By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97
Offentligt
Dato:
12. februar 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 62 ad forslag til
lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om
tvungen administration af udlejningsejendomme og lov om byfornyelse og udvikling
af byer (Forenkling og modernisering af lejelovgivningen) (L 97). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Charlotte Dyremose (KF).
Spørgsmål nr. 62:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange danskere, man mener ikke har adgang til digital kommunikation,
og dermed har brug for at få udleveret en fysisk kopi af en ind- eller fraflytningsrapport ved selve
synet?
Svar:
Folketinget har vedtaget, at borgernes kontakt med det offentlige i stigende grad skal foregå på nettet.
De første områder blev digitale i 2012, og frem mod 2015 er der kommet flere områder til. Den nye
lovgivning om digital selvbetjening bidrager til regeringens mål om at frigøre offentlige ressourcer og
samtidig gøre det lettere for borgerne at betjene sig selv hos det offentlige.
1. november 2014 blev det lovpligtigt at kunne modtage Digital Post fra det offentlige. Denne dato
skete der derfor en automatisk tilmelding af alle over 15 år med dansk bopæl og CPR-nummer, som
ikke inden 1. november 2014 selv havde tilmeldt sig eller var blevet fritaget fra Digital Post.
Ifølge Danmarks Statistik havde 93 pct. af alle danske familier adgang til internet i hjemmet i 2014. 7
pct. af alle familier havde således ikke adgang til digital kommunikation i 2014.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spm. 32.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk