Kirkeudvalget 2014-15 (1. samling)
L 96 Bilag 1
Offentligt
1436294_0001.png
Notat
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om
folkekirkens økonomi (Ophævelse af revisionsklausul)
Kirkeministeriet har den 13. oktober 2014 sendt forslag til lov om ændring af
lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi i høring med en frist til den 10.
november 2014.
Forslaget vedrører en ophævelse af en revisionsklausul i lov om ændring af lov
om folkekirkens økonomi. Revisionsklausulen pålægger ministeriet at fremsæt-
te et lovforslag om revision af lov om folkekirkens økonomi i relation til stifts-
rådene og deres kompetencer m.v. i folketingsåret 2014-15.
Lovforslaget er sendt i høring hos samtlige biskopper, stiftsøvrighederne,
stiftsrådene, alle menighedsråd, alle provstiudvalg, Landsforeningen af Menig-
hedsråd Danmarks Provsteforening og Den danske Præsteforening.
Vi høringsfristens udløb har ministeriet modtaget i alt 9 høringssvar. Et af sva-
rene er fælle fra henholdsvis biskop, stiftsråd og stiftsøvrighed, et anden er
fælles fra hhv. en biskop og en stiftsøvrighed, hvilket betyder, at i alt 12 har
kommenteret på forslaget.
Høringssvarene fordeler sig på følgende kategorier:
Biskopper: 3 høringssvar (fra hhv. biskoppen over Roskilde Stift, bi-
skoppen over Århus Stift og biskoppen over Viborg Stift)
Stiftsøvrigheder: 2 høringssvar (fra hhv. Stiftsøvrigheden i Roskilde
Stift og Stiftsøvrigheden i Viborg Stift)
Stifter: 1 høringssvar (Fyens Stift)
Stiftsrådene: 2 høringssvar (fra hhv. Roskilde Stiftsråd, og Viborg Stifts-
råd)
Provstiudvalg: 1 høringssvar (fra Vejle Provstiudvalg)
Foreninger: 3 høringssvar (fra hhv. Landsforeningen af Menighedsråd,
Danmarks Provsteforening og Den danske Præsteforening).
Dato: 10. november 2014
Dokument nr. 127876/14
Sagsbehandler
Christina Hyldgaard Jacobsen
Bemærkninger til forslaget om ophævelse af revisionsklausul
Fælles for alle høringssvarene er, at de ingen bemærkninger har eller tilslutter
sig forslaget.
Øvrige bemærkninger
Danmarks Provsteforening henviser dog supplerende til, at hvis der sker en
ændring af stiftsrådenes rolle og kompetencer, så kan det være nødvendigt på
ny at se på behovet for revision.
Dette kan ministeriet tilslutte sig.
Landsforeningen af Menighedsråd anfører, at de vil benytte lejligheden til at
minde om foreningens holdning til valgformen, når det gælder valg til provsti-
udvalg og stiftsråd. Til dette formål har Landsforeningen af Menighedsråd ved-
lagt deres brev af 23. september 2013 til ministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436294_0002.png
Notat
Følgende fremgår af Landsforeningens brev af 23. september 2013:
”Landsforeningen af Menighedsråd finder anledning til at be-
mærke den efter vores opfattelse alvorlige svækkelse af provsti-
udvalgenes demokratiske legitimitet, der er sket med afskaffel-
sen af stillere for kandidater til valget til provstiudvalg.
I disse dage afgøres det i de enkelte provstier, om der skal være
afstemningsvalg til provstivalg og stiftsråd. I Landsforeningen
kender vi i skrivende stund ikke antallet af afstemningsvalg, men
uanset antallet finder vi det ikke tilstrækkelig demokratisk, at de
kandidater, der vælges uden afstemning, selv udpeger en person-
lig stedfortræder.
Dette synspunkt har vi fremført i vores høringssvar af 17. juni
2013 til det udkast til bekendtgørelse om valg af medlemmer til
provstiudvalg og stiftsråd, som ministeriet sendte i høring den
16. maj 2013.
Vi skrev i høringssvaret: ”Landsforeningen ønsker at fastholde
kravet om stillere til valget til provstiudvalg og indføre et tilsva-
rende krav til valget til stiftsråd, og at disse kan udpege stedfor-
trædere som ved aftalevalg vedmenighedsrådsvalg. Derved bliver
procedurerne både ensartede og overkommelige.”
Landsforeningen kunne efterfølgende konstatere, at vores be-
mærkning ikke fik indflydelse på den endelige bekendtgørelse,
hvori det fastsættes, at der ikke længere kræves stillere til valg til
provstiudvalg, og at der ikke indføres stillere til stiftsrådsvalg.
Det beklager vi. I en tid med stor opmærksomhed på folkekirkens
styrelse finder vi det uheldigt, at den demokratiske legitimitet for
provstiudvalgene svækkes.
Landsforeningen opfordrer ministeren til at ændre reglerne in-
den næste valg til provstiudvalg og stiftsråd.”
Kirkeministeriet skal hertil indledningsvis – som Landsforeningen af Menig-
hedsråd også har understreget – bemærke, at dette ikke har umiddelbart sam-
menhæng med det fremsendte forslag, men derimod har tilknytning til mini-
steriets bekendtgørelse om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftsråd, jf.
bekendtgørelse nr. 839 af 28. juni 2013.
Kirkeministeriet skal i øvrigt henvise til ministerens besvarelse af 29. oktober
2013 af Landsforeningens henvendelse. Heraf fremgår bl.a. følgende:
”De nugældende regler for valget i 2013 opererer ikke med stille-
re, og det er således kandidaterne selv, der skal udpege deres
stedfortrædere i aftalevalgsituationer. Ved afstemningsvalg afgør
vælgerne, hvem der bliver valgt, og hvem der er stedfortræder.
Med lovændringen i 2012 (L 1250 af 18. december 2012) blev Je-
res ønske om at rykke tidspunktet for valg til provstiudvalg til et
år efter menighedsrådsvalget fulgt, hvilket betyder, at valget hol-
des samtidigt med valg til stiftsråd. I den forbindelse har det væ-
Side 2
Dokument nr. 127876/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436294_0003.png
Notat
ret naturligt at parallelisere reglerne for valg til provstiudvalg og
valg til stiftsråd, og gerne således at valgproceduren, trods dens
kompleksitet, forbliver så enkel som mulig. Ved valg til stiftsråd i
2009 blev der ikke brugt stillere. Baggrunden for, at der hverken
til valg til provstiudvalg eller valg til stiftsråd er krav om stillere
ved valget i 2013, skyldes ønsket om at forenkle valgprocessen
for menighedsrådsmedlemmerne.
Jeg har yderligere det synspunkt, at det ikke nødvendigvis er
mindre demokratisk, at en valgt kandidat peger på sin egen sted-
fortræder fremfor en gruppe af stillere.
Jeg vil gerne genoverveje Jeres opfordring til næste valg.”
Ministeriet kan fortsat henholde sig til dette svar.
Side 3
Dokument nr. 127876/14