Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 95
Offentligt
1494800_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2015-0037-0119
1475859
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i grænseområ-
der og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige
indrejse, ophold og arbejde) (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 28. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i græn-
seområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændin-
ges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95):
”Ministeren bedes kommentere Dansk Industri og Dansk Luft-
farts bekymringer, som står beskrevet i høringssvaret om
”økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet”?”
Svar:
Det fremgår af side 6-7 i den kommenterede høringsoversigt bl.a., at der i
høringsudkastet af lovforslaget var lagt op til, at Justitsministeriet kunne
fastsætte regler om politiets adgang til flyselskabernes bookingsystemer
vedrørende flyankomster fra andre Schengenlande.
Rigspolitiet oplyste – efter lovforslaget var sendt i høring – over for
Justitsministeriet, at man på baggrund af en nærmere analyse samt erfarin-
ger fra andre lande vurderede, at det i forbindelse med gennemførelsen af
lovforslaget ikke ville være nødvendigt for at opnå formålet med lov-
forslaget, at politiet opnår en
direkte
adgang til flyselskabernes bookingsy-
stemer og de oplysninger, der ligger her (såkaldte PNR-oplysninger). Iføl-
ge politiet vil det således – i forhold til en styrket kontrol i grænseområder
og lufthavne – kunne være tilstrækkeligt at indhente oplysninger svarende
til de oplysninger, som politiet i dag kan anvende til brug for kontrol ved
de
ydre
grænser, suppleret af en mulighed for i konkrete tilfælde at modta-
ge passageroplysninger fra toldmyndigheder.
På den baggrund indeholder det fremsatte lovforslag i § 1, nr. 2 (forslag til
bl.a. udlændingelovens § 38, stk. 8) en bestemmelse om, at der skabes ad-
gang for politiet til at modtage passageroplysninger fra toldmyndighederne
til brug for ind- og udrejsekontrol og kontrollen som nævnt i den foreslåe-
de § 38, stk. 6, i udlændingeloven (om styrket kontrol i forhold til bl.a.
personer, der er indrejst fra et andet Schengenland, og således er indrejst
ved at krydse de
indre
Schengen-grænser).
Det fremgår endvidere af side 12 i den kommenterede høringsoversigt, at
det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, er præciseret, at adgangen
til at anvende passageroplysninger omfatter oplysninger fra førere af luft-
fartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal befordre. Det drejer sig
bl.a. om oplysninger såsom navn, fødselsdato, nationalitet, rejselegitimati-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
on, stedet for passagerernes oprindelige ombordstigning, grænseover-
gangsstedet i Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs- og an-
komsttidspunkt.
Der er tale om oplysninger, som politiet allerede i dag har krav på at mod-
tage til brug for kontrol ved de
ydre
Schengen-grænser, jf. udlændingebe-
kendtgørelsens § 11, stk. 4, og § 12, stk. 9. Desuden er det i bemærknin-
gerne præciseret, at det forudsættes, at oplysningerne anvendes på et ikke-
systematisk grundlag.
Det fremsatte lovforslag indebærer således ikke, at politiet får adgang til
flyselskabernes bookingsystemer, eller at luftfartsselskabernes løbende
skal levere passageroplysninger om samtlige rejsende. Det er på den bag-
grund Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser har for erhvervslivet mv.
3