Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94 Bilag 13
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om naturbeskyttelse
(Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et Grønt Danmarkskort, forbud mod
gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer og indførelse af et vejledende bødeniveau for
overtrædelse af naturbeskyttelsesloven m.v)
(L 94)
Af
miljøministeren,
tiltrådt af…………..:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
”01.
§ 5 a, stk. 3,
affattes således:
”Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og sommerhusområderne i
kystområderne, fremgår af kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11 e, stk. 1, nr. 9, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3, §
29 og § 35, stk. 3.”[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3]
02.
§ 5 a, stk. 3,
affattes således:
”Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og sommerhusområderne i
kystområderne, fremgår af kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11 e, stk. 1, nr. 10, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3,
§ 29 og § 35, stk. 3.”
[Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlægning]
03.
I
§ 11, stk. 2, nr. 2,
ændres “§ 11 a,” til: ”§ 11 a, stk. 1,”.”
[Konsekvens af lovforslagets nr. 2]
2)
Nr. 2
affattes således:
”2.
I
§ 11 a
indsættes som stk. 2-5:
”Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af eksisterende
og potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr. 13, anvende
Digitale Naturkort.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal udpege eksisterende
Natura 2000-områder på land til at indgå i Grønt Danmarkskort.
Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af øvrige
eksisterende og potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr. 13,
anvende følgende kriterier i prioriteret rækkefølge:
1) Eksisterende værdifulde naturområder udenfor Natura
2000-områderne.
2) Nye naturområder, som kan udvide eller skabe sammenhæng
mellem eksisterende værdifulde naturområder,
herunder i tilknytning til og mellem Natura 2000-
områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) Naturområder, som samtidig bidrager til andre formål,
herunder klimatilpasning og klimaforebyggelse, et bedre
vandmiljø eller rekreation.
Stk. 4.
Ved udpegningen af eksisterende og potentielle naturområder,
jf. stk. 1, nr. 13, skal kommunalbestyrelsen sikre
sammenhæng med nabokommuners udpegning af eksisterende
og potentielle naturområder.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om etablering af lokale naturråd til at bistå
kommunerne med udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort, herunder
regler om antal af lokale naturråd og deres sammensætning og opgaver.””
[Nyaffattelse af lovforslagets nr. 2 (§ 11 a, stk. 2-4) i sammenhæng med ny
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 5 om etablering af lokale naturråd i f.m. udpegning af
Grønt Danmarkskort]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
”04. I
§ 11 b, stk. 2,
ændres ”§ 11 a,” til: ”§ 11 a, stk. 1” og ”§ 11 a, nr. 9.” ændres til: ”§ 11 a,
stk. 1, nr. 9.”.”
[Konsekvens af lovforslagets nr. 2]
4)
Nr. 3
affattes således:
”3.
§ 11 e, stk. 1,
affattes således:
”Kommuneplanen
skal ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, herunder om
1) den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse,
2) hvordan kommuneplanen forholder sig til den regionale udviklingsplan, jf. § 10 a, samt
den vedtagne strategi for udviklingen, jf. § 23 a,
3) grundlaget for udpegning af eksisterende og potentielle naturområder, som skal indgå i
Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 13.
4)beskyttede områder efter anden lovgivning og eventuelle arealreservationer efter
sektorlove eller projekterings- og anlægslove,
5) de i vandplanen og Natura 2000-planen, jf. lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), og de i Natura 2000-
skovplanen, jf. kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante for
planlægningen af arealanvendelsen inden for kommuneplanens geografiske område,
6) handleplaner for kommunens realisering af vandplanen og Natura 2000-planen efter
§§ 31 a og 46 a i lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven),
7) kommuneplanens sammenhæng med den kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i
lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller
andre dele af søterritoriet,
8) de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer, fastsatte bestemmelser, der er relevante for
planlægningen af arealanvendelsen inden for kommunens geografiske område,
9) den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen og de tilgrænsende vandområder,
10) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne og
11) kommuneplanens sammenhæng med den statslige trafikplan og trafikselskabernes
trafikplan for offentlig service.””
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
”05.
§ 11 e, stk. 1,
affattes således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Kommuneplanen
skal ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, herunder
om
1) den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse,
2) hvordan kommuneplanen forholder sig til den regionale udviklingsplan, jf. § 10 a, samt
den vedtagne strategi for udviklingen, jf. § 23 a,
3) grundlaget for udpegning af eksisterende og potentielle naturområder, som skal indgå i
Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 13.
4) beskyttede områder efter anden lovgivning og eventuelle arealreservationer efter
sektorlove eller projekterings- og anlægslove,
5) regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlægning,
6) de i Natura 2000-planen, jf. lov om miljømål m.v. for internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf. kapitel 4 i
lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommuneplanens geografiske område,
7) handleplaner for kommunens realisering af Natura 2000-planen efter § 46 a i lov om
miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven),
8) kommuneplanens sammenhæng med den kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i
lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller
andre dele af søterritoriet,
9) de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer, fastsatte bestemmelser, der er relevante for
planlægningen af arealanvendelsen inden for kommunens geografiske område,
10) den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen og de tilgrænsende vandområder,
11) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne og
12) kommuneplanens sammenhæng med den statslige trafikplan og trafikselskabernes
trafikplan for offentlig service.””
[Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlægning]
6)
Efter nr. 05 indsættes som nyt nummer:
”06. I
§ 21 b, stk. 1,
ændres ”§ 11 a, nr. 1,” til: ”§ 11 a, stk. 1, nr. 1,”.”
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2]
Til § 2
7)
I
nr. 2,
indsættes i indledningen efter ”Efter § 3”: ”og overskriften ”Andre
bestemmelser”.
[Lovteknisk præcisering]
Nye paragraffer:
8)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ӥ
01
I lov nr. 742 af 25. juni 2014 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om planlægning
(Kapacitet til destruktion af farligt affald og flytning af VVM-kompetence til regionsrådet m.v.)
foretages følgende ændring:
1.
§ 2
ophæves.
§ 02
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskellige andre love (Konsekvensændringer som
følge af lov om vandplanlægning) foretages følgende ændring:
1.
§ 8, nr. 3-5,
ophæves.”
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1 og 5 vedr. § 1, nr. 02 og 05]
Til § 3
9)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2015, jf. dog stk.2 og 3.
Stk. 2.
§ 2, nr. 2-6 træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 02 og nr. 05,
Stk.4.
Kommunalbestyrelsen skal ved førstkommende revision af kommuneplanen, der sker på
baggrund af strategien for kommuneplanlægningen i henhold til planlovens § 23 a vedtage
retningslinjer for udpegning af eksisterende og potentielle naturområder, som skal indgå i Grønt
Danmarkskort, samt for prioritering af kommunalbestyrelsens naturindsats
indenfor de områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort efter § 11 a, stk. 1, nr. 13, i lov om
planlægning, jf. denne lovs § 1, nr. 1.”
[Udskydelse af lovens ikrafttræden, hjemmel til at ikraftsætte konsekvensændringer af lov om
vandplanlægning, lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Almindelige bemærkninger
1. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for staten.
Ændringsforslaget forventes at indebære øgede administrative konsekvenser for kommunerne til
oprettelse af de lokale naturråd, til mødedeltagelse for alle kommuner og til sekretariatsbetjening
for nogle kommuner i forbindelse med planlægningen for Grønt Danmarkskort i kommuneplan
2017.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ændringsforslaget vil ikke have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dog
vil erhvervslivets organisationer med forslaget få mulighed for at deltage i arbejdet i lokale
naturråd med at stille forslag til udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort
indenfor naturrådets geografiske afgrænsning.
3. Miljømæssige konsekvenser
Ændringsforslaget har ingen direkte miljømæssige konsekvenser, men vurderes at bidrage til
fagligt at kvalificere kommunernes udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort.
4. EU-retlige konsekvenser
Ændringsforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 1
Med det foreslåede nr. 01 gennemføres en konsekvensændring som følge af lovforslagets
indsættelse af et ekstra nummer i § 11 e, stk. 1. Hermed rettes henvisningen i § 5 a, stk. 3, til § 11 e,
stk. 1, nr. 8 til en henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 9. Det foreslåede nr. 02 indeholder en næsten
enslydende bestemmelse, hvor henvisningen ændres til en henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 10.
Baggrunden herfor er, at der med § 8, nr. 3-5 i lov nr. 1631 af 26. december 2013 er vedtaget en
række konsekvensændringer af planlovens § 11 e, stk. 1, som følge af lov om vandplanlægning,
herunder en ændring, som tilføjer et nyt nummer 5 til § 11 e, stk. 1, som endnu ikke er trådt i kraft,
men kan sættes i kraft administrativt. Som en konsekvens heraf er ved lov nr. 742 af 25. juni 2014
vedtaget en ændring af § 5 a, stk. 3, som ændrer henvisningen til § 11 e, stk. 1, nr. 8, til en
henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 9. Denne bestemmelse er heller ikke trådt i kraft men kan sættes i
kraft administrativt. For at sikre, at henvisningerne bliver korrekte, også når de tidligere vedtagne
ændringer sættes i kraft, foreslås, at ændringen i lov 742 2014 erstattes af det foreslåede nr. 02. og
ændringerne af § 11 e, stk. 1, i § 8, nr. 3-5 i lov nr. 1631 2013 erstattes af det foreslåede nr. 05.
Samtidig foreslås det, at ophæve de nævnte ændringslove, jf. ændringsforslag nr. 8. Det foreslås, at
miljøministeren fastsætter tidspunkter for ikrafttræden af de foreslåede ændringer i nr. 02 og 05,
jf. det foreslåede § 3, stk. 3.
Endelig foreslås i nr. 03 en lovteknisk præcisering som konsekvens af lovforslagets nr. 2.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring er foretaget en nyaffattelse af lovforslagets nr. 2 med en tilføjelse af et
nyt stk. 5, hvor ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om etablering af lokale naturråd til at
bistå kommunerne med udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort, herunder
regler om antal af lokale naturråd og deres sammensætning og opgaver. Det er forventningen, at
der i en selvstændig bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at kommunerne i fællesskab
indenfor en nærmere fastlagt geografisk fordeling skal nedsætte op til 25 lokale naturråd, som skal
bistå kommunerne med et forslag til udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort.
Det er endvidere forventningen, at sammensætningen af kommuner vil blive fastsat i
bekendtgørelsesform efter inddragelse af Kommunernes Landsforening. Det er intentionen, at
naturrådene vil få til konkret opgave at udarbejde et forslag til udpegning af områder indenfor
naturrådets geografiske afgrænsning, som skal indgå i Grønt Danmarkskort. Det forventes, at de
lokale naturråd vil få det nødvendige baggrundsmateriale i form af fx tidligere udpegninger af
eksisterende og planlagte naturområder samt dataudtræk fra Digitale Naturkort stillet til rådighed
for deres arbejde.
Det forventes, at naturrådene vil kunne nedsættes og udarbejde forslag til udpegning i løbet af
anden halvdel af 2015 eller første halvdel af 2016 med henblik på, at forslag fra de enkelte lokale
naturråd kan indgå i de relevante kommunalbestyrelsers beslutningsgrundlag forud for den næste
revision af kommuneplanerne.
Der vil i lighed med konstruktionen med lokale vandråd være tale om forslag af rådgivende
karakter, hvor den enkelte kommunalbestyrelse har den endelige beslutningskompetence. Med
forslaget forventes fastsat bestemmelser om, at relevante organisationer kan udpege hver 1 medlem
samt en suppleant, og at det skal tilstræbes, at der opnås en ligelig repræsentation af
organisationer, som varetager forskellige interesser i naturplanlægningen. Ud over relevante
organisationer forventes alle kommuner indenfor det lokale naturråds geografiske afgrænsning at
være repræsenteret i de lokale naturråd, mens sekretariatsfunktionen vil blive varetaget af én
kommune pr. naturråd.
Til nr. 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforslagets nr. 2.
Til nr. 4 og 5
Med de foreslåede ændringer er medtaget to næsten enslydende affattelser af § 11 e, stk. 1. Det
foreslås, at det forslåede nr. 05 træder i kraft 1. april 2015, og at det foreslåede nr. 05 kan sættes i
kraft administrativt efterfølgende. Med lov nr. 1631 af 26. december 2013 er tilføjet et nyt
redegørelseskrav i et nyt nr. 5 i § 11 e, stk. 1, i f.t. regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i
lov om vandplanlægning. Herudover udgår ordene ”vandplanen og” og ”vandforekomster og” i
nugældende nr. 4 og i nugældende nr. 5 i § 11 e, stk. 1, udgår ”vandplanen og”, ”§ 31 a og” og
”vandforekomster og”. Disse ændringer er indarbejdet i det foreslåede nummer 05
(ændringsforslagets nr. 5), som kan sættes administrativt i kraft, jf. det foreslåede § 3, stk. 3,
(ændringsforslag nr. 9) hvorved det sikres, at de med lov nr. 1631 tiltænkte ændringer af § 11 e, stk.
1 opretholdes.
Til nr. 6 og 7
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 og lovtekniske præciseringer.
Til nr. 8
Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 9
For at sikre, at lovforslaget kan nå at træde i kraft til den forudsatte dato, foreslås lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt udskudt til 1. april 2015. Endvidere foretages lovtekniske præciseringer.
Endelig bemyndiges ministeren til administrativt at sætte konsekvensændringerne af lov om
vandplanlægning (lovforslagets § 1, nr. 02 og nr. 05) i kraft. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslagets nr. 1, 4 og 5.