Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94
Offentligt
1492887_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01440
Den 3. februar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 28. januar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 45 til L 94, forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse (Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et
Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer og indførsel af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af
naturbeskyttelsesloven m.v.) . Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Villum
Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 45 (L 94)
Finder ministeren, at det er rimeligt at påføre lodsejere så store økonomiske
konsekvenser, som der lægges op til med forbuddet mod gødskning og sprøjtning
på arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, på baggrund af en vejledende
registrering?
Svar
Med hensyn til spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser kan jeg henvise til
svaret på spørgsmål nr. 93 (alm del) bilag 1, hvoraf fremgår, at ca. 81 % vil lide et
tab på op til 7.500 kr. årligt på bedriftsniveau. Er der lodsejere, der bliver ramt så
atypisk hårdt, at der er tale om ekspropriation, vil der blive meddelt dispensation
eller udbetalt erstatning.
Om § 3-registreringen kan jeg oplyse, at Naturstyrelsen netop har foretaget en
landsdækkende opdatering efter ensartede retningslinjer af den vejledende § 3-
registrering. Opdateringen er baseret på luftfototolkning og besigtigelser i de
tilfælde, hvor der er uoverensstemmelse mellem den tidligere registrering og
nyeste luftfoto. Den vejledende § 3-registrering er tilgængelig på Danmarks
Miljøportal, hvor borgere og myndigheder kan orientere sig om, hvor der er § 3-
beskyttet natur. Det vil fortsat være muligt for områder at vokse ind og ud af
beskyttelsen, og det er kommunernes opgave at vedligeholde den vejledende § 3-
registrering. Miljøministeriet og KL har indgået aftale om, at kommunerne skal
foretage en gennemgang og opdatering af § 3-registreringen inden for 10-årige
intervaller. Opdateringen vil blive baseret på såvel gennemgang af luftfoto som
feltregistreringer i fornødent omfang.
Hvis et areal opfylder lovens og lovbemærkningernes definition af naturtyperne, er
arealet umiddelbart beskyttet efter § 3. Som følge heraf vil arealer, hvor de rette
forudsætninger, f.eks. jordbund, plantevækst evt. kombineret med ekstensiv eller
ingen landbrugsmæssig drift, er til stede, over en årrække kunne udvikle sig, så de
bliver omfattet af § 3-beskyttelsen.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tilknyttet en
forespørgselsordning
til naturbeskyttelseslovens § 3, hvorefter
en ejer/bruger kan få kommunens tilkendegivelse af, om et areal er beskyttet efter
§ 3. Der er ikke tale om en afgørelse efter naturbeskyttelsesloven, og der er derfor
ikke klageadgang for de, der normalt er klageberettigede i naturbeskyttelsesloven
(grønne organisationer mv.). Ejere og brugere kan dog efter Natur- og
Miljøklagenævnets praksis få prøvet kommunens vurdering af, at et areal er
omfattet af § 3.
I forbindelse med en konkret vurdering af et areals § 3-status, vil
kommunalbestyrelsen efter omstændighederne kunne foretage besigtigelse.
Jeg mener derfor, at der er tale om et fuldt forsvarligt grundlag at indføre et forbud
på.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2