Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 93
Offentligt
1494313_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Formueretskontoret
Katrine Drejer Vienberg
2015-0037-0116
1468885
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
fremtidsfuldmagter (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 23. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Preben Bang Henriksen (V).
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om fremtidsfuldmagter (L 93):
”Vil ministeren yde teknisk bistand og redegøre for sin hold-
ning til et ændringsforslag, der sikrer, at der ved selve oprettel-
sen af en fremtidsfuldmagt skal være samme ”sikkerhedsforan-
staltninger” som ved oprettelsen af et testamente, jf. arveloven,
hvor enten to vidner eller en notar bevidner, at fuldmagtsgiver
er ved sine fulde fem?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag som anført i spørgsmålet kan efter Justitsministeriets
opfattelse formuleres på følgende måde:
Ӯ
n d r i n g s f o r s l a g
til
Forslag til lov om fremtidsfuldmagter (L 93)
Af (…):
Til § 3
1.
§ 3
affattes således:
Ӥ
3.
En fremtidsfuldmagt skal for at være gyldig oprettes
skriftlig og underskrives eller vedkendes for en notar eller un-
der samtidig tilstedeværelse af to vidner. Arvelovens § 63, stk.
2, og § 64, stk. 1 og 2, stk. 3, nr. 3, og stk. 5, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
For hver fuldmagtsgiver kan der alene være oprettet én
fremtidsfuldmagt.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om nota-
rens virksomhed, opbevaring af en kopi af fremtidsfuldmagten,
indberetning til Bil- og Personbogen og adgangen til at få op-
lysninger om oprettede fremtidsfuldmagter.”
[Bestemmelse om oprettelse af fremtidsfuldmagter]
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 4
2.
I
§ 4, stk. 4,
udgår ”i Fremtidsfuldmagtsregistret”.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 3 indebærer, at en
fremtidsfuldmagt for at være gyldig skal oprettes skriftligt og un-
derskrives eller vedkendes for en notar eller under samtidig tilste-
deværelse af to vidner, jf. stk. 1.
En fremtidsfuldmagt vil således efter ændringsforslaget kunne op-
rettes på to måder. Enten skal fuldmagten underskrives eller ved-
kendes for en notar (notarfremtidsfuldmagt), eller også skal fuld-
magten underskrives eller vedkendes under samtidig tilstedevæ-
relse af to vidner (vidnefremtidsfuldmagt).
Den foreslåede ændring indebærer endvidere, at arvelovens § 63,
stk. 2, om foretagelse af notarialforretningen og arvelovens § 64,
stk. 1 og 2, stk. 3, nr. 3, og stk. 5, om vidneoprettelse af testamen-
ter finder tilsvarende anvendelse for oprettelse af fremtidsfuld-
magter.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at formkravene til opret-
telse af fremtidsfuldmagter med enkelte tilpasninger vil svare til
arvelovens regler om oprettelse af testamenter, herunder i forhold
til indholdet af notarpåtegningen, kravene til de personer, som
kan fungere som vidner, og indholdet af vidnepåtegningen.
Den foreslåede
stk. 2
svarer til lovforslagets § 3, stk. 2, dog med
den konsekvensændring, at udtrykket ”Fremtidsfuldmagtsregi-
stret” udgår af stykket. Konsekvensændringen er en følge af, at
fremtidsfuldmagter, der oprettes for vidner – på samme måde som
vidnetestamenter – ikke vil skulle registres i et offentligt register i
forbindelse med oprettelsen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den foreslåede
stk. 3
er en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om notarens virk-
somhed, opbevaring af en kopi af fremtidsfuldmagten, indberet-
ning til Bil- og Personbogen og adgangen til at få oplysninger om
oprettede fremtidsfuldmagter.
Bemyndigelsen indebærer, at justitsministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler om notarens virksomhed mv. i forhold til frem-
tidsfuldmagter, som svarer til de regler, der efter bekendtgørelse
nr. 1555 af 18. december 2007 om notarialforretninger med sene-
re ændringer gælder for oprettelse af notartestamenter.
Der vil således kunne fastsættes regler om, at oprettelse af frem-
tidsfuldmagter for notar vil skulle registreres i et register svarende
til Centralregistreret for Testamenter, der føres af Tinglysnings-
retten i tilknytning til Personbogen.
I konsekvens af ændringsforslaget vil tilbagekaldelse og ændring
af en fremtidsfuldmagt, inden fuldmagten er sat i kraft, skulle ske
for notar eller for vidner, idet det følger af lovforslaget § 21, stk.
2, at en fremtidsfuldmagt, der ikke er sat i kraft, kan ændres eller
tilbagekaldes i overensstemmelse med reglerne for oprettelse af
fremtidsfuldmagter, jf. § 3. Dette svarer til arvelovens § 67, stk. 1,
hvorefter tilbagekaldelse og ændring af et testamente skal ske i
overensstemmelse med reglerne for oprettelse af testamenter.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 4, stk. 4, hvorefter ud-
trykket ”Fremtidsfuldmagtsregistret” udgår, er en konsekvensæn-
dring som følge af ændringsforslagets nr. 1. Konsekvensændrin-
gen er en følge af, at fremtidsfuldmagter, der oprettes for vidner –
på samme måde som vidnetestamenter – ikke vil skulle registres i
et offentligt register i forbindelse med oprettelsen. Dermed vil det
ikke – som efter lovforslaget – være en betingelse for gyldig op-
rettelse af en fremtidsfuldmagt, at oprettelsen er sket i et offentligt
register.”
2.
Justitsministeriet kan ikke støtte et sådant ændringsforslag. Det skyldes,
at ændringsforslaget bl.a. vil indebære, at borgerne ikke vil kunne oprette –
og senere ændre – fremtidsfuldmagter uden medvirken af notar eller vid-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ner. Der vil dermed være tale om en væsentlig mere administrativ tung og
omkostningsfuld ordning end den, der er lagt op til med lovforslaget.
Borgerne vil således ikke, som det er tilsigtet i lovforslaget, nemt og hur-
tigt via en digital selvbetjeningsløsning kunne oprette og senere ændre en
fremtidsfuldmagt. I stedet vil borgerne være nødsaget til at skulle afvente
en notarforretning, der som udgangspunkt finder sted på dommerkontoret,
eller finde to uvildige vidner og indvi de pågældende i sagen. For notarop-
rettelse vil borgerne endvidere skulle betale en retsafgift på 300 kr., jf.
retsafgiftslovens kapitel 7.
Det bemærkes, at målgruppen for fremtidsfuldmagtsordningen ikke er be-
grænset til ældre eller personer, der har fået en stillet en demensdiagnose.
Ordningen rækker mange år frem og skal ses som en slags forsikring, som
alle borgere er målgruppe for at tegne. En for tung oprettelsesordning vil
kunne risikere at afholde personer fra at benytte ordningen.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at fremtidsfuldmagter skal op-
rettes på papir og ikke digitalt. Dette afspejler efter Justitsministeriets op-
fattelse ikke samfundsudviklingen og den fælles offentlige digitaliserings-
strategi. En digital løsning vil således muliggøre en hensigtsmæssig IT-
understøttelse af ordningen og samspil med andre offentlige IT-systemer,
herunder de digitale selvbetjeningsløsninger, der anvendes som følge af
den obligatoriske digitale kommunikation mellem borgerne og det offent-
lige. Borgerne kan allerede i dag foretage meget væsentlige dispositioner
digitalt, f.eks. tinglysning af salg af fast ejendom, bankforretninger, opret-
telse af livstestamenter mv., og der kommer løbende flere områder til. Et
nyt retsinstitut som fremtidsfuldmagtsordningen bør således – også for at
være fremtidssikret – ligeledes være baseret på en digital løsning.
Det bemærkes i den forbindelse, at en fremtidsfuldmagt har en anden ka-
rakter end et testamente. Et testamente tager sigte på en bestemt fremtidig
begivenhed – fordeling af en persons aktiver ved dennes død – og har som
primær adressat den begrænsede kreds af personer og myndigheder, som
har del i skiftebehandlingen. En fremtidsfuldmagt tager derimod sigte på
løbende varetagelse af en persons økonomiske og personlige forhold, mens
den pågældende stadig er i live. Fremtidsfuldmagten kan således omfatte
mange forskellige mere eller mindre forudsigelige begivenheder og løben-
de involvere mange forskellige private såvel som offentlige interessenter.
En fremtidsfuldmagt kan endvidere ændres efter, at fuldmagten er trådt i
kraft, og den til enhver tid gældende fremtidsfuldmagt bør således løbende
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
være nemt tilgængelig for private og offentlige interessenter. Behovet for
IT-understøttelse af fremtidsfuldmagtsordningen, herunder i forhold til at
overføre data om fremtidsfuldmagter mellem IT-systemer, vil således være
markant større end i forhold til testamentsordningen.
Endvidere vil ændringsforslaget indebære, at der forud for ikraftsættelsen
af fremtidsfuldmagten kun vil være en offentlig registrering af oplysninger
om fremtidsfuldmagter, der er oprettet for notar, men ikke af vidneoprette-
de fremtidsfuldmagter. Dette kan efter omstændighederne indebære, at
vidnefremtidsfuldmagter først kommer for dagen i forbindelse med en an-
modning om ikraftsættelse. En sådan ordning vil ikke indebære den sam-
me sikkerhed for, at det er den korrekte og nyeste version af fremtidsfuld-
magten, der sættes i kraft, set i forhold til den ordning, som lovforslaget
lægger op til.
Som ved mange andre ordninger kan risikoen for misbrug i forhold til den
med lovforslaget foreslåede ordning ikke udelukkes med 100 pct. sikker-
hed. Ud over en sikker fastlæggelse af fuldmagtsdokumentets indhold gi-
ver den digitale oprettelsesordning imidlertid en væsentlig større sikkerhed
for, at det er fuldmagtsgiveren selv, der har oprettet fuldmagten, end en
underskrift på et papir, som i mange tilfælde anvendes ved almindelige
fuldmagter i dag.
Hertil kommer, at Statsforvaltningen i forbindelse med anmodningen om
ikraftsættelse vil skulle vurdere, om fremtidsfuldmagten er gyldigt opret-
tet, jf. lovforslagets § 7, stk. 3. Hvis der er begrundet tvivl om, hvorvidt det
er fuldmagtsgiveren selv, der har oprettet fremtidsfuldmagten – eller om
vedkommende på oprettelsestidspunktet var i stand til at handle fornufts-
mæssigt – bliver fuldmagten ikke sat i kraft af Statsforvaltningen.
Det grundlag, som Statsforvaltningen har for at vurdere spørgsmålet om
fuldmagtsgiverens evne til at handle fornuftsmæssigt, vil i mange tilfælde
være væsentligt mere udbygget end den kortvarige samtale med fuld-
magtsgiveren, som en notar almindeligvis vil skulle bygge sin vurdering af
samme spørgsmål på. Den lægeerklæring, der som altovervejende ud-
gangspunkt indgår i Statsforvaltningens afgørelsesgrundlag, vil bl.a. inde-
holde oplysninger om det forudgående sygdomsforløb med henblik på, at
Statsforvaltningen får mulighed for at vurdere, om fuldmagtsgiverens var
habil på oprettelsestidspunktet. Hvis oplysningerne herom vurderes man-
gelfulde, eller der i øvrigt er anledning hertil, vil Statsforvaltningen i med-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
før af lovforslagets § 6 kunne indhente yderligere oplysninger om fuld-
magtsgiverens helbredsmæssige tilstand på oprettelsestidspunktet.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at den digitale oprettelsesmodel, som
lovforslaget lægger op til, er tidssvarende og udgør en passende balance
mellem de involverede hensyn, herunder i forhold til ordningens tilgænge-
lighed for borgerne og værnet mod misbrug.
Som det fremgår af pkt. II, 2.1 i den kommenterede høringsoversigt (REU
2014-15, L 93, bilag 1), har høringsparterne – bortset fra ét høringssvar fra
Danske Advokater m.fl. – ikke stillet spørgsmålstegn ved den valgte digi-
tale oprettelsesmodel. Organisationer som Hjernesagen og Alzheimersfor-
eningen, som repræsenterer fuldmagtsgiveres interesser, og Finansrådet,
KL og Danske Regioner, som repræsenterer de væsentligste tredjeparters
interesser, har således ikke stillet spørgsmålstegn ved en digital oprettel-
sesordning. Advokatrådet har heller ikke stillet spørgsmålstegn ved model-
len.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1.5. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger og pkt. II, 2.1 i den kommenterede høringsoversigt (REU 2014-15, L
93, bilag 1), hvor Justitsministeriets overvejelser om oprettelsesmodellen
er beskrevet.
7