Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 95 Bilag 7
Offentligt
1503231_0001.png
Til lovforslag nr.
L 95
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. februar 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrkede kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse,
ophold og arbejde)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, og justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.
2 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december 2014 og var
til 1. behandling den 23. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. november
2014 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 49.
Den 17. december 2014 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål 2 og
ministerens svar her på er optrykt som bilag 2 til betænknin-
gen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF, KF og SIU) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af justitsministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget har efter 1. behandling
stillet en række spørgsmål angående ministerens beføjelser,
brug af nummerpladescannere og anvendelse af den infor-
mation, som ANPG’en giver, samt ministerens kommentarer
til Dansk Industris og Dansk Luftfarts bekymringer angåen-
de øgede økonomiske byrder. V kvitterer for svarene fra mi-
nisteren. Dog er der to forhold, som er værd at bemærke.
I forhold til spørgsmål nr. 2 svarer ministeren: »Det lig-
ger mig meget på sinde, at straffe, herunder bødestraffe,
håndhæves. Jeg vil bede mine embedsmænd overveje, om
inddrivelsen af bøder for ulovlig indrejse, ophold og arbejde
kan sikres endnu bedre i praksis.« V har bedt om at få svaret
på spørgsmål 2 optrykt som bilag til betænkningen, ligesom
V vil holde ministeren op på ministerens svar.
Derudover har V bemærkninger i forhold til ministerens
svar på spørgsmål nr. 13. Her skriver ministeren i sit svar:
»Som det fremgår af notatet, er det Rigspolitiets vurdering,
at skitsen overholder persondataloven og således ikke kræ-
ver lovændringer. Det er nu op til Datatilsynet, som er den
uafhængige tilsynsmyndighed i forhold til persondataloven,
at tage stilling hertil.« Det undrer V, at Justitsministeriet ik-
ke har ventet med at sende lovforslaget til Folketinget, da
der mangler afklaring i forhold til brug af ANPG’en og
overholdelse af persondataloven. V havde principielt gerne
set, at der forelå en afklaring fra Datatilsynet, inden lovfor-
slaget var blevet fremsat i Folketingssalen, hvormed de vide
myndighedsbeføjelser til ministeren kunne være indskræn-
ket betydeligt.
Sluttelig mener V dog, at der i lovforslaget er tale om
stramninger af udlændingeloven, og V ser flere positive tak-
ter i forhold til forhøjelse af strafudmåling til personer, der
bryder deres forbud mod indrejse, ophold og arbejde, og V
kan derfor tilslutte sig lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerken-
der, at der i et EU uden grænser må mere intelligent grænse-
kontrol til. SF hilser det derfor velkommen, at Danmark
fremover kan lave tilpasset grænsekontrol, at man tager
AX017116
L 95 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. februar 2015
1503231_0002.png
2
nummerpladescannere i brug, og at det er muligt målrettet at
indhente PNR-oplysninger.
SF stemmer for lovforslaget, men mener, at det er util-
fredsstillende, at ministeren ikke har fremlagt en klar model
for, hvordan ANPG-systemet præcist skal udformes. SF fin-
der det problematisk, at ministeren, på trods af at lovforsla-
get snarest skal sættes i værk, ikke har gjort udvalget be-
kendt med basale elementer i udformningen af ANPG-mo-
dellen, og at disse udformes senere af ministeren selv. SF
vender sig mod masseovervågning af danskere, men finder,
at nummerpladescanning er et glimrende middel til at gå ef-
ter kriminelle, og at det bør anvendes målrettet dertil. SF no-
terer sig, at ordningen udformes i samarbejde med Datatilsy-
net, hvilket er positivt for retssikkerheden.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener princi-
pielt, at Danmark skal have en effektiv told- og grænsekon-
trol ved landets grænser, og støtter derfor ethvert initiativ,
der går i den retning.
Danmark har siden den 25. marts 2001 deltaget fuldt ud i
Schengensamarbejdet, der desværre afskaffede grænsekon-
trollen ved de indre grænser mellem Schengenlandene. De
kontroltiltag, der fulgte af Schengensamarbejdet, har vist sig
at være helt utilstrækkelige og uden reel virkning i forhold
til at kunne dæmme op for illegal indvandring og indsmug-
ling af narkotika og våben, forhindre udviste udlændinge i at
indrejse i Danmark igen m.m.
Den daværende VK-regering, Dansk Folkeparti og Kri-
stendemokraterne erkendte den manglende kontrol, gjorde
noget ved problemet og indgik derfor den 11. maj 2011 en
politisk aftale om permanent toldkontrol i Danmark (styrket
grænsekontrol).
Det fremgik bl.a. af aftalen, at grænsen mellem Danmark
og Tyskland skulle »… bemandes med toldere, der har ad-
gang til nyt it-udstyr, der kan scanne personer og køretøjer
ved indrejse fra Tyskland til Danmark.«
Imidlertid valgte den nytiltrådte S-R-SF-regering i efter-
året 2011 helt uforståeligt at skrotte aftalen om permanent
toldkontrol i Danmark som en af regeringens første handlin-
ger.
Konsekvenserne af den manglende grænsekontrol, den
vedvarende kritik heraf og de dårlige meningsmålinger for
regeringen er dog alligevel blevet for meget for den sidden-
de S-R-regering. Derfor bebudede statsminister Helle Thor-
ning-Schmidt ved Folketingets åbning i oktober 2014 tiltag i
retning af styrket grænsekontrol. Disse tiltag – bl.a. brug af
automatisk nummerpladegenkendelsesteknologi – er nu om-
sat i dette lovforslag, som blev fremsat af justitsministeren i
december 2014.
DF støtter alle de i lovforslaget fremsatte initiativer. Det
gør vi, fordi nogle af disse initiativer er gengangere fra afta-
len fra maj 2011. Bedre sent end aldrig, at de kommer på
bordet igen. Dog må DF undre sig over, at der ikke følger
penge med forslaget. DF tror ikke på, at lovforslaget over-
hovedet får den ønskede virkning i forhold til, at der virkelig
dæmmes op for den grænseoverskridende kriminalitet og
menneskesmugling, når der ikke afsættes ekstra penge.
DF havde derudover gerne set, at aftalen fra 2011 om
permanent toldkontrol i Danmark ligeledes var blevet imple-
menteret og gennemført. Det ville have givet Danmark en
ordentlig og effektiv told- og grænsekontrol, som der er
brug for, og som befolkningen efterlyser.
DF har derfor anmodet om juridisk assistance til udarbej-
delse af et ændringsforslag til lovforslaget, der betyder, at
aftalen om permanent toldkontrol i Danmark implementeres
som en naturlig del af loven. Dermed ville Folketingets par-
tier få lejlighed til at stemme om et forslag, der efter DF’s
opfattelse ville forbedre grænsekontrollen, og som Venstre
og Det Konservative Folkeparti støttede i 2011.
Det har imidlertid vist sig umuligt at få juridisk assistan-
ce til udformning af et sådant ændringsforslag fra Justitsmi-
nisteriet, som Retsudvalget har bedt om assistancen fra.
Den manglende assistance kan efter DF’s opfattelse skyl-
des to ting: Enten en politisk motiveret modvilje mod at yde
Folketingets partier assistance eller en mangel på evne og
kompetence i ministeriet.
Det er svært for DF at tro, at modviljen skulle have bag-
grund i en generel politisk motiveret modvilje mod at yde
Folketingets partier assistance, og DF kan ikke tro, at den
manglende assistance har at gøre med, at anmodningen
kommer fra DF. Det ville i realiteten betyde, at den udøven-
de magt lægger forhindringer i vejen for den lovgivende
magt.
DF forstår ikke Justitsministeriets vanskeligheder og har
derfor selv udarbejdet et ændringsforslag, der opfylder øn-
sket om at implementere aftalen om permanent toldkontrol i
Danmark som en del af lovforslaget. DF har fået hjælp til
udarbejdelse af et ændringsforslag fra Folketingets Lovse-
kretariat, hvilket DF er meget glad for. Det afgørende for
DF er, at man i Danmark skal have en så god grænse- og
toldkontrol som mulig. Det skylder vi Danmark og dansker-
ne.
Tilbage står spørgsmålet om, hvorfor Justitsministeriet
ikke vil eller måske slet ikke kan hjælpe med til at udforme
det ønskede ændringsforslag. Tilbage står også, at Justitsmi-
nisteriet forhindrer, at ændringsforslaget er blevet udarbej-
det. Hvori vanskelighederne skulle bestå, er uoplyst, men
den manglende assistance er med til at trække Folketingets
lovgivningsarbejde unødigt i langdrag og forhale arbejdet.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det af ministeren stillede ændringsforslag og
imod det af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter ikke lovfor-
slaget. EL er enig i intentionen om øget kontrol ved grænse-
rne som et redskab til at forhindre og efterforske grænseo-
verskridende kriminalitet. EL støtter derfor den del af forsla-
get, der giver mulighed for øget kontrol med køretøjer i
grænseområder. Lovforslaget indeholder dog også to be-
myndigelsesbestemmelser om henholdsvis politiets adgang
til passageroplysninger og implementering af såkaldte
ANPG-systemer, som giver politiet mulighed for at overvå-
ge, registrere og gemme nummerplader og position m.v. på
biler, der tilhører personer, som ikke er mistænkt for krimi-
nalitet. Det handler altså ikke kun om at tjekke, om en bil
L 95 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. februar 2015
1503231_0003.png
3
f.eks. er efterlyst, men også om at gemme registreringer af
almindelige borgeres færden. Disse to tiltag er både meget
indgribende, for så vidt angår borgernes grundlæggende fri-
hedsrettigheder og samtidig ikke klart defineret i lovforsla-
get. Lovforslaget overlader derimod den nærmere udform-
ning til ministeren. Det finder EL stærkt problematisk, fordi
det dermed ikke er klart, hvor stort et indgreb i borgernes
frihedsrettigheder lovforslaget reelt indebærer.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 38, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Justitsministeren bemyndiges endvidere til at fastsætte
regler om etablering af foranstaltninger med henblik på at
forhindre ulovlig indrejse.««
[Øgede foranstaltninger med henblik på at forhindre ulovlig
indrejse]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
2)
Datoen »den 1. marts 2015« ændres til: »den 1. april
2015«.
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at justitsministeren bemyn-
diges til at fastsætte regler om etablering af foranstaltninger
med henblik på at forhindre ulovlig indrejse.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres lovens ikrafttrædelsestids-
punkt til den 1. april 2015.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Søren Pind (V)
Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)
Christian Langballe (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
L 95 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. februar 2015
1503231_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilke passageroplysninger politiet selv får adgang til at
indhente uden retskendelse, og som ikke modtages fra toldmyndighe-
derne, hvor lang tid oplysningerne må opbevares, hvordan de skal op-
bevares, hvad oplysningerne må bruges til, og hvem de må deles med,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man sikrer, at bøderne ved overtrædelse af ulovlig
indrejse, ophold og arbejde inddrives, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministerens nye bemyndigelser, som lovforslaget
lægger op til, forventes udmøntet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved »anonymiseret trafikdata« i forbindelse
med brug af nummerpladescannere, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at personoplysningerne fra
nummerpladescannerne anvendes inden for rammerne af persondata-
loven, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke oplysninger der kan indhentes ved nummerplade-
scannere, der må opbevares, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, til hvilket formål oplysninger, som kan indhentes ved num-
merpladescannere, må anvendes, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor lang tid oplysningerne, som kan indhentes ved num-
merpladescannere, må opbevares, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til Dansk Industris og Dansk Luft-
farts høringssvar, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om eksempler på forseelser, som kan blive opdaget af myndig-
heder i forbindelse med nummerpladescannere, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om mulighed for at anvende nummerpladescannere til efterlys-
ninger af personer, som ikke er fremmødt i en retssag, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 95 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. februar 2015
1503231_0005.png
5
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om oversendelse af rapport, der ligger til grund for anbefalinger-
ne i lovforslaget om bl.a. nummerpladescannere, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af alle akter på modellen om intelligent græn-
sekontrol (ANPG), til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ordningen alene vil indeholde scannere på grænsen, eller vil
disse også blive opsat på veje og broer, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan politiets adgang til scannere vil være – direkte eller
via kendelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken begrænsning der vil blive, ift. hvilke kriminalitets-
former man kan bruge scannere til at bekæmpe, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for forskelle mellem nummerpladescannerord-
ningen og indhentelse af mastedata – både med hensyn til kriterier og
anvendelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt indsamlede oplysninger fra nummerpladescannere
også skal kunne bruges i straffesager med en strafferamme på under
18 måneder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af notat udarbejdet af Rigspolitiet angående
brug af nummerpladescannere, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, hvorved den davæ-
rende regerings, Dansk Folkepartis og Kristendemokraternes aftale om
en permanent told- og grænsekontrol fra 2011 gennemføres, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, hvorved den daværende
regerings, Dansk Folkepartis og Kristendemokraternes aftale om en
permanent told- og grænsekontrol fra 2011 gennemføres, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om forskellen mellem det danske PNR-forslag og det, ministe-
ren lægger op til i lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
L 95 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. februar 2015
1503231_0006.png
6
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan man sikrer, at bøderne ved overtrædelse af ulovlig indrejse, op-
hold og arbejde inddrives?
Svar:
1. Nedenfor gennemgås de danske regler om inddrivelse af de bøder, som spørgsmålet vedrører. Der
henvises i øvrigt til besvarelsen af 3. september 2014 af spørgsmål nr. 1390 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Der er i bekendtgørelse nr. 1545 af 16. december 2013 om opkrævning af visse bøder, konfiskationsbe-
løb og sagsomkostninger mv. samt afgørelse om udståelse af forvandlingsstraf for bøde (bødebekendtgø-
relsen) fastsat nærmere regler om opkrævning af bøder.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, at den finder anvendelse bl.a. på idømte, vedtagne eller pålagte bø-
der, som det efter lovgivningen påhviler politiet at opkræve. Det drejer sig f.eks. om bøder for ulovlig
indrejse, ophold og arbejde.
Opkrævningen sker ved, at politiet skriftligt opfordrer skyldneren til inden 20 dage at indbetale beløbet
til politiet, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 3. Efter bekendtgørelsens § 4 kan politiet pr. kulance give tilla-
delse til kortvarig henstand med betalingen, eller at det skyldige beløb betales i afdrag ved en vis kortere-
varende betalingsordning.
Hvis betalingsfristen er overskredet og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er gennemført, overdrages
fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden (SKAT), som forestår opkrævning og inddrivelse af for-
dringer til det offentlige, jf. reglerne herom i inddrivelsesloven. Det er en forudsætning for oversendelse
til restanceinddrivelsesmyndigheden, at politiet forinden skriftligt har anmodet skyldneren om inden 10
dage at indbetale det skyldige beløb eller afdrag, og skyldneren ikke har efterkommet dette.
2. Som det fremgår af Justitsministeriets arbejdsgrupperapport om den politimæssige kontrol i grænse-
områder og lufthavne mv. med henblik på bekæmpelse af illegal indvandring og tilrejsende kriminelle,
afgøres sager om ulovligt ophold i praksis ofte med betaling af et mindre beløb end den gældende bøde-
takst, når den pågældende ikke umiddelbart har midler til at betale den fulde bøde, jf. rapportens side 21.
Der henvises om rapporten til spørgsmål nr. 12 vedrørende lovforslaget (L 95).
Det ligger mig meget på sinde, at straffe, herunder bødestraffe, håndhæves. Jeg vil bede mine embeds-
mænd overveje, om inddrivelsen af bøder for ulovlig indrejse, ophold og arbejde kan sikres endnu bedre i
praksis.