Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01440
Den 28. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 20. januar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 12 til L 94, forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse (Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et
Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer og indførsel af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af
naturbeskyttelsesloven m.v.). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 12 (L 94)
I forlængelse af svar på spørgsmål MIU alm. del 138, 139 og 140 af d. 23. december
2014, bedes ministeren uddybe sin besvarelse samt besvare spørgsmålet om,
hvornår der vil være tale om ”atypisk hårdt ramte” bedrifter.
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af MIU spørgsmål nr. 138 (alm. del) er det ikke
muligt på forhånd at give et præcist svar på, hvornår en bedrift er atypisk hårdt
ramt, fordi dette som følge af Grundlovens § 73 og den praksis, der har udviklet sig
om denne bestemmelse, beror på en konkret vurdering af en række faktorer.
Med henblik på at få uddybet dette spørgsmål har Naturstyrelsen indhentet en
supplerende udtalelse fra Kammeradvokaten om, hvilke omstændigheder der
særligt må indgå i en samlet vurdering af forbuddets virkning for en konkret
bedrift. Kammeradvokaten har oplyst følgende om, hvad der navnlig må indgå i en
sådan vurdering:
”Det samlede areal (antal hektar), der ikke længere må gødskes eller sprøjtes samt
de dokumenterede afledte virkninger heraf på den resterende markdrift samt de
økonomiske virkninger for den berørte besætnings indtjeningsmuligheder - f.eks.
som følge af reduktion i udbytte og kvalitet og lavere ydelse i en tilhørende
besætning. Andre faktorer kan dog tillige have betydning, herunder om bedriften
må omstille sig fra en særlig og veletableret driftsform eller anden anvendelse. Det
må også indgå, om bedriften har mulighed for at imødegå virkningerne ved at
omstille sig inden for overgangsperioden, og om virkningerne er uforholdsmæssigt
mere intensive end den almindelige gennemsnitlige påvirkning som må tåles.
Hvis forbuddet i en konkret sag findes at gribe ind i bedriften på en måde, hvor det
er godtgjort, at en rimelig økonomisk udnyttelse af bedriften (i landbrugsmæssig
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk