By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97 Bilag 11
Offentligt
Kære Mette Reissmann!
I forbindelse med By- og Boligudvalgets udvalgsbehandling af L97 vil vi fra IT-Branchens side gøre
opmærksom på et forhold i lovforslag, der forekommer ikke at være i overensstemmelse med regeringens
gode hensigter om overgang til digital kommunikation og med lovforslagets hensigter om manglende
formatkrav.
Krav om udlevering af tilstandsrapport i print ved indflytningssyn
En af ændringerne i lovforslaget er som bekendt, at der fremover kræves indflytningssyn, hvor lejlighedens
tilstand bliver gennemgået og dokumenteret ved indflytning.
Resultatet af synet er en rapport, der udfyldes under gennemgangen. Såfremt lejeren er til stede, skal
lejeren have rapporten udleveret på stedet, når man er færdig med at gennemgå lejligheden.
Med den bestemmelse gøres det i praksis umuligt at gennemføre synet papirløst og elektronisk.
Konsekvensen af bestemmelsen vil være, at der skal medbringes en printer til hvert syn.
En medarbejder laver ifølge vores oplysninger typisk 5-7 syn om dagen og hver gang skal en printeren altså
bæres op i lejlighederne, pakkes ud og eventuelt tilsluttes 230V. Printer skal være en af robust karakter, der
kan håndtere A4 print på flere sider.
Imidlertid findes der i dag på markedet digitale løsninger, hvor lejeren på en tablet kan se resultatet på
skærmen, kvitterer med en ”finger-underskrift” og rapporten derfra sendes på en mail til lejeren.
Spørgsmålet er således, hvorfor der i forbindelse med indflytningssyn, hvor lejere er til stede, stilles et
særligt formkrav der indebærer, at synsrapporten skal udleveres som fysisk dokument henset til, at digitale
løsninger fuldt kan opfylde det tilsigtede formål.
Håber, at du har mulighed for at tage dette spørgsmål med i den videre behandling selvom fristen for
spørgsmål så vidt jeg kan se er i morgen.
Med venlig hilsen
Mette Lundberg
Direktør, politik og kommunikation