Tak for kommentarerne, der er kommet.
Jeg forstår sådan set godt, at Folketinget også i detaljer har behov for at diskutere forslaget her, for det er klart, at når vi giver nye beføjelser og udvider rækkevidden af myndighedernes arbejde, skal det rejse en nødvendig debat.
Jeg vil også gerne gøre det meget klart, at som landets justitsminister vil jeg gerne vide mere om, hvad der sker ved vores grænser.
Jeg vil gerne have, at vores myndigheder har flere muskler til at kunne klare den opgave.
Det hænger jo ganske enkelt sammen med, at stadig mere af den kriminalitet, vi ser i Danmark, kommer ind via grænserne.
Kriminaliteten er i dag grænseoverskridende i al væsentlighed.
Aktuelle udfordringer i form af terror, men også mange andre meget alvorlige kriminalitetsformer som illegal indvandring, menneskesmugling, menneskehandel, indsmugling af narko, våben og en række andre alvorlige kriminalitetsformer krydser vores grænser, og derfor bliver vi nødt til at have bedre styr på, hvad der sker ved vores grænseovergange.
Man kan sige, at forslaget, vi behandler her, jo først og fremmest er et spørgsmål om, at vi fra myndighedsside gerne vil bekæmpe ulovlig indvandring og den kriminalitet, der er tilknyttet.
Jeg tror på, at det er intelligent, målrettet, analysebaseret grænsekontrol, der skal til.
For selv hvis man måtte ønske sig tilbage til de gode gamle dage, hvor der stod en og verfede biler ind til siden, så var det mig bekendt ikke alle biler, der blev bedt om at køre ind til siden.
Der er mange rejsende ind og ud af Danmark både ved den helt fysiske, åbenlyse grænse mellem Danmark og Tyskland, men også via Kastrup Lufthavn.
Jeg besøgte lufthavnen i går, talte med vores politifolk derude.
Vi taler lige nu om ca.
25 millioner indrejsende.
Det vil ikke kunne lade sig gøre at kontrollere hver enkelt af dem, i hvert fald ikke, hvis vi vil bruge vores politiressourcer så klogt som muligt.
Derfor vil det jo være at stikke danskerne blår i øjnene, hvis man siger, at vi vil kunne kontrollere hver enkelt indrejsende til Danmark.
Vi skal gøre noget andet.
Vi skal med ny teknologi og med et bagvedliggende analyseapparat vide, hvor kontrollen skal sættes ind.
Det er derfor, vi gerne vil bruge nummerpladescannerne; det er derfor, vi gerne, som den socialdemokratiske ordfører var inde på tidligere, vil bruge passcannere i Københavns Lufthavn.
Det er fuldstændig rigtigt, at det, der er hele tanken med det, jo er, at de mange mennesker, der rejser ind og i øvrigt ud af Danmark alene med det formål at komme på arbejde eller på ferie, hurtigt skal igennem paskontrollen, for at vi så kan frigøre også politiressourcer til den rigtig væsentlige paskontrol, nemlig der, hvor der er mistanke om dokumentfalsk, hvor der er mistanke om, at det ikke er den rigtige person, der bærer passet, eller hvor der kan være rejsemønstre, der ser mistænkelige ud, eller hvor vi ved, at der kan være menneskesmuglingsruter.
Det er det, der er hele tanken med det her.
Dermed lægger forslaget jo også op til, at politiet får både nye og effektive redskaber.
Engang imellem kan man jo godt blive rundtosset, også som justitsminister, for Venstre har i offentligheden sagt, at der ikke er noget nyt i forslaget her, og andre partier siger, at der er så meget nyt, at de ikke vil stemme for det.
Det er endda partier inden for samme politiske blok, så måske man også lige skulle tale sammen internt om, hvordan lovforslaget her skal forstås.
Jeg tror såmænd nok, at det er hr.
Simon Emil Ammitzbøll, der har ret, nemlig i at der er nye ting i forslaget her.
Vi kan så selvfølgelig være uenige om, om det er den rigtige vej at gå eller ej.
Med alt det her siger jeg jo også, at i respekt for Schengensamarbejdet og de både muligheder og begrænsninger, det giver, er der behov for at nytænke vores udlændingekontrol, og det er det arbejde, som vi gerne vil i gang med.
Det er helt rigtigt, som flere har været inde på, at der er behov for at få fastsat nogle mere detaljerede regler i forhold til lovforslaget, der ligger her, og det kræver selvfølgelig, at justitsministeren holder tungen lige i munden.
Det evner i hvert fald den justitsminister, der er nu.
Det kan jeg godt give tilsagn om.
Jeg har også ved flere lejligheder sagt, at jeg selvfølgelig vender tilbage til Folketinget, for det er en relevant diskussion for Folketingets partier.
For nu at blive helt konkret har jeg sagt, at når de overvejelser, der lige nu pågår mellem Datatilsynet og Rigspolitiet, er tilendebragt, vil jeg selvfølgelig vende tilbage til Folketinget.
Nogle af de regler, der fortsat skal fastsættes nærmere, er om, hvor ofte kontrollerne skal og kan finde sted, hyppigheden, og hvad det er for en geografisk udstrækning, hvor de må foretages.
Der kigger vi selvfølgelig ikke mindst til Holland, som har gode erfaringer allerede i dag.
Endelig er der spørgsmålet, som er rejst af Enhedslistens ordfører, om politiets selvstændige adgang til passageroplysninger, hvilket betyder, at politiet på et ikkesystematisk grundlag får adgang til oplysninger om bl.a.
passagerers navne, fødselsdage, nationaliteter og visse oplysninger om flyafgange.
Det er måske også vigtigt der at få sagt, at tidligere har politiet kun kunnet få sådanne oplysninger om flyankomster uden for Schengenområdet, og nu udvider vi det så til også at gælde inden for Schengenområdet.
Så det er ikke et nyt regime som sådan.
Det er en udvidelse af, hvilke passagerers oplysninger politiet kan få adgang til.
Jeg er altid optaget af, at vi finder den rette balance mellem myndighedernes evner, muligheder og kapacitet til at kunne imødegå, forebygge og bekæmpe kriminalitet og terror på den ene side og på den anden side det, der optager mange her, nemlig vores personlige frihed og retssikkerhed i det hele taget.
Jeg vil altså sige, at når det handler om adgang til passageroplysninger, er jeg ikke bekymret.
Det hænger jo ganske enkelt sammen med det faktum, at oplysningerne findes.
Flyselskaberne, rejsebureauerne og andre aktører ved jo, hvem det er, der flyver i flyene, hvornår de ankommer til Danmark, hvor de er rejst fra, hvor de måtte have gjort ophold undervejs i deres rejse.
Det er jo oplysninger, der findes.
Det, vi har behov for i Danmark, er det, vi diskuterer i dag.
Jeg vil gerne have, at de danske myndigheder har adgang til de oplysninger, også inden for Schengenområdet.
Og det hænger jo sammen med det, som hr.
Christian Langballe sådan set meget korrekt påpeger, nemlig at der ikke er nogen europæiske politikere, der med respekt for sig selv kan påstå, at alle Schengenområdets ydergrænser står fuldstændig, som de skal.
Det er jo også derfor, vi gerne vil have en ordentlig kontrol af de ydre grænser i Kastrup Lufthavn.
Der har vi et særligt ansvar, som vi skal leve op til .
Men der er jo ikke nogen i dag, der kan garantere, at alle, der rejser inden for Schengenområdet, er her på et lovligt grundlag.
Derfor bliver vi også nødt til at skærpe indsatsen inden for Schengenområdets grænser, og det er altså noget af det, vi gerne vil opnå med forslaget her.
Så vil jeg sige om det her forslag, og det kommer også til at gælde i andre sammenhænge:
Jeg kommer ikke til på noget tidspunkt og i henhold til nogen lovgivning at påstå, at noget ikke er vidtgående, hvis det er det.
Vi har netop førstebehandlet et lovforslag her i Folketingssalen om at kunne fratage folk passet på grundlag af en formodning om udrejse som hellig kriger til Syrien.
Det er et meget vidtgående forslag, og der er også her tale om nye beføjelser til myndighederne.
Derfor skal vi selvfølgelig tænke os godt om.
Det har vi gjort.
Hvad angår den videre udmøntning, vil vi selvfølgelig gøre det på helt tilsvarende vis, og hvad angår interessen for de automatiske nummerpladescannere, som jeg fuldt ud forstår, vender jeg altså også tilbage til Folketinget.