Tak for det.
Nu har vi jo i skatteordførerkredsen en vis erfaring i at behandle lovforslag på skatteområdet, der vedrører rigtig mange ting på én gang.
Alt godt fra havet plejer vi at kalde dem, og det kan man rolig sige at vi også har at gøre med her.
Der var måske andre ting, der kunne have været mere spændende at diskutere i dag end de enkelte elementer, men det kommer jeg tilbage til.
Jeg tror da, at hvis man har fulgt den debat, der har været på skatteområdet i løbet af ugen, ved man, at det måske havde været mere interessant at diskutere regeringens meget skiftende holdning til muligheden for at lave anonyme anmeldelser online.
Der er i hvert fald et regeringsmøde, jeg rigtig gerne ville have overværet, for først afskaffede man det, og nu genindfører man det, men det må vi nok diskutere på et andet tidspunkt.
Vi må tage det lovforslag, som ligger foran os.
Alt godt fra havet kan man kalde det, men der er en række præciseringer, lempelser og justeringer, som grundlæggende giver rigtig god mening.
Først og fremmest ændrer lovforslaget på reglerne om exitbeskatning for fysiske personer.
Det er altså den skat, man mødes med, når man forlader landet, hvis man har urealiserede gevinster.
Hidtil har reglerne været sådan, at man skulle afregne skatten fuldstændigt i det øjeblik, man forlod dansk skattepligt.
Der er så kommet en EU-dom, som siger, at de danske regler har været for rigide og været til hinder for den frie bevægelighed, og derfor ligger der et forslag om at lempe reglerne for, hvordan exitskatten skal betales.
I stedet for at den forfalder i ét hug, skal den fordeles over 7 år.
Fra Venstres side synes vi, det er fornuftigt, at der lempes, når der er rejst kritik af det, men jo også for at sikre, at de danske skatteregler ikke lægger hindringer i vejen for den frie bevægelighed.
Så det kan vi tilslutte os, og jeg kan faktisk afsløre allerede nu, at vi kan støtte forslagets øvrige mange dele.
Det gælder lempelser i rentefradragsbegrænsningsreglerne, justeringerne, som følger af ændringerne i moder- og datterselskabsdirektivet, så man sikrer sig, at der ikke opnås dobbelt ikkebeskatning.
Det er nok lige en kende for lempeligt.
Der skal selvfølgelig være klarhed over, at skatten bliver afregnet i det pågældende land, som har skattepligten, men så vi altså ikke har muligheden for, at man opnår dobbelt ikkebeskatning.
Så er der lempelser i anvendelsen af lagerprincippet ved valutakursændringer.
Det er et område, som for nogle har givet anledning til nogle problemer og asymmetri i skattelovgivningen.
Ved at lempe på reglerne rettes der op på en uhensigtsmæssighed, og der gives virksomhederne en mulighed for at agere på en hensigtsmæssig måde også skattemæssigt, uden at det giver dem problemer.
For fjernvarmeværkerne betyder forslaget, at de får mulighed for at udskille sideordnede aktiviteter i et datterselskab, så den skattefrihed, der er på kerneaktiviteten for fjernvarmeværkerne, ikke ændres af sideaktiviteter.
Det imødekommer også et ønske fra branchen, og det giver god mening, at den skattefrihed, som gælder, ikke anfægtes af eventuelle sideaktiviteter, så det, der er hovedaktiviteten, også lige pludselig bliver omfattet af skattepligt.
At det bliver klargjort, giver god mening.
Endelig vil jeg nævne reglerne vedrørende det, der hedder forpagterreglen, som også præciseres og lempes en smule.
Som der står i lovforslaget, er de blevet en kende for stramme og er ikke helt fulgt med tiden.
Jeg må også sige, at når man kigger på de høringssvar, der generelt er givet til lovforslaget, ser man, at der generelt er god opbakning.
En række af de indvendinger, der har været mod den konkrete udformning, bl.a.
mod forpagterreglen, er blevet imødekommet i forhold til det lovforslag, der er blevet sendt i høring.
Det er altid positivt, når høringssvar, der kommer med forslag til præciseringer og justeringer, imødekommes, så vi er sikre på, at den lovgivning, vi vedtager, også lever op til hensigten.
Jeg synes, det er rart at konstatere, at det også er blevet imødekommet.
Generelt må jeg sige at det er en blandet landhandel, men med en række fornuftige justeringer, præciseringer og lempelser, som giver god mening.
Derfor kan vi fra Venstres side støtte lovforslaget.