Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 16
Offentligt
1493564_0001.png
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 0. februar 2015
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om naturbeskyttelse
(Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på §
3-beskyttede arealer og indførelse af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af naturbeskyttelsesloven m.v.)
[af miljøministeren (Kirsten Brosbøl)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. december 2014 og var
til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 27. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2013-14),
MIU alm. del – bilag 26. Den 16. december 2014 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Naturfredningsforening,
Landbrug & Fødevarer,
Sønderjysk Landboforening,
Hans Otto Sørensen, Skærbæk og
Vesthimmerlands Kommune.
Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Danmarks Naturfredningsforening,
Landbrug & Fødevarer,
Sønderjysk Landboforening,
Hans Otto Sørensen, Skærbæk og
Vesthimmerlands Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til miljøministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen. ]
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljøministeren,
tiltrådt af < >:
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0002.png
2
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
§ 5 a, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
»Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og
sommerhusområderne i kystområderne, fremgår af kortbila-
get til loven. I kystnærhedszonen gælder bestemmelserne i §
5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11 e, stk. 1, nr. 9, og stk. 2, § 11
f, § 16, stk. 3, § 29 og § 35, stk. 3«.«
02.
§ 5 a, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og
sommerhusområderne i kystområderne, fremgår af kortbila-
get til loven. I kystnærhedszonen gælder bestemmelserne i §
5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11 e, stk. 1, nr. 10, og stk. 2, § 11
f, § 16, stk. 3, § 29 og § 35, stk. 3«.«
03.
I
§ 11, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 11 a,« til: »§ 11 a, stk.
1,««
[]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I § 11 a
indsættes som stk. 2-5:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af ek-
sisterende og potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr. 13, an-
vende Digitale Naturkort.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal udpege eksisterende
Natura 2000-områder på land til at indgå i Grønt Danmarks-
kort. Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af øvrige
eksisterende og potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr. 13,
anvende følgende kriterier i prioriteret rækkefølge: 1) Eksi-
sterende værdifulde naturområder udenfor Natura 2000-om-
råderne. 2) Nye naturområder, som kan udvide eller skabe
sammenhæng mellem eksisterende værdifulde naturområ-
der, herunder i tilknytning til og mellem Natura 2000- områ-
der. 3) Naturområder, som samtidig bidrager til andre for-
mål, herunder klimatilpasning og klimaforebyggelse, et bed-
re vandmiljø eller rekreation.
Stk. 4.
Ved udpegningen af eksisterende og potentielle na-
turområder, jf. stk. 1, nr. 13, skal kommunalbestyrelsen sik-
re sammenhæng med nabokommuners udpegning af eksi-
sterende og potentielle naturområder.
Stk. 5.
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om etable-
ring af lokale naturråd til at bistå kommunerne med udpeg-
ning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort, her-
under regler om antal af lokale naturråd og deres sammen-
sætning og opgaver.««
[Nyaffattelse af lovforslagets nr. 2 (§ 11 a, stk. 2-4) i sam-
menhæng med ny bemyndigelsesbestemmelse i stk. 5 om
etablering af lokale naturråd i f.m. udpegning af Grønt Dan-
markskort]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 11 b, stk. 2,
ændres »§ 11 a,« til: »§ 11 a, stk. 1« og
»§ 11 a, nr. 9.« ændres til: »§ 11 a, stk. 1, nr. 9.««
[Konsekvens af lovforslagets nr. 2]
4)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 11 e, stk. 1,
affattes således:
»Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for
planens forudsætninger, herunder om
1)
den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse,
2)
hvordan kommuneplanen forholder sig til den regio-
nale udviklingsplan, jf. § 10 a, samt den vedtagne
strategi for udviklingen, jf. § 23 a,
3)
grundlaget for udpegning af eksisterende og potentiel-
le naturområder, som skal indgå i Grønt Danmarks-
kort, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 13.
4)
beskyttede områder efter anden lovgivning og eventu-
elle arealreservationer efter sektorlove eller projekter-
ings- og anlægslove,
5)
de i vandplanen og Natura 2000-planen, jf. lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), og de i
Natura 2000-skovplanen, jf. kapitel 4 i lov om skove,
fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlæg-
ningen af arealanvendelsen inden for kommunepla-
nens geografiske område,
6)
handleplaner for kommunens realisering af vandpla-
nen og Natura 2000-planen efter §§ 31 a og 46 a i lov
om miljømål m.v. for vandforekomster og internatio-
nale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven),
7)
kommuneplanens sammenhæng med den kommunale
risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og sø-
er og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring
for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele
af søterritoriet,
8)
de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer, fastsatte
bestemmelser, der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommunens geografiske
område,
9)
den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen og de
tilgrænsende vandområder,
10) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplan-
lægningen i nabokommunerne og
11) kommuneplanens sammenhæng med den statslige tra-
fikplan og trafikselskabernes trafikplan for offentlig
service.««
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 11 e, stk. 1,
affattes således:
»Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for
planens forudsætninger, herunder om
1)
den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse,
2)
hvordan kommuneplanen forholder sig til den regio-
nale udviklingsplan, jf. § 10 a, samt den vedtagne
strategi for udviklingen, jf. § 23 a,
3)
grundlaget for udpegning af eksisterende og potentiel-
le naturområder, som skal indgå i Grønt Danmarks-
kort, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0003.png
3
beskyttede områder efter anden lovgivning og eventu-
elle arealreservationer efter sektorlove eller projekter-
ings- og anlægslove,
5)
regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov
om vandplanlægning,
6)
de i Natura 2000-planen, jf. lov om miljømål m.v. for
internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålslo-
ven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf. kapitel 4 i
lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante
for planlægningen af arealanvendelsen inden for kom-
muneplanens geografiske område,
7)
handleplaner for kommunens realisering af Natura
2000-planen efter § 46 a i lov om miljømål m.v. for
internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålslo-
ven),
8)
kommuneplanens sammenhæng med den kommunale
risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og sø-
er og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring
for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele
af søterritoriet,
9)
de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer, fastsatte
bestemmelser, der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommunens geografiske
område,
10) den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen og de
tilgrænsende vandområder,
11) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplan-
lægningen i nabokommunerne og
12) kommuneplanens sammenhæng med den statslige tra-
fikplan og trafikselskabernes trafikplan for offentlig
service.««
[Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlæg-
ning]
6)
Efter nr. 05 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 21 b, stk. 1,
ændres »§ 11 a, nr. 1,« til: »§ 11 a, stk.
1, nr. 1,«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2]
Til § 2
7)
I
nr. 2,
indsættes i indledningen efter »Efter § 3«: »og
overskriften »Andre bestemmelser«.«
[Lovteknisk præcisering]
Nye paragraffer
8)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov nr. 742 af 25. juni 2014 om ændring af lov om mil-
jøbeskyttelse og lov om planlægning (Kapacitet til destruk-
tion af farligt affald og flytning af VVM-kompetence til re-
gionsrådet m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 2
ophæves.
4)
§ 02
I lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om
vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb
og søer og forskellige andre love (Konsekvensændringer
som følge af lov om vandplanlægning) foretages følgende
ændring:
1.
§ 8, nr. 3-5,
ophæves.«
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1
og 5 vedr. § 1, nr. 02 og 05]
Til § 3
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2015, jf. dog stk.
2 og 3.
Stk. 2.
§ 2, nr. 2-6 træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-
træden af § 1, nr. 02 og nr. 05,
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal ved førstkommende re-
vision af kommuneplanen, der sker på baggrund af strategi-
en for kommuneplanlægningen i henhold til planlovens § 23
a vedtage retningslinjer for udpegning af eksisterende og po-
tentielle naturområder, som skal indgå i Grønt Danmarks-
kort, samt for prioritering af kommunalbestyrelsens natur-
indsats indenfor de områder, som skal indgå i Grønt Dan-
markskort efter § 11 a, stk. 1, nr. 13, i lov om planlægning,
jf. denne lovs § 1, nr. 1.«
[Udskydelse af lovens ikrafttræden, hjemmel til at ikraftsæt-
te konsekvensændringer af lov om vandplanlægning, lovtek-
nisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1-9
1. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslaget forventes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for staten.
Ændringsforslaget forventes at indebære øgede admini-
strative konsekvenser for kommunerne til oprettelse af de
lokale naturråd, til mødedeltagelse for alle kommuner og til
sekretariatsbetjening for nogle kommuner i forbindelse med
planlægningen for Grønt Danmarkskort i kommuneplan
2017.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Ændringsforslaget vil ikke have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet. Dog vil erhvervsli-
vets organisationer med forslaget få mulighed for at deltage
i arbejdet i lokale naturråd med at stille forslag til udpegning
af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort indenfor
naturrådets geografiske afgrænsning.
3. Miljømæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0004.png
4
Ændringsforslaget har ingen direkte miljømæssige konse-
kvenser, men vurderes at bidrage til fagligt at kvalificere
kommunernes udpegning af områder, som skal indgå i
Grønt Danmarkskort.
4. EU-retlige konsekvenser
Ændringsforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Ad nr. 1
Med det foreslåede nr. 01 gennemføres en konsekvens-
ændring som følge af lovforslagets indsættelse af et ekstra
nummer i § 11 e, stk. 1. Hermed rettes henvisningen i § 5 a,
stk. 3, til § 11 e, stk. 1, nr. 8 til en henvisning til § 11 e, stk.
1, nr. 9. Det foreslåede nr. 02 indeholder en næsten ensly-
dende bestemmelse, hvor henvisningen ændres til en henvis-
ning til § 11 e, stk. 1, nr. 10.
Baggrunden herfor er, at der med § 8, nr. 3-5 i lov nr.
1631 af 26. december 2013 er vedtaget en række konse-
kvensændringer af planlovens § 11 e, stk. 1, som følge af
lov om vandplanlægning, herunder en ændring, som tilføjer
et nyt nummer 5 til § 11 e, stk. 1, som endnu ikke er trådt i
kraft, men kan sættes i kraft administrativt. Som en konse-
kvens heraf er ved lov nr. 742 af 25. juni 2014 vedtaget en
ændring af § 5 a, stk. 3, som ændrer henvisningen til § 11 e,
stk. 1, nr. 8, til en henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 9. Denne
bestemmelse er heller ikke trådt i kraft men kan sættes i
kraft administrativt. For at sikre, at henvisningerne bliver
korrekte, også når de tidligere vedtagne ændringer sættes i
kraft, foreslås, at ændringen i lov 742 2014 erstattes af det
foreslåede nr. 02. og ændringerne af § 11 e, stk. 1, i § 8, nr.
3-5 i lov nr. 1631 2013 erstattes af det foreslåede nr. 05.
Samtidig foreslås det, at ophæve de nævnte ændringslove,
jf. ændringsforslag nr. 8. Det foreslås, at miljøministeren
fastsætter tidspunkter for ikrafttræden af de foreslåede æn-
dringer i nr. 02 og 05, jf. det foreslåede § 3, stk. 3.
Endelig foreslås i nr. 03 en lovteknisk præcisering som
konsekvens af lovforslagets nr. 2.
Ad nr. 2
Med den foreslåede ændring er foretaget en nyaffattelse
af lovforslagets nr. 2 med en tilføjelse af et nyt stk. 5, hvor
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om etablering
af lokale naturråd til at bistå kommunerne med udpegning af
områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort, herunder
regler om antal af lokale naturråd og deres sammensætning
og opgaver. Det er forventningen, at der i en selvstændig be-
kendtgørelse vil blive fastsat regler om, at kommunerne i
fællesskab indenfor en nærmere fastlagt geografisk forde-
ling skal nedsætte op til 25 lokale naturråd, som skal bistå
kommunerne med et forslag til udpegning af områder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort. Det er endvidere forvent-
ningen, at sammensætningen af kommuner vil blive fastsat i
bekendtgørelsesform efter inddragelse af Kommunernes
Landsforening. Det er intentionen, at naturrådene vil få til
konkret opgave at udarbejde et forslag til udpegning af om-
råder indenfor naturrådets geografiske afgrænsning, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort. Det forventes, at de lokale
naturråd vil få det nødvendige baggrundsmateriale i form af
fx tidligere udpegninger af eksisterende og planlagte natu-
rområder samt dataudtræk fra Digitale Naturkort stillet til
rådighed for deres arbejde.
Det forventes, at naturrådene vil kunne nedsættes og ud-
arbejde forslag til udpegning i løbet af anden halvdel af
2015 eller første halvdel af 2016 med henblik på, at forslag
fra de enkelte lokale naturråd kan indgå i de relevante kom-
munalbestyrelsers beslutningsgrundlag forud for den næste
revision af kommuneplanerne.
Der vil i lighed med konstruktionen med lokale vandråd
være tale om forslag af rådgivende karakter, hvor den enkel-
te kommunalbestyrelse har den endelige beslutningskompe-
tence. Med forslaget forventes fastsat bestemmelser om, at
relevante organisationer kan udpege hver 1 medlem samt en
suppleant, og at det skal tilstræbes, at der opnås en ligelig
repræsentation af organisationer, som varetager forskellige
interesser i naturplanlægningen. Ud over relevante organisa-
tioner forventes alle kommuner indenfor det lokale natur-
råds geografiske afgrænsning at være repræsenteret i de lo-
kale naturråd, mens sekretariatsfunktionen vil blive vareta-
get af én kommune pr. naturråd.
Ad nr. 3
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforsla-
gets nr. 2.
Ad nr. 4 og 5
Med de foreslåede ændringer er medtaget to næsten ens-
lydende affattelser af § 11 e, stk. 1. Det foreslås, at det for-
slåede nr. 05 træder i kraft 1. april 2015, og at det foreslåede
nr. 05 kan sættes i kraft administrativt efterfølgende. Med
lov nr. 1631 af 26. december 2013 er tilføjet et nyt redegø-
relseskrav i et nyt nr. 5 i § 11 e, stk. 1, i f.t. regler om ind-
satsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlæg-
ning. Herudover udgår ordene ”vandplanen og” og ”vand-
forekomster og” i nugældende nr. 4 og i nugældende nr. 5 i
§ 11 e, stk. 1, udgår ”vandplanen og”, ”§ 31 a og” og ”vand-
forekomster og”. Disse ændringer er indarbejdet i det fore-
slåede nummer 05 (ændringsforslagets nr. 5), som kan sæt-
tes administrativt i kraft, jf. det foreslåede § 3, stk. 3, (æn-
dringsforslag nr. 9) hvorved det sikres, at de med lov nr.
1631 tiltænkte ændringer af § 11 e, stk. 1 opretholdes.
Ad nr. 6 og 7
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforsla-
gets § 1, nr. 2 og lovtekniske præciseringer.
Ad nr. 8
Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Ad nr. 9
For at sikre, at lovforslaget kan nå at træde i kraft til den
forudsatte dato, foreslås lovforslagets ikrafttrædelsestids-
punkt udskudt til 1. april 2015. Endvidere foretages lovtek-
niske præciseringer. Endelig bemyndiges ministeren til ad-
ministrativt at sætte konsekvensændringerne af lov om
vandplanlægning (lovforslagets § 1, nr. 02 og nr. 05) i kraft.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforsla-
gets nr. 1, 4 og 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0005.png
5
Yildiz Akdogan (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)
Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV)
fmd.
Lotte Rod (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Johan Lund Olsen (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V)
nfmd.
Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Pia Adelsteen (DF) René Christensen (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Daniel Rugholm (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 94
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Henvendelse af 11/12-14 fra Vesthimmerlands Kommune
Henvendelse af 13/1-15 fra Landbrug & Fødevarer
Henvendelse af 13/1-15 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk
Henvendelse af 14/1-15 fra Danmarks Naturfredningsforening
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 29/1-15 fra Sønderjysk Landboforening
Kopi af MIU alm. del - svar på spm. 135 - 152 om Naturfonden og Det
Grønne Danmarkskort
Talepapir fra Hans Otto Sørensens foretræde for udvalget den 29/1-15
Henvendelse af 2/2-15 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk
Henvendelse af 30/1-15 fra Danmarks Naturfredningsforening
Præsentationer fra Sønderjysk Landboforening til brug ved foretræde
den 5/2-15
Ændringsforslag fra miljøministeren
Kopi af MIU alm. del – svar på spm. 93 om at oversende de notater
m.v., som ministeren bebudede ved besvarelsen af MIU alm. del –
samrådsspm. D den 13. november 2014
Talepapir fra samrådet den 3/2-15 om landbruget vilkår som følge af L
94, fra miljøministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/1-15 fra Hans Otto Søren-
sen, Skærbæk, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/1-15 fra Danmarks Natur-
fredningsforening, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der gøres forskel på økologiske landmænd og kon-
ventionelle landmand, for så vidt angår gødskning i §3-områder, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om status på det nationale skovprogram, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad sammenhængen er mellem det Grønne Danmarkskort
og det nationale skovprogram, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil forholde sig til høringssvar fra Landbrug og
Fødevarer s. 5-8, vedrørende konsekvenserne ved udlægning af ny na-
tur, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil bekræfte, at udvikling af ny natur også kan gi-
ve anledning til restriktioner i forbindelse med revurderinger af hus-
dyrgodkendelser efter 8 år, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om husdyrproduktionen, hvis der kommer flere nye naturområ-
der, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
15
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0007.png
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om forbuddet mod gødskning og sprøjtning vil medføre væsent-
ligt forøgede udgifter i kommunerne, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministeren vil kommentere muligheden for at undersøge al-
ternative løsninger i forbindelse med forbuddet mod gødskning, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil redegøre for de administrative omkostninger,
som forslaget forventes at have i forbindelse med den øgede arbejds-
byrde i kommunerne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål MIU alm. del
138, 139 og 140 af d. 23. december 2014, vil uddybe sin besvarelse
samt besvare spørgsmålet om, hvornår der vil være tale om ”atypisk
hårdt ramte” bedrifter, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de ca. 5.300 bedrifter indgrebet vil berøre, til miljøministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at ministeren anerkender, at forbuddet mod gødskning på § 3
arealer kan betyde, at driften af engarealerne vil ophøre, da det ikke
længere vil være rentabelt, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor stor en andel af de forbudsramte enge, der anslået vil
kunne opnå tilskud efter landdistriktsprogrammet, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, at et beskyttet engområde kan vokse ud af beskyttelsen og
dermed inddrages til landbrugsdrift igen, til miljøministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvad der egentlig er formålet med loven, hvis forbuddet
mod at gødske enge i praksis vil få den konsekvens i mange tilfælde,
at de kulturlandskabelige grønne enge forsvinder og i stedet bliver til
rørsump, krat og sumpskov, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om Naturstyrelsens notat om ”Retsvirkningen af et Grønt Dan-
markskort som foreslået i L94” af 11. december 2014 , til miljømini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at såfremt der allerede for nuvæ-
rende er lavet lokalplan i en kommune, hvor der er afsat et areal til
f.eks. fritidshuse, sommerhuse eller lign. kan dette ikke med L 94 æn-
dres til en del af det Grønne Danmarkskort, med mindre at ejeren af
arealet frivilligt og evt. mod kompensation/erstatning afgiver retten til
at kunne bebygge arealet, til miljøministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvornår ministeren mener, at der sker krænkelse af den pri-
vate ejendomsret, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Naturstyrelsens notat om ”Retsvirkningen af et Grønt Dan-
markskort som foreslået i L 94” af 11. december 2014, hvor det frem-
går, at det i sager efter husdyrloven ikke vil være Det grønne Dan-
markskort og planlovens bestemmelser, men derimod sektorlovgivnin-
gen, der sætter rammerne for kommunernes administration, til miljø-
ministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0008.png
8
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Spm. om ministeren kan bekræfte, at områder udpeget til potentiel na-
tur i medfør af et Grønt Danmarkskort ikke kan henføres til områder
”omfattet af kommuneplanens udpegning af særlige værdifulde natu-
rområder, …samt kommuneplanens retningslinjer for varetagelsen af
naturbeskyttelsesinteresserne, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om Lov om planlægning (§ 11a), miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om hvorfor Tøndermarsken er udtaget af reglerne omkring § 3
jorde i L94, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at gødningsforbuddet vil berøre ca. 36.400 ha. ferske enge
og strandenge, hvor gødskning kan være tilladt, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at gødningsforbuddet vil berøre ca. 36.400 ha. ferske enge
og strandenge, hvor gødskning kan være tilladt og om der i dette esti-
mat er taget højde for de arealer, der ligger med miljøbetingede til-
sagn, og som derfor kun har en N-kvote på 0, mens tilsagnet løber, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvilke naturtyper L 94 har til formål at gavne, til miljømini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om L 94 har til formål at gavne de særlige og sjældne naturtyper
og arter, eller er formålet med L 94, at gavne de arealer, der har de
laveste naturværdier, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at der er sket et tab af arter på 44 pct. på arealer, der gødes,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at den model hvormed tabet på 44 pct. af arter på arealer,
der gødes, er illustreret i figur 10.1 i "Bobbink R, Hettelingh J-P: Re-
view and revision of empirical critical loads and dose-response relati-
onships, 2010", til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan den matematiske model er anvendt til at estimere
en reduktion på 44% i artsantallet ud fra en tilførsel af 130 kg N/år, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvoraf fremgår det, at den matematiske model, som er an-
vendt til at beregne tabet af 44 pct. af arter på arealer der gødes, er ba-
seret på undersøgelser af arealer "hvor der sker en fraførsel af kvæl-
stof (høslet eller afgræsning)" som anført i ministerens svar i forbin-
delse med samrådet af den 13/11-14, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, om det er korrekt, at den matematiske model, som er an-
vendt til at beregne tabet af 44 pct. af arter på arealer, der gødes, har
til formål at vise effekten af kvælstoftilførsel på antallet af plantearter
på områder, hvor den eneste ændring er tilførsel af ekstra kvælstof, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om den matematiske model, der anvendes til at beregne tabet på
44 pct. af arter på arealer der gødes, anvendes til at beskrive den effekt
på biodiversiteten, som ophør af den nuværende landbrugsdrift på § 3
arealerne vil få, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0009.png
9
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Spm. om, hvor mange arealer forventes at blive sat udenfor mulighed
for at søge MVJ-tilskud til pleje, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om det er muligt at lade tværkommunale naturråd spille en rolle
i forbindelse med kommunernes udarbejdning af Grønt Danmarkskort,
og i givet fald hvordan kan dette gøres, til miljøministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at der kan være tale om diskrimination,
når dette lovforslag vil straffe de mennesker, som driver et erhverv
hårdere end andre – også selvom overtrædelsen er sket ved simpel
uagtsomhed, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at præcisere, hvilke biodiversitetsmål Naturplan Danmark og
herunder L 94 skal opfylde, og hvordan disse kan dokumenteres op-
fyldt i 2020, kvalitativt og kvantitativt, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan et løbende overblik sikres over, i hvilket omfang
der rent faktisk udpeges arealer af en størrelse, som forbedrer biodi-
versiteten frem mod 2050, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om det vil styrke fremdriften i udmøntningen af det grønne dan-
markskort, at det fremhæves som en national interesse i planloven,
f.eks. på linje med detailhandel, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange af de ca. 350.000 ha plejekrævende lysåben na-
tur, der i dag ikke bliver plejet og derfor er under tilgroning og truede,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at en af de største trusler mod den lys-
åbne danske natur er manglende pleje, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor mange af Naturstyrelsens egne arealer, der vil blive be-
rørt at forbuddet og i hvilket omfang Naturstyrelsen forventer, at for-
buddet vil få økonomisk betydning for driften af disse arealer – f.eks. i
form af lavere forpagtningsafgift eller værditab på arealerne, til miljø-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at et forbud mod at gødske og
sprøjte vil medføre, at arealernes tilstand ændres, og at der opstår ny
natur på arealerne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder, at det er rimeligt at påføre lodsejere så
store økonomiske konsekvenser, som der lægges op til med forbuddet
mod gødskning og sprøjtning på arealer omfattet af naturbeskyttelses-
lovens § 3, på baggrund af en vejledende registrering, til miljøministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der fortsat er arealer registreret
som beskyttede efter naturbeskyttelseslovens § 3, hvor registreringen
alene er baseret på luftfototolkning, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at de arealer, der vil blive omfattet af
forbuddet mod gødskning og sprøjtning, vil blive gennemgået i felten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0010.png
10
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
af kvalificerede botanikere, og at der på baggrund heraf vil blive truf-
fet afgørelser om, hvorvidt de pågældende arealer reelt er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil igangsætte tiltag, der sikrer, at landmænd, der
gør en indsats for naturen og skaber ny eller bedre natur, ikke risikerer
skærpede restriktioner på deres ejendomme som følge af deres natur-
indsats, f.eks. hvis de efterfølgende ønsker at udvide deres husdyrbe-
drifter, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/1-15 fra Landbrug & Fø-
devarer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at redegøre for proceduren i forbindelse med udpegning af
§3-arealer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er hørings- og informationspligt i forbindelse med ud-
pegning af §3-arealer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad tidsplanen er i forbindelse med udpegning og kortlæg-
ning af §3-arelaer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om §3-arealer er den mest sårbare natur, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad sammenhængen er mellem §3-arealer og landbrugs-
drift, og er det driften af et område, der kan føre til udpegning som §3-
natur, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det stadig vil være muligt for områder at vokse ind eller ud
af §3-beskyttelsen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til talepapir fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk,
til miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/2-15 fra Hans Otto Søren-
sen, Skærbæk, til miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/1-15 fra Danmarks Natur-
fredningsforening, til miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvilke forudsætninger, der ligger til grund for beregningen
af et værditab på 1,17 mia. kr. i landbruget, til miljøministeren, [og
ministerens svar herpå]
Spm., om ministeren vil indhente Finansrådets vurdering af den reelle
betydning for landbrugserhvervet i form af reduktion af lånemulighe-
der mm. ved en værdiforringelse på 1,17 mia. kr., til miljøministeren,
[og ministerens svar herpå]
Spm., om ministeren er villig til at se på, om det er muligt at have en
tidlig afgørelse af kompensation og evt. ekspropriation for de berørte
landmand, til miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, at oversende konkrete eksempler på, hvordan loven vil på-
virke en enkelt landmand og dennes mulighed for kompensation, til
miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm., om justitsministerens vurdering af, om det er udtryk for godt
lovforberedende arbejde at fremsætte en lov, der indeholder ekspropri-
ation, uden at præcisere hvornår og under hvilke omstændigheder,
man kan blive udsat for ekspropriation, til miljøministeren, kopi til ju-
stitsministeren, [og ministerens svar herpå]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493564_0011.png
11
64
Spm., om at kommentere præsentationen fra Sønderjysk Landbofor-
ening, til miljøministeren, [og ministerens svar herpå]
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 94
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om ministrene vil redegøre for de økonomiske udfor-
dringer for landbruget i forbindelse med L94, til miljøministeren og
erhvervs- og vækstministeren
B
Samrådsspm. om at redegøre for regeringens overvejelser omkring
vækst, til miljøministeren og erhvervs- og vækstministeren