskaber vil benytte lagerprincippet
for valutakursreguleringer og skal
benytte lagerprincippet for værdire-
guleringer af selve rentefordringen,
mens de på hovedstolen kun vil
benytte lagerprincippet for valuta-
kursreguleringer. FSR finder det
uhensigtsmæssigt, at der for rente-
Med lovforslaget foreslås alene æn-
dringer i opgørelsesprincipperne
for fordringer, der ikke i dag er om-
fattet af hovedreglen for selskabers
opgørelse af gevinst og tab på for-
dringer, hvorefter det almindelige
(tvungne) lagerprincip finder an-
vendelse både for så vidt angår va-
lutadelen som fordringsdelen. De
foreslåede ændringer vedrører såle-
des bl.a. koncerninterne fordringer
og vederlagsfordringer, der pga.
særlige hensyn (fx den asymmetri-
ske beskatning af koncerninterne
fordringer) er undtaget fra det
tvungne lagerprincip. Der ses ikke
tilsvarende at gøre sig særlige hen-
syn gældende for de nævnte rente-
fordringer, som kan begrunde en
undtagelse fra det almindelige
(tvungne) lagerprincip.
Side 15 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fordringer er et tvungent lagerprin-
cip, mens den asymmetriske be-
skatning af kursgevinst og kurstab
på de underliggende koncernfor-
dringer medfører, at de fleste sel-
skaber vil se sig nødsaget til at an-
vende realisationsprincippet for
hovedstolen. Der bør ifølge FSR
være valgfrihed for både rentefor-
dringer og for selve hovedstolen
gældende fra og med 2010.
FSR bemærker, at et eventuelt valg
af lagerprincippet for valutakursre-
guleringer omfatter valutakursregu-
leringer på alle fordringer og al
gæld, jf. den foreslåede nyaffattelse
af KGL § 25, stk. 4, nr. 3. Det føl-
ger endvidere af den foreslåede be-
stemmelses 3. pkt., at: ”Ved anven-
delse af lagerprincippet, jf. 1. pkt.,
nr. 1 og 2, opgøres gevinst og tab
på grundlag af valutakurserne på
tidspunktet for fordringens erhver-
velse henholdsvis gældens påtagelse
uden hensyn til ændringer i valuta-
kurserne.” Det omfatter koncern-
fordringer, vederlagsfordringer
samt gæld optaget til handel på et
reguleret marked. Umiddelbart
mangler der ifølge FSR en tilsva-
rende bestemmelse for opgørelse af
kursgevinst og -tab på øvrige for-
dringer, for hvilke det er obligato-
risk at anvende lagerprincippet.
Valg af lagerprincippet for valuta-
kursreguleringer omfatter jo alle
fordringer og al gæld. Der bør der-
for efter FSRs opfattelse indsættes
en tilsvarende bestemmelse i KGL
§ 25, stk. 3, således at det sikres, at
valuta-kursreguleringer på fx for-
dringer, der ikke er vederlagsfor-
dringer eller koncernfordringer, ik-
Som nævnt ovenfor medfører for-
slaget ikke ændring af reglerne for
fordringer, der i dag er omfattet af
det almindelige (tvungne) lager-
princip. Præciseringen i forslaget til
kursgevinstlovens § 25, stk. 4, 3.
pkt., af, hvordan opgørelsen af ge-
vinst og tab skal ske, har derfor
alene relevans for fordringer omfat-
tet af § 25, stk. 4. De fordringer,
der bliver berørt af forslaget, er de
fordringer, der fremgår af opreg-
ningen i forslaget til kursgevinstlo-
vens § 25, stk. 4, 2. pkt., dvs. kon-
cerninterne fordringer, vederlags-
fordringer, øvrige fordringer, gæld
optaget til handel på et reguleret
marked og valutakursændringer på
fordringer og gæld i fremmed valu-
ta. Kategorien ”øvrige fordringer”
er ifølge bemærkningerne til lov nr.
525 af 12. juni 2009 (Forårspakke
2.0) en restgruppe, der er taget med
for en sikkerheds skyld. Kategori-
en ”øvrige fordringer” er således
ikke en henvisning til fordringer,
der falder udenfor kursgevinstlo-
vens § 25, stk. 4. Dette er tydelig-
gjort i bemærkningerne til lov-
forslaget.
Side 16 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ke skal reguleres både efter KGL §
25, stk. 3, 1. pkt. og efter KGL §
25, stk. 4, nr. 3.
§ 3 – Selskabsskatteloven
Ændring af rentefradragsbegræns-
ningen
Skatteministeriet har tidligere ber-
kræftet, at der i den nuværende re-
gel først skal ske modregning mel-
lem kurstab og renteindtægter i det
aktuelle år - og først herefter skal
ske modregning af kurstab fra tidli-
gere år. Skatteministeriet bedes be-
kræfte, at dette også vil være gæl-
dende i tilfælde af, at der i det efter-
følgende år er nettorenteudgifter og
nettokursgevinster på fordringer
FSR foreslår, at der medtages en
yderligere smidiggørelse af reglerne
for renteswaps tilknyttet gæld i fast
ejendom, hvor der tidligere er ind-
ført en lempelse.
Implementering af ændringen af
moder-/datterselskabsdirektivet
FSR spørger om, hvorvidt ændrin-
gen som følge af moder-
/datterselskabsdirektivet har kon-
sekvenser i relation til selskabsskat-
telovens § 2 B.
Det kan bekræftes, at der først sker
modregning mellem årets renteud-
gifter/kurstab og renteindtæg-
ter/kursgevinster – og derefter sker
modregning af kurstab fra tidligere
år.
Der henvises til kommentarerne til
Finansrådet.
Den har ingen konsekvenser. Æn-
dringen som følge af moder-
/datterselskabsdirektivet omhand-
ler den situation, hvor et dansk
moderselskab modtager udbytte fra
et udenlandsk datterselskab. Sel-
skabsskattelovens § 2 B omhandler
den omvendte situation, dvs. hvor
betalingen går ud af landet. Dan-
mark er kildelandet for betalingen.
Selskabsskattelovens § 2 B medfø-
rer, at Danmark anser kapitalen for
at være egenkapital, når det andet
land anser kapitalen for at være
indskudt kapital. Betalingen betrag-
tes dermed som et udbytte, som ik-
ke er fradragsberettiget. Hvis det
Side 17 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
andet selskab er hjemmehørende i
et EU land, vil dette land ikke være
forpligtet efter direktivet til at be-
skatte, da Danmark ikke giver fra-
drag for betalingen.
§ 6 – Aktieavancebeskatningsloven
FSR ønsker bekræftet, at den fore-
slåede udvidelse af reglen i aktie-
avancebeskatningslovens § 39 A
skal have virkning fra den 1. marts
2015.
Det kan bekræftes, at udvidelsen
finder anvendelse på tilbagesalg af
denne karakter, der finder sted den
1. marts 2015 eller senere.
Landbrug og Fødevarer
Videncentret for land-
brug
Ændring af forpagterreglen i LL § 7
Y
Landbrug og Fødevarer foreslår, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen æn-
dres, så tidligere forpagtere, der si-
den 2006 og indtil den 1. marts
2015 har overdraget rettigheder til
bortforpagtere, hvor rettighedernes
værdi er steget, også omfattes. Dis-
se har overdraget i den tro, at de
var omfattet af LL § 7 Y.
Landbrug og Fødevarer foreslår, at
formuleringen ”på grundlag af den
oprindelige forpagtning” udgår af
lovteksten. Ved at sætte maksimum
i relation til den oprindelige for-
pagtningsaftale, er det kun en del af
de rettigheder, forpagter fik tildelt,
der er maksimum. Hidtil har mak-
simum været alle rettigheder, for-
pagteren fik tildelt.
Landbrug og Fødevarer foreslår en
ændring af den foreslåede LL § 7 Y,
stk. 2, 4. pkt., så det klart fremgår,
at den situation, hvor forpagter 1 i
2005 havde videreforpagtet helt el-
ler delvist til forpagter 2, er omfat-
tet af bestemmelsen. Desuden øn-
skes præciseret, at maksimum an-
Forslaget er ændret som foreslået af
Landbrug og Fødevarer.
Forslaget er som foreslået af Land-
brug og Fødevarer ændret, så be-
stemmelsen omfatter alle rettighe-
der, som en forpagter har fået til-
delt.
Forslaget er ændret som foreslået af
Landbrug og Fødevarer.
Side 18 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
talsmæssigt er de betalingsrettighe-
der, der er tildelt ved førstegangs-
tildelingen, tillagt den oprindelige
værdi af de rettigheder, man har få-
et efter forpagterreglen.
Mælkekvoter
Landbrug og Fødevarer gør op-
mærksom på, at der mangler en
konsekvensændring i EBL § 5, stk.
5, nr. 5, som følge af den foreslåede
EBL § 5, stk. 4, nr. 7.
Beskatningstidspunkter KGL
Det anføres, at det generelt bør
præciseres, at omkostninger også
medregnes år 1 ved lagerprincippet.
Forslaget er ændret som foreslået af
Landbrug og Fødevarer.
Lovforslaget berører ikke reglerne
for, hvorledes omkostninger indgår
ved opgørelse af gevinst og tab.
Dette skal praktiseres som hidtil,
hvilket bl.a. indebærer, at omkost-
ninger ikke indgår ved anvendelsen
af lagerprincippet på valutakursæn-
dringer, jf. SKM2005.243.LSR.
Der henvises til SKATs beskrivelse
af praksis i Den juridiske vejled-
ning, afsnit C.B.1.7.5. og 1.7.8.
Heraf fremgår bl.a., at omkostnin-
gerne skal medregnes til værdien i
den periode, hvor omkostningerne
forfalder til betaling. Omkostnin-
ger, der relaterer sig til anskaffelse
af en fordring, skal tillægges primo-
værdien i anskaffelsesåret, mens
omkostninger, der relaterer sig til
afståelse af fordringen, fradrages i
ultimoværdien i afståelsesåret. Om-
kostninger, der relaterer sig til stif-
telse af en gæld, skal fradrages i
primoværdien i stiftelsesåret for
gælden, mens omkostninger, der re-
laterer sig til indfrielse af gælden,
tillægges ultimoværdien i indfrielse-
såret.
Personer - Opdelingen
Side 19 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at valget af lager-
princippet på obligationer optaget
til handel på et reguleret marked ef-
ter forslaget ikke skal omfatte valu-
takursændringerne på disse obliga-
tioner. Lagerprincip for valutakurs-
ændringer på disse obligationer vil
forudsætte, at alle valutakursæn-
dringer på fordringer og gæld skal
medtages. Dvs. at man vælger lager
efter både nr. 1 og 2 som angivet i
de specielle bemærkninger. Det kan
ifølge Landbrug og Fødevarer dis-
kuteres, om dette er hensigtsmæs-
sigt. Hvis formålet om at anvende
de regnskabsmæssige tal skal tilgo-
deses, uden at det medfører væ-
sentlige uhensigtsmæssige konse-
kvenser i øvrigt, bør det overvejes,
om ikke valget af lagerprincippet
for obligationer optaget til handel
(nr. 1) skal inkludere også valuta-
kurs-ændringer for disse. Uden at
man dermed bliver tvunget ind i la-
gerprincippet på f.eks. al gæld og
øvrige fordringer. Det skal her ha-
ves i betragtning, at der er forskel
på den marginale skatteprocent ved
positiv og negativ kapitalindkomst,
hvilket kan have stor betydning ved
et lagerprincip. I så fald bør der ta-
ges højde for, hvad valg af lager-
princippet efter nr. 2 indebærer,
hvis der ikke vælges lager efter nr.
1. Det er opfattelsen, at også valu-
takursændringer på optagne obliga-
tioner her bør være omfattet.
Tidligere regler
Bemærkningerne og bestemmelser-
ne ses ikke at tage højde for, at per-
soner og dødsboer, der efter de
indtil 2009 gældende regler i kurs-
gevinstlovens § 25, stk. 2, havde
Valget af lagerprincip på henholds-
vis fordringsdelen og valutakursde-
len på obligationer optaget til han-
del på et reguleret marked er to se-
parate valg, der træffes uafhængigt
af hinanden. Valg af lagerprincippet
på valutakursændringer skal omfat-
te alle valutakursændringer på alle
fordringer og gæld. Dette er be-
grundet i et ønske om at reducere
mulighederne for, at der i samme
indkomstår foreligger valutagevin-
ster og – tab, der økonomisk udlig-
ner hinanden, men hvor forskellige
opgørelsesmetoder på gevinster og
tab medfører, at beskatning af ge-
vinst og fradrag for tab sker i for-
skellige indkomstår.
Lovforslaget er ændret, så der tages
højde for denne situation. For per-
soner, der ikke har benyttet sig af
muligheden for at vælge realisati-
onsprincippet på valutakursændrin-
Side 20 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
valgt at anvende lagerprincippet på
ikke-børsnoterede fordringer og
gæld i fremmed valuta, kan have
fortsat med dette. Selvom de den-
gang fik lejlighed til at vælge om til
realisationsprincippet for disse for-
dringer/gæld. Der bør tages højde
herfor.
Overgangsbestemmelserne og virknings-
tidspunktet
Virkningstidspunktet i § 13, stk. 4,
er ikke optimalt. § 13, stk. 5, er me-
get uhensigtsmæssig, da der så er
endnu en dato, personer mv. skal
være opmærksom på. Der skal op-
fordres til, at der anvendes et års-
skifte. Overgangsbestemmelserne
medfører, at der kan være tilfælde,
hvor man som skatteyder skal an-
vende tre forskellige principper for
opgørelse, afhængigt af, om det er
før/efter henholdsvis 1/1 2010 og
1/3 2015. Det er uhensigtsmæssigt.
Der bør på linje med ændringerne
ved forårspakken i 2009 skabes
mulighed for, at man i det hele kan
overgå til et samlet princip for de
kategorier, der er omfattet af mu-
lighederne for at vælge lager.
Selskaber
Det bemærkes, at bestemmelser og
bemærkninger heller ikke her tager
højde for, at der kan være selska-
ber, der for visse dele af fordrin-
ger/gæld er omfattet af reglerne,
som var gældende før 2010.
ger på ikke-børsnoterede fordringer
og gæld i fremmed valuta efter den
anførte overgangsregel fra lovæn-
dringen i 2009, medfører forslaget,
at lagerprincippet på valutakursæn-
dringer fortsat skal anvendes på så-
danne fordringer og gæld.
Lovforslaget er ændret, så både
ændringernes virkningstidspunkt og
overgangsreglerne tager udgangs-
punkt i skiftet til det indkomstår,
der påbegyndes den 1. marts 2015
eller senere. For skattepligtige med
kalenderårsregnskab vil det sige
skiftet fra indkomståret 2015 til
2016.
Lovforslaget er ændret, så der tages
højde for denne situation. For sel-
skaber, der ikke har benyttet sig af
muligheden for at vælge realisati-
onsprincippet på valutakursændrin-
ger på ikke-børsnoteret gæld i
fremmed valuta efter den anførte
overgangsregel fra lovændringen i
2009, medfører forslaget, at lager-
princippet på valutakursændringer
fortsat skal anvendes på denne
gæld.
Side 21 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fokus i bemærkningernes afsnit
3.4.2.2 er ensidigt. Forskellige prin-
cipper kan vel også føre til frem-
rykning af skatter?
Det pågældende afsnit beskriver, at
valg af forskellige opgørelsesprin-
cipper på henholdsvis gældsiden og
fordringssiden åbner mulighed for
skatteudskydelse, fx i koncernfor-
hold. Baggrunden for den foreslåe-
de ændring er dog flerleddet, idet
der med forslaget også sker en lige-
stilling af gæld i danske kroner med
gæld i fremmed valuta. For gæld,
der ikke er optaget til handel på et
reguleret marked, er det alene reali-
sationsprincippet, der fremadrettet
kan anvendes. Er gælden i fremmed
valuta, vil et eventuelt valg af lager-
princippet på valutakursændringer
også omfatte denne gæld.
Der henvises til bemærkningerne til
kommentarerne fra FSR.
I forslaget til KGL § 25, stk. 4, 2.
pkt. nævnes, at valget træffes ”sam-
let for fordringer omfattet af § 4,
fordringer, der er erhvervet som
skattepligtigt vederlag…, øvrige
fordringer, gæld optaget til …”
(Vore udeladelser). Det anbefales,
at man opstiller disse grupper i en
punktopstilling, da den sammen-
skrevne formulering er meget van-
skellig at tilgå. Som det gøres i be-
mærkningerne.
Derudover bemærkes, at der i for-
muleringen er en særskilt gruppe
kaldet ”øvrige fordringer”, som ik-
ke nævnes i bemærkningernes op-
stilling. Der ses ikke at være over-
ensstemmelse.
Det anføres, at virkningstidspunk-
ter og overgangsbestemmelser ikke
er hensigtsmæssige. Der opfordres
til, at der laves bedre virkningstids-
punkter, ligesom der bør skabes
mulighed for, at selskaber kan
Lovforslaget er ændret, så både
ændringernes virkningstidspunkt og
overgangsreglerne tager udgangs-
punkt i skiftet til det indkomstår,
der påbegyndes den 1. marts 2015
eller senere. For skattepligtige med
Side 22 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overgå til et samlet princip for de
kategorier, der er omfattet af mu-
lighederne for at vælge lagerprin-
cippet. Grundlæggende gør de nye
regler det endnu mere komplekst at
opgøre korrekte gevinster og tab.
Exitbeskatning
Landbrug og Fødevarer anfører
indledningsvist, at de foreslåede
regler om exitbeskatning medfører
renter og en kort afdragsperiode,
hvor der ikke tages højde for, at ak-
tiverne rent faktisk kan være i be-
hold, og at reglerne vil være en hin-
dring for den fri bevægelighed i
EU.
I forhold til dispensationsadgangen
hilses denne velkommen, og det fo-
reslås, at dette princip udbredes til
andre områder.
kalenderårsregnskab vil det sige
skiftet fra indkomståret 2015 til
2016.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv, DI og FSR.
Hensigten med lovforslaget er ale-
ne at skabe mulighed for henstand
med betaling af exitskat, og det lig-
ger derfor uden for formålet med
dette lovforslag at indføre generelle
dispensationsregler til fristoverskri-
delser.
Formuleringen er rettet i de rele-
vante bestemmelser og bemærknin-
ger i lovforslaget, således at det ty-
deligt fremgår, at fristen i alle til-
fælde er den 1. september i det ef-
terfølgende år.
Vedrørende fristbestemmelsen i §
73, stk. 7 foreslås det, at formule-
ringen ændres for de almindelige
minimumsafdrag, afdrag som følge
af indtægter og endelig, at formule-
ringen tilpasses bedre til skatteydere
med forskudte indkomstår.
I forlængelse heraf efterlyser Land-
brug og Fødevarer en opgørelse af
indtægter/overskud i eksemplet i
de specielle bemærkninger til § 73
C, samt en yderligere beskrivelse af
den anvendte skatteprocent.
Opgørelsen af indtægten følger
skattelovgivningens almindelige
regler. Da lovforslaget ikke udgør
en særordning i forhold hertil, fin-
des det ikke hensigtsmæssigt at ind-
føre en yderligere beskrivelse af de
gældende generelle regler.
Som nævnt ovenfor opgøres ind-
tægten efter skattelovgivningens
Landbrug og Fødevarer efterlyser
desuden en beskrivelse af, hvordan
Side 23 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
”indtægten” opgøres efter de fore-
slåede regler. Videre anføres, at be-
skatningen af de løbende indkom-
ster og kravet om, at der skal ske
betaling af det beløb, der er givet
henstand med, inden for en 7-årig
periode, er i strid med EU-reglerne.
almindelige regler. Skatteyderen
skal derfor opgøre sin indtægt af
virksomheden, som vedkommende
ville skulle gøre, såfremt virksom-
heden var forblevet i Danmark.
I forhold til argumentet om, at af-
dragsperioden på maksimalt 7 år
skulle være i strid med EU-retten,
henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og FSR.
Den foreslåede bestemmelse i kil-
deskattelovens § 10 omfatter alene
faste ejendomme, som har været
omfattet af dansk beskatningsret og
derefter er udgået af denne. Den
foreslåede bestemmelse er således
ikke i strid med Danmarks indgåe-
de dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster.
For så vidt angår aktiver, der allere-
de befinder sig i udlandet, så omfat-
ter den gældende regel i kildeskatte-
lovens § 10 om beskatning af gen-
vundne afskrivninger ikke kun af-
skrivningsberettigede aktiver, som
medbringes til udlandet ved fraflyt-
ningen. Den omfatter også aktiver,
der allerede befinder sig i udlandet
på tidspunktet for skatteyderens
fraflytning.
Både for så vidt angår ejendomme
og aktiver gælder det, at disse situa-
tioner er omfattet af bestemmelsen
i lovforslagets § 10, nr. 6 om hypo-
tetisk creditlempelse. Der henvises i
øvrigt til kommentarerne til FSR
for så vidt angår denne del.
I forhold til den foreslåede be-
stemmelse i kildeskattelovens § 10
anfører Landbrug og Fødevarer, at
beskrivelsen af exitbeskatning af
fast ejendom i udlandet er i strid
med Danmarks indgåede dobbelt-
beskatningsoverenskomster. Argu-
mentet er, at der ikke er tale om
fortjeneste ved salg af en ejendom
beliggende i Danmark. Tilsvarende
anføres for så vidt angår aktiver,
der i forvejen befinder sig i udlan-
det, og hvor beskatningsretten er
tillagt det pågældende land.
Landbrug og Fødevarer anfører vi-
dere, at termen ”virksomhedsskat-
Termen ”virksomhedsskatteord-
ning” er ændret til ”virksomheds-
Side 24 af 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436343_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
teordningen” bør ændres til ”virk-
somhedsordningen” i lovforslaget.
Endelig ønsker Landbrug og Føde-
varer en beskrivelse af, hvordan det
selvstændige regnskab i forhold til
virksomhedsopsparingen over akti-
verne skal udarbejdes.
ordning” i lovforslaget.
Virksomhederne skal efter de fore-
slåede regler opgøre regnskabet
over aktiverne efter de gældende
regler, som de skulle opgøre regn-
skabet efter, hvis de fortsat var om-
fattet af den danske virksomheds-
ordning.
SRF Skattefaglig For-
ening
Ingen bemærkninger.
Side 25 af 25