Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 95
Offentligt
1495537_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. februar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2015-0037-0119
1475837
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i grænseområ-
der og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige
indrejse, ophold og arbejde) (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 28. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i græn-
seområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændin-
ges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95):
”Ministeren bedes præcisere og uddybe, hvordan ministerens
nye bemyndigelser, som lovforslaget lægger op til, forventes
udmøntet?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 2.8.3 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, foreslås det at indsætte en bemyndigelse til justitsministeren i
udlændingelovens § 38, stk. 9, til at fastsætte nærmere regler om kontrol-
len svarende til reglerne i Nederlandene. Disse er nærmere beskrevet i pkt.
2.6.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Som det endvidere fremgår af pkt. 2.8.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, vil der i den forbindelse blive fastsat regler om intensiteten,
hyppigheden og selektiviteten af kontrollen med henblik på at sikre, at
kontroller sker i overensstemmelse med Schengen-reglerne. Reglerne vil
bl.a. fastsætte begrænsninger i kontroladgangen, herunder i forhold til dens
tidsmæssige og geografiske udstrækning. Begrænsningerne vil som i ne-
derlandsk ret kunne fraviges i tilfælde, hvor der foreligger en væsentlig
stigning i antallet af tilfælde af ulovligt ophold, eller hvor der inden for
kort tid kan forventes en sådan stigning. Reglerne vil desuden indeholde en
forpligtelse for personer, der udtages til kontrol, til at meddele politiet de
oplysninger, der er nødvendige til brug for kontrollens udførelse.
Det fremgår herudover, at der vil blive fastsat nærmere regler om politiets
adgang til passageroplysninger fra førere af luftfartøjer og skibsførere og
til at anvende oplysninger om køretøjer indsamlet ved brug af automatisk
nummerpladegenkendelsesteknologi (ANPG).
2.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2
(forslag til bl.a. udlændingelovens § 38, stk. 9), at de nærmere regler for
kontrollens udførelse vil blive fastsat af justitsministeren. Politiet vil dog
som hidtil i forbindelse med kontrollen som minimum kunne forlange, at
de kontrollerede personer meddeler politiet de oplysninger, der er nødven-
dige til brug for kontrollens udførelse. På samme måde som efter den nu-
værende udlændingelovs § 38, stk. 6, vil politiet endvidere kunne besigtige
et eventuelt køretøj, som de kontrollerede personer måtte være indrejst i.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De nærmere regler for adgangen til oplysninger til brug for kontrollen vil
for det første omfatte politiets adgang til selv at få oplysninger fra førere af
luftfartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal befordre. Det drejer
sig bl.a. om oplysninger såsom navn, fødselsdato, nationalitet, rejselegiti-
mation, stedet for passagerernes oprindelige ombordstigning, grænseover-
gangsstedet i Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs- og an-
komsttidspunkt. Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1, hvoraf bl.a. fremgår, at det forudsættes, at oplysningerne
som udgangspunkt skal slettes inden 24 timer efter passagererne er ind-
rejst.
Der vil desuden blive fastsat en regel om, at politiet til brug for udlændin-
gekontrol har adgang til oplysninger indhentet via ANPG efter de nærmere
retningslinjer, som generelt fastsættes herfor. Der henvises i den forbindel-
se til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende lovforsla-
get.
3